• Humlan88

Ok att köpa leksaker till dement?

Har en dam på mitt boende som är väldigt plockig och orolig. Hon behöver stimulans men hon är väldigt "borta" i sin demens. Funderade på om ja skulle köpa en sån här till henne m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/60294882/ är de ok att köpa "leksaker" till dementa?

• Svar på tråden Ok att köpa leksaker till dement?
  • Litet My
    Humlan88 skrev 2017-02-23 17:31:23 följande:

Har en dam på mitt boende som är väldigt plockig och orolig. Hon behöver stimulans men hon är väldigt "borta" i sin demens. Funderade på om ja skulle köpa en sån här till henne m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/60294882/ är de ok att köpa "leksaker" till dementa?

Många dementa använder leksaker som dockor och dyl. Men prata med de anhöriga först, dessa är oftast de som reagerar negativt.
  • okokokokok

Borde väl inte vara något problem? Det är ju inte en regelrätt barnleksak du tänkt släpa hem utan en kulram, ett matematikobjekt, och jag har svårt att se att någon skulle ta illa upp av det?

• Carambolan

Du kanske kan köpa till boendet snarare än till henne?

• elyse

Ta upp på ett personalmöte att du skulle vilja köpa sådana saker till att ha i dagrummet.

• Rödtjärnens Anna

Tror du det kommer att fungera och göra henne lugnare? Finns inte risken att kulramen blir plock-objekt som plockas i och ur lådor, garderober osv? Jag har också en dam på boendet där jag jobbar, för henne skulle inte en sådan kulram fungera.

Det finns ju annars "leksaker" utformade för dementa, vet inte om det kan gå som hjälpmedel. Min mormor hade en docka på slutet när hon levde, vilket gjorde henne mindre orolig (hon var dock ej ingen "plockare"). Den fick hon dock betala själv (600 kr)

Ett tips att prova är att värma en vetekudde, Linda in i handduk (eller sy fodral) och lägga i knät på damen (be hon ta hand om knytet). Fick tipset av en demenssköterska jag känner och det fungerar på vissa oroliga. Värmen och tyngden i knät fungerar visst lugnande.

• Anonym (Loppan)

Ja värme och tyngd som t ex bolltäcken och dynor, kuddar är det som är lugnande för oroliga. Däremot tycker jag en kulram är helt Ok att ha på ett boende. Är ju inte någon direkt leksak utan något som många gamla känner igen från sin egen skoltid. Kan bli fina samtal kring också. Men för att lugna fungerar det kanske inte.

• Humlan88

Hon sitter i rullstol. Kastar iväg allt hon kommer åt

Kom jätte gärna med tips!

• Litet My
    Humlan88 skrev 2017-02-24 14:07:09 följande:

Hon sitter i rullstol. Kastar iväg allt hon kommer åt

Kom jätte gärna med tips!

Har ni testat en docka? En del dementa tar hand om sina dockor som om de vore bebisar. Det finns speciella demensdockor som känns som att hålla en bebis. En fördel är ju också att de inte gör ont om hon skulle kasta dem.
  • Humlan88
    Litet My skrev 2017-02-24 14:41:08 följande:

Har ni testat en docka? En del dementa tar hand om sina dockor som om de vore bebisar. Det finns speciella demensdockor som känns som att hålla en bebis. En fördel är ju också att de inte gör ont om hon skulle kasta dem.

Testat, undrar va hon ska med dockan till å kastar iväg den ????
  • Litet My
    Humlan88 skrev 2017-02-24 16:54:25 följande:
    Testat, undrar va hon ska med dockan till å kastar iväg den ????
    Lite synd, de är ju oftast väldigt sysselsatta och finner en mening när det funkar med docka.
Svar på tråden Ok att köpa leksaker till dement?