• Summerchild

Allvarlig hypoglykemi gravid

Hej jag är i 2a trimestern med diabetes typ 2 (vecka 19) och jag har inatt drabbats av allvarlig hypoglykemi för 2a ggn i denna graviditet.

Försöker läsa om risker och finner bara att bebisen kan tillväxthämmas. Mitt socker låg på som lägst inatt på 1.3mmol/l jag utsatte mig och mitt barn för fara. Då jag somnade utan att ha nogrann kontroll.

Någon annan som drabbats. Vad har ni för information om vad som händer den lilla efter sånt här? Känner mig oansvarig och Skuld. Ledsen. Osv. Dela med dig snälla om tankar!!!

• Svar på tråden Allvarlig hypoglykemi gravid
  • Teddie

Hej! Jag har diabetes typ 1. Har dagligen hypoglukemier, nere på ungefär 2 minst en gång om dagen då blodsockret är mycket svårare att sköta som gravid, och varje natt blir jag tyvärr alltid låg mellan 3-3,5. Är i vecka 17 nu. Vad jag fått för information av både läkare, barnmorska och diabetessjuksköterska så är enstaka värden inte farliga. Du har inte skadat ditt barn inatt så du kan vara lugn :). Skulle man gå med ett lågt blodsocker hela graviditeten så kan de bli tillväxthämmat. Men du kan vara helt lugn över ett lågt värde inatt.

Vi med diabetes typ 1 varierar om vi har otur mellan höga och låga värden hela graviditeten och barnen blir oftast större än normalt.

Kram

• Summerchild
    Teddie skrev 2017-02-24 15:57:30 följande:

Hej! Jag har diabetes typ 1. Har dagligen hypoglukemier, nere på ungefär 2 minst en gång om dagen då blodsockret är mycket svårare att sköta som gravid, och varje natt blir jag tyvärr alltid låg mellan 3-3,5. Är i vecka 17 nu. Vad jag fått för information av både läkare, barnmorska och diabetessjuksköterska så är enstaka värden inte farliga. Du har inte skadat ditt barn inatt så du kan vara lugn :). Skulle man gå med ett lågt blodsocker hela graviditeten så kan de bli tillväxthämmat. Men du kan vara helt lugn över ett lågt värde inatt.

Vi med diabetes typ 1 varierar om vi har otur mellan höga och låga värden hela graviditeten och barnen blir oftast större än normalt.

Kram

Hej teddie. Vad glad jag blev över ditt svar. Kanske till och med lite rörd. Jag har haft sjukdomen i 18år med typ 2. Har aldrig skött om mig och 3 barn födda med hög födelsevikt ...barn nummer 2 föddes mest frisk då jag gav mig på att vara stark för henne. . Jag var tränad och höll god kost. Den 4e är samma vilja. Att hålla mig med bästa värden jag kan och pressar tyvärr mig och tycker diabetes doktorn gör samma sak. Enligt hon 4-6mmol/l under hela dygnet. Jag ville ligga på 6mmol/l under natten för då får jag tydligare känningar på dagen men det tycker hon är för högt. Hon pratade om nån dosa på magen (sockerkontroll) men sen har inget hörts mer om det. Har du nån sådan?
  • Teddie

Jag kan verkligen förstå din oro, är mer eller mindre orolig hela tiden för blodsockret. Men att ligga mellan 4-6 låter rimligt tycker jag. Att ha ett bra blodsockret är ju mycket viktigt. Man vill ju inte ligga för högt. Men att lägga sig med ett värde på 4 är lite lågt, då skulle iaf jag sjunka på natten men som du säger 6 låter ju bra :). Ja jag har en cgm mätare, en liten sensor som jag fäster på rumpan (man kan även sätta den på magen) som mäter blodsockret hela tiden. Jag ser sen i min pump vad mitt blodsockret ligger på. Det har hjälpt mig jättemycket. Prata med din diabetesmottagningen och kräv att få en sån. Det finns ju någon ny mätare som heter libre, är inte jätte insatt i den men den fäster man ju på armen, har hört att den också är bra. Hoppas du fått lite svar du har nytta av :)

• Summerchild
    Teddie skrev 2017-02-25 07:34:45 följande:

Jag kan verkligen förstå din oro, är mer eller mindre orolig hela tiden för blodsockret. Men att ligga mellan 4-6 låter rimligt tycker jag. Att ha ett bra blodsockret är ju mycket viktigt. Man vill ju inte ligga för högt. Men att lägga sig med ett värde på 4 är lite lågt, då skulle iaf jag sjunka på natten men som du säger 6 låter ju bra :). Ja jag har en cgm mätare, en liten sensor som jag fäster på rumpan (man kan även sätta den på magen) som mäter blodsockret hela tiden. Jag ser sen i min pump vad mitt blodsockret ligger på. Det har hjälpt mig jättemycket. Prata med din diabetesmottagningen och kräv att få en sån. Det finns ju någon ny mätare som heter libre, är inte jätte insatt i den men den fäster man ju på armen, har hört att den också är bra. Hoppas du fått lite svar du har nytta av :)

Det låter jätte bra om jag kunde få en sån... ska tjata om en på rul nu torsdag... jag orkar inte sticka mig 20ggr om dagen. Fingrarna hårdnar. :( tack du och lycka till med bebisen du med i magen :)
Svar på tråden Allvarlig hypoglykemi gravid