Teddie skrev 2017-02-24 15:57:30 följande:
Hej! Jag har diabetes typ 1. Har dagligen hypoglukemier, nere på ungefär 2 minst en gång om dagen då blodsockret är mycket svårare att sköta som gravid, och varje natt blir jag tyvärr alltid låg mellan 3-3,5. Är i vecka 17 nu. Vad jag fått för information av både läkare, barnmorska och diabetessjuksköterska så är enstaka värden inte farliga. Du har inte skadat ditt barn inatt så du kan vara lugn :). Skulle man gå med ett lågt blodsocker hela graviditeten så kan de bli tillväxthämmat. Men du kan vara helt lugn över ett lågt värde inatt.
Vi med diabetes typ 1 varierar om vi har otur mellan höga och låga värden hela graviditeten och barnen blir oftast större än normalt.
Kram
Hej teddie. Vad glad jag blev över ditt svar. Kanske till och med lite rörd. Jag har haft sjukdomen i 18år med typ 2. Har aldrig skött om mig och 3 barn födda med hög födelsevikt ...barn nummer 2 föddes mest frisk då jag gav mig på att vara stark för henne. . Jag var tränad och höll god kost. Den 4e är samma vilja. Att hålla mig med bästa värden jag kan och pressar tyvärr mig och tycker diabetes doktorn gör samma sak. Enligt hon 4-6mmol/l under hela dygnet. Jag ville ligga på 6mmol/l under natten för då får jag tydligare känningar på dagen men det tycker hon är för högt. Hon pratade om nån dosa på magen (sockerkontroll) men sen har inget hörts mer om det. Har du nån sådan?