• Malva2015

3 månaders äter dåligt förskyld

Min 3 månaders bebis har varit förkyld i 5 dagar och äter väldigt dåligt. Det är inte längre för att hon är täppt utan hon vill bara inte äta längre än 1-2 min åt gången ca var tredje timme.
    Var hos läkarn som sa att så länge hon kissar är det lugnt. Brukar bebisar tappa matlusten när de är förkylda?
    Hon har inte feber utan hostig och snorig

• Svar på tråden 3 månaders äter dåligt förskyld
  • Alvina

Det kan vara så att hon har svårt att andas genom näsan när hon är snorig. Ger du henne näsdroppar före varje måltid? Det kan hjälpa. Är hon mycket snorig kan du även använda en Näsfrida för att suga ut snoret.

• Malva2015
    Alvina skrev 2017-02-25 21:15:24 följande:

Det kan vara så att hon har svårt att andas genom näsan när hon är snorig. Ger du henne näsdroppar före varje måltid? Det kan hjälpa. Är hon mycket snorig kan du även använda en Näsfrida för att suga ut snoret.

Hon är inte snorig längre men hon var det. Det är därför jag oroar mig. Nappen suger hon på utan problem.
    Har använt både bröstmjölk snorsug och koksalt
    Det är som att hon bara inte har lust :(
  • Alvina

När mina bebisar varit förkylda och inte ätit så bra har jag ibland fått ge dem mjölk när de sover. Det funkar inte om de sover allt för djupt. Men de har båda druckit från flaska och det har funkat bra. Vet dock inte om det fungerar om hon ammas, annars kanske det kan vara värt att prova.

• Malva2015
    Alvina skrev 2017-02-25 21:24:47 följande:

När mina bebisar varit förkylda och inte ätit så bra har jag ibland fått ge dem mjölk när de sover. Det funkar inte om de sover allt för djupt. Men de har båda druckit från flaska och det har funkat bra. Vet dock inte om det fungerar om hon ammas, annars kanske det kan vara värt att prova.

Okej.. jag ammar henne men har försökt pumpa ur och ge flaska. Försöker jag när hon sover blir hon vansinnig..:( känner mig så frustrerad
  • Athena86

Är hon pigg och som vanligt i övrigt? Är hon ledsen och verkar hungrig/vilja äta fast hon inte kan?

Om inte hade jag nog låtit henne äta det hon vill och när hon vill.. Det är väldigt sällsynt att barn "svälter" sig själva ..

• Malva2015
    Athena86 skrev 2017-02-25 21:52:30 följande:

Är hon pigg och som vanligt i övrigt? Är hon ledsen och verkar hungrig/vilja äta fast hon inte kan?

Om inte hade jag nog låtit henne äta det hon vill och när hon vill.. Det är väldigt sällsynt att barn "svälter" sig själva ..

Ja hon är pigg och glad och arg . Sover mer än vanligt men hon är ju sjuk som sagt. Och ja konstigt nog verkar hon hungrig men vill inte äta mer än någon minut sen är hon liksom nöjd.. dumt nog försöker jag ju tvinga på henne bröstet men jag får väl lägga av med det..
  • elinjosefin.

När min var 4 månader och hade feber åt han mindre, och fortsatte äta mindre i ca 2 veckor. Blev också orolig och åkte till bvc och vägde och allt var fint. Fick också höra att så länge de kissar, bajsar och är pigga så är det ingen fara. Aptiten brukar ju inte vara så bra när man är sjuk.

Men när han var sjuk började vi liggamma i sängen när han var trött, för då åt han mycket tills han somnade. Han tyckte dock att detta var så mysigt så nu är det så han vill äta, månader senare ????

• Mikaelayasar

Har gått igenom samma sak. Min v'grade nästan att amma. Det dröjde ca en månad innan allt blev som vanligt igen. Andra gången hon blev ´förkyld så började hon vägra igen. Jag köpte en spruta från apoteket och sprutade in bröstmjölk i näsan varannan timme. Det funkade mycket bättre än koksalt! Även fast det ser ut som att de inte är täppta och kan ta nappen så är det jobbigt för dem att amma när de är småtäppta. Testa spruta in lite bröstmjölk!

Ps., oroa dig inte. Det kommer att gå över.

• Malva2015
    Mikaelayasar skrev 2017-02-25 22:46:49 följande:

Har gått igenom samma sak. Min v'grade nästan att amma. Det dröjde ca en månad innan allt blev som vanligt igen. Andra gången hon blev ´förkyld så började hon vägra igen. Jag köpte en spruta från apoteket och sprutade in bröstmjölk i näsan varannan timme. Det funkade mycket bättre än koksalt! Även fast det ser ut som att de inte är täppta och kan ta nappen så är det jobbigt för dem att amma när de är småtäppta. Testa spruta in lite bröstmjölk!

Ps., oroa dig inte. Det kommer att gå över.

Tack för detta inlägg! Jag hade ju slutat spruta in bröstmjölk och koksalt för jag tyckte inte hon lät tät. Började igen efter att du skrev att de kan vara täta även om det inte märks. Tror du inte hon har börjat äta nu!! Så överlycklig! Känner mig som världens sämsta mamma som inte fattat det! Tack!!
  • Mikaelayasar
    Malva2015 skrev 2017-02-26 15:09:11 följande:
    Tack för detta inlägg! Jag hade ju slutat spruta in bröstmjölk och koksalt för jag tyckte inte hon lät tät. Började igen efter att du skrev att de kan vara täta även om det inte märks. Tror du inte hon har börjat äta nu!! Så överlycklig! Känner mig som världens sämsta mamma som inte fattat det! Tack!!
    Åh vad skönt'!! Vi mammor blir oroliga för minsta lilla, ligger i vår natur... Förstår din frustration. Är glad att det ordnade sig till slut.
Svar på tråden 3 månaders äter dåligt förskyld