• Angebang

Uthyrning av fritidshus

Äger ett litet fritidshus. Vill hyra ut detta på längre sikt 2-3 år. Efter detta kommer vi att troligtvis använda detta själva.
    Vill inte att detta ska betraktas som näringsverksamhet.
    Hur beskattas detta? Hyresgästen kommer att skriva sig på adressen och uppbär bostadsbidrag. Vad gäller i detta fallet?

• Svar på tråden Uthyrning av fritidshus
  • Anonym (hyresvärd)

Du skattar för hyresinkomst över 40 000. Dvs får du inte 60 000 kr per år så skattar du för 20 000. Inte speciellt många procent heller så det är inte nån större förlust. Nån näringsverksamhet är det inte. Däremot har du skyldigheter att byta ut kylskåp om sådant går sönder, eller värmepannan osv. Så det kostar ju lite att hyra ut på så lång tid. Du har alla skyldigheter som vilken hyresvärd som helst.

• bängolle

Får man inte dra av, förutom de 40000, även dra av 20% av hyran? I exemplet ovan 12000 och man skattar bara för 8000x30%?

• Anonym (hyresvärd)
    bängolle skrev 2017-02-24 12:05:36 följande:
    Får man inte dra av, förutom de 40000, även dra av 20% av hyran? I exemplet ovan 12000 och man skattar bara för 8000x30%?
    Varför skulle man få dra av 20%? Man har ju redan ett schablonavdrag på 40 000 kr?
  • Anonym (hyresvärd)
    försiiktig skrev 2017-02-24 13:45:06 följande:
    Var väldigt försiktig, har en vännia som har huvudet I det blå som trots ett antal varningar från min man hyrde ut till en flykting familj,dom rev ut golv för att odla grönsaker I vardagsrummet det var smutisgt tappet nerkladdade dörrar sönderslagna osv osv osv osv ,hela huset fick lov att renoveras
    En vandringsskröna det där med golvet. Hörde jag redan på 70-talet :). Har det inte handlat om arbetskamrat som hyrt ut så har det varit brorsan, väninnan eller nån annan som råkat illa ut :).

Men hyr ut till människor med samma kultur som dig själv. Ta foton så du vet hur det sett ut före inflytt. Sen kan man ta dispositionsavgift också (10.000 för ett hus är rimligt).
  • Anonym (hyresvärd)
    försiiktig skrev 2017-02-24 14:08:48 följande:
    En vandringsskröna? Lilla gumman nu är det så här att jag var själv upp med min vännina och såg på förstörlsen, och mycket riktigt var det ett ställa där dom hade brutit upp och såg ut som dom hade sått nånting
    Ha ha ha. Ja ja :)
  • Anonym (hyresvärd)
    försiiktig skrev 2017-02-24 14:35:05 följande:
    Detta kanske också bara är en sägner enligt dig ,oj oj vad du inte vill se problem,känns de tryggt att låtsan om att altt är perfekt? Blir din lilla inskränkta världbild skadad nu föreslår jag att du ligger I fosterställning och andas in I en papperspåse så kanske du mår bättre,sanningen är inte alltid lätt

www.vimmerbytidning.se/nyheter/vastervik/-man.../
    Saker förstörs. Det är jag mycket väl medveten om. Och det finns de som verkligen vandaliserar.

Vad jag menade med skröna är just att odla på uppbrutet golv. Läs igen.

Hyr man ut till någon så tar man referenser, man kollar med kronofogden och man ser till att ha ryggen fri så mycket man kan.
    I övrigt lägger jag ner. Men skrönan att odla grönsaker/potatis inne på lägenhetsgolvet ÄR en skröna.
  • Anonym (20%)
    Anonym (hyresvärd) skrev 2017-02-24 12:06:39 följande:

Varför skulle man få dra av 20%? Man har ju redan ett schablonavdrag på 40 000 kr?

För att man har rätt till schablonavdraget på 40 000kr, sen när man hyr ut privatbostad så har man även rätt till ett avdrag på 20% utöver.
  • bängolle

Angående grönsaksodlarna, var det inte dom som hittade en råttkäke i pizzan också? Om ni vill kan jag berätta en rolig anekdot om en kvinna, ett gynekologbesök och ett badrumsskåp med oordning bland sprayflaskorna. Hände en kollegas flickväns kusins hundrastare så jag vet att den är sann.

• Noname00

Ha även med i kontraktet att uthyrningen inte är förenad med besittningsrätt.

• Anonym (hyresvärd)
    Noname00 skrev 2017-03-02 19:33:36 följande:
    Ha även med i kontraktet att uthyrningen inte är förenad med besittningsrätt.
    Det finns ingen besittningsrätt gentemot den ursprungliga värden (fastighetsägaren).
  • Noname00
    Anonym (hyresvärd) skrev 2017-03-03 09:47:42 följande:
    Det finns ingen besittningsrätt gentemot den ursprungliga värden (fastighetsägaren).
    Kanske inte men det skriver man med ändå.
Svar på tråden Uthyrning av fritidshus