• Anonym (sorg)

Råd angående min katt. Hur ska jag göra??

Hej,

Har en katt som snart blir 8 år gammal. Jag ÄLSKAR den här katten och har haft honom sen han var liten.

Av en slump vid ett veterinärbesök upptäcktes en stor knöl i buken. Han blev remitterad för vidare utredning och ett ultraljud visade att det var ena njuren som var "knölen". Den var kraftigt förstorad. Detta orsakades av urinsten i båda uretärerna och båda njurarna var kraftigt påverkade med en uppskattning på 25% funktion eller mindre kvar.

Vi valde att lägga in honom på djursjukhuset med dropp och medicin med förhoppningen att urinstenen skulle lösas upp. Ett nytt ultraljud några dagar senare visade dock att läget var oförändrat. Urinstenen satt kvar.

Än så länge är han symptomfri. Han mår bra och är gosig som vanligt.

Nu står jag inför två val och hur jag än vänder och vrider på det mår jag bara illa och vet inte hur jag ska välja.

1. Låta urinstenen sitta kvar och försöka ge honom ett så fint liv som möjligt, den tiden han har kvar. När han sedan blir sjuk och/eller får ont låter vi honom somna in. Ingen kan säga hur länge detta handlar om men veterinären gissade på veckor eller månader.

2. Avlägsna urinstenen kirurgiskt. Detta är en stor operation. Veterinären säger att prognosen är tveksam/dålig med tanke på att hans njurar är så kraftigt påverkade. Han verkar ju dessutom ha en benägenhet att bilda urinsten och det finns därför en risk att den kommer tillbaka.

Frågan är hur hans livkvalitet blir efter operationen och hur mycket tid man vinner. Han kommer dessutom behöva stanna på djursjukhuset flera dagar, ha ont och inte kunna röra sig fritt som han är van vid (vi har kattlucka så han kommer och går som han vill). Det kommer behövas flera efterbesök. Risken finns att vi tvingas avliva en katt som fått tillbringa största delen av sitt sista liv i en bur på ett sjukhus eller i bilen till och från veterinären. Sedan finns alltid risken för komplikationer i samband med ingreppet. Det man kan vinna med operationen är OM det går bra.

Det man kan vinna med första alternativet är att han får tillbringa sin sista tid på en plats där han känner sig hemma och är trygg. Han kan komma och gå som han vill och bara vara katt. Bli extra bortskämd med god mat. Det som finns att förlora är om förloppet går snabbare än väntat.

Som sagt, jag ÄLSKAR den här katten. Jag vill göra det som är bäst för honom. Om jag beslutar att operera honom så undrar jag för vems skull jag gör det. Hans eller min? Kommer operationen orsaka mer lidande än nytta? Är det värt att chansa?

Hur skulle ni gjort?

/ Förtvivlad matte

• Svar på tråden Råd angående min katt. Hur ska jag göra??
  • smulpaj01

Jag hade satsat på operation. Då har han iaf en chans.

I alternativ 1 kommer han också få ont och garanterat DÖ = ingen chans till överlevnad!

• Tihi

Med tanke på att han är ganska ung så hade jag satsat på en operation. Jag hoppas att allt går bra för den lilla katten. Katt

/Från en som har varit i samma sits otaliga gånger.

• Anonym (Va)

Vi har en utekatt och honom skulle jag aldrig utsätta för en operation. Jag skulle låta honom somna in redan nu.

• Anonym (Z)

Jag skulle låta han leva tills han har så ont så att han har tappat glädjen. Jag skulle inte utsätta min katt för en stor operation där utgången är så pass tvivelaktig. Jag älskar mina katter för mycket för det och vill när dagen kommer att de känner sig nöjda med den tid dem fått på jorden och att de kan somna in med lite värdighet kvar vilken en operation med dålig utgång tar bort. Att katten kanske får tillbringa sista tiden i en bur går för mig helt bort.

• Anonym (...)

Jag hade också satsat på operation. Jag förstår verkligen hur jobbigt detta mäste vara för dig :( jag blir tårögd av bara tanken på om detta hade hänt någon av mina katter. Stackars kisse, jag hoppas att allt går väl med honom.

Styrkekram

• Anonym (Svårt beslut)

Vår underbara hund drabbades av akut urinsten och blev superdålig. Han var då elva år, hade varit kärnfrisk och aldrig haft ngt större problem.

Hur svårt det än var då valde vi att låta avliva honom. Njurarna var kraftigt påverkade och prognosen vid eventuell operation var inte god. Dels trodde de att han ganska snart igen skulle producera nya stenar. Utöver det skulle operationsärret göra urinröret än trängre och därmed försämra läget ytterligare för "småstenar" att passera.

Vi valde att anlita en hemvetetinär. Det var fint och värdigt. Han avlivades samma dag detta blev känt eftersom han hade ganska mycket smärta.

Jag hade själv valt att låta djuret vara, att undvika operation. Däremot hade jag undersökt möjlighetena för snabb, värdig och "fin" avlivning, så att ni är redo den dagen djuret börjar att visa tecken på smärtpåverkan. Att behöva göra allt på en och samma dag var fruktansvärt och väldigt chockartat för gela familjen...

All lycka till vad ni än väljer att göra!

• cupcakemom

Men vilken jobbig sits... Jag hade dock valt alternativ ett... Det är en stor operation och med osäker utgång hade jag inte chansat.. Jag hade hellre velat att han skulle få ha livskvalitet den tid han har kvar...

• Abegayle70

Men fy vilken sits...

Jag hade nog valt alt. 1. Låtit slutet på hans lilla stund på jorden blivit så värdig som möjligt. Är prognsen så dålig för en operation så hade jag låtit honom slippa den påfresningen.

Har du frågat någon annan vet. om second opinion?

Kram från en annan matte.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • okokokokok

Jag hade valt alternativ 1, det känns värdigast.

Skulle inte vilja utsätta katten för en så stor operation när utgången är så oviss. Urinsten har en tendens att komma tillbaka, det gjorde det på min mammas katt efter att hon opererat och då kändes det som att det bara blev en enda stor cirkus av kattens sista månader i livet, hon var inte alls glad. Gråter

• slutatsnusa

Det är alltid jättejobbigt när ens älsklingar blir gamla o sjuka.

Det är bara du själv som kan bestämma hur just du ska göra, men du är klok som frågar om råd.

Jag kan berätta att jag fortfarande 20 år senare ångrar att jag utsatte min hund för operation. Hon var 11 år och hade metastaser som djursjukhuset tyckte vi skulle ta bort. Det var jättejobbigt för henne att bli kvarlämnad, opererad för att sen få gå med tratt istället för att bara få vara hemma med oss och i lugn o ro. Så tänker jag nu med facit i hand.

Lycka till med ditt svåra beslut

Svar på tråden Råd angående min katt. Hur ska jag göra??