• Physalis

Ytterkläder vår, sommar, höst

Har suttit hela dagen och kollat på ytterkläder till min 13 månaders men jag blir inte klok.

Det finns hur mycket tips och råd kring overaller och vinterkläder som helst, men inte så mycket för vår, sommar, höst.

Min tjej har precis börjat gå men kryper fortfarande en del. Hon kommer börja förskola till hösten. Vi bor i södra Sverige.

Det känns väldigt viktigt att köpa bra rejäla kläder nu när hon själv inte kan säga om hon är för varm, kall eller blöt.

Jag lägger gärna en del pengar men då ska det vara riktigt bra grejer som gärna går att använda under hela våren, kalla sommardagar och sedan hösten. Även när det regnar och blåser lite grann. Är det orealistiskt?

Jag har tittat mycket på softshelljackor och skalbyxor.

Några erfarenheter kring dessa? Och vilka märken är pålitliga?

Korrekturläser som en kratta
  • Svar på tråden Ytterkläder vår, sommar, höst
  • Carambolan

Vi har under flera år kört Kaxs skalkläder i kombination med PoPs vindfleece. Då har man kläder för alla väder och temperaturer. Skal+fleece när det är kallt, bara fleece när det är varmt eller bara skal när det är varmt men blött.

• minmaj

Håller med. En skaljacka, en fleece (gärna vindfleece) och ett par skalbyxor så är ditt barn rustat med kläder för alla väder :)

• minmaj
    minmaj skrev 2017-02-25 23:51:51 följande:

Håller med. En skaljacka, en fleece (gärna vindfleece) och ett par skalbyxor så är ditt barn rustat med kläder för alla väder :)

Har kört med både polarn, Molo och didriksons och varit nöjd med alla uppsättningar. Eftersom skalkläderna i dessa märken är helt vattentäta har jag skippat det där med galonställ o.dyl.
  • Carambolan
    minmaj skrev 2017-02-25 23:55:56 följande:

Har kört med både polarn, Molo och didriksons och varit nöjd med alla uppsättningar. Eftersom skalkläderna i dessa märken är helt vattentäta har jag skippat det där med galonställ o.dyl.

Håller med om att galon inte behövs. Däremot kostar det ju inte så mycket med ett par galonbyxor, så det har vi alltid haft hängandes på förskolan ändå. Användes väl mest när de var små och ofta satt i sandlådan och geggade i vattenpölar.
  • Physalis

Tack för alla bra svar!

Tycker ni det är skillnad på olika fleece plagg då? Pops kostar ju rätt mycket. Är det värt det?

• Carambolan
    Physalis skrev 2017-02-26 00:03:06 följande:

Tack för alla bra svar!

Tycker ni det är skillnad på olika fleece plagg då? Pops kostar ju rätt mycket. Är det värt det?

PoPs är den vi har hittat som varit bäst när man ska ha den som yttersta lager, just eftersom den står emot vind bra utan att samtidigt bli för svettig att ha som lager 2. Ett tag hade vi H&Ms billiga fleecejacka att ha under skalkläderna och det funkade toppen där, och lika bra som ytterplagg på sommaren, men kändes för kall på småblåsiga vårdagar.
  • Vickan I

Säger som ovan, skalkläder och fleece och gärna ull underst för de kallare dagarna. Hade dock också galonbyxor som de kunde dra över de lerigaste dagarna på förskolan då sonen verkligen sökte upp lera och vältrade sig i den. Skönt bara kunna spola av.

Ja det är skillnad på olika fleece. Tycker också du ska välja en med windstopper, som ex PoP har. Om det blåser så går inte luften rakt igenom den som på vanlig fleece.

Ang just PoPs vindfleece så är de himla bra kvalité. Storebror får en ny, lillebror ärver den och sedan säljer jag den och får typ halva priset tillbaka!

• Physalis

Tack åter igen Då lutar det nog åt pop alternativt molo och didrikssons.

• Gravitation

Vi kör också så på vår tvååring, vindfleece och skalkläder. PoP:s vindfleece älskar jag, helt klart värt pengarna och de brukar ha kampanjer då och då med 100:- rabatt.
    Sedan kan du sälja den vidare utan problem om den inte är allt för förstörd.

Skalkläder kör vi både Kaxs och PoP.

• Studentpappa

På våren mars/april kör vi fodrat galonställ, skalkläder sen när det slutat blötsnöa. Jag har 3-lagers gore-tex själv när jag åker skidor, ett skalställ för +10 000:- det är inte torrt om jag sitter i en vattenpöl en stund. Men det är ett galonställ för 600:-.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Ytterkläder vår, sommar, höst