• Frerin

Vab 50%

Min fru jobbar 50% och är sjukskriven 50%.

Hon ansökte om vab för den tid hon skulle ha jobbat. En förmiddag,

4 timmar av 4 timmar (100%). Jag vabbade eftermiddag, 4 Tim av 8 timmar (50%).

Sammanlagd vab alltså 50+50=100%.

Vi har ändå fått avslag, kan inte få tillfällig föräldrapenning för samma tid.

Beror det på att min fru vabbat 100%,4 Tim av 4.

Ska kontakta FK efter helgen men skulle vilja veta om någon annan har varit med om detta??

Vab sjukskrivning 50% tillfällig föräldraförening avslag
  • Svar på tråden Vab 50%
  • Carambolan

Ni måste ta diskussionen med försäkringskassan. Det KAN vara så att de bedömer att eftersom hon kunde vaba på förmiddagen så har hon tillräcklig arbetsförmåga för att också kunna ta hand om barnet medan hon är sjukskriven, och du därför inte borde varit hemma.

• Frerin

Det var detta jag misstänkte!

Hade ju varit lättare om jag vabbat 100% men när jag inte har den möjligheten så måste vi ju dela på vabbdagen.

Tycker att det är konstigt om FK skanifrågasätta läkarutlåtanden om 50% arbetsförmåga då dom inte är insatta i ärendet över huvudtaget.

Trodde kanske att det blev en konflikt i deras system när min fru vabbar 100% 4 av 4 timmar och jag 50% 4 av 8 timmar. Alltså 150% tillsammans.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Vill ha så mycket "kött på benen" innan jag hör av mej på måndag.

• hundtok

Jag tror mer på att din fru skulle ha fyllt i 50%. Hon skulle ju ha jobbat 8 timmar men är redan sjukskriven 4...

• Anonym (X)
    Frerin skrev 2017-02-26 09:35:15 följande:

Tycker att det är konstigt om FK skanifrågasätta läkarutlåtanden om 50% arbetsförmåga då dom inte är insatta i ärendet över huvudtaget.

Beror på varför man är sjuk... Hon kan ju vara för sjuk för ett fysiskt tungt arbete, men därmed inte nödvändigtvis för sjuk för att ta hand om sitt barn. Borde gå snabbt att reda ut på telefon i så fall :)
  • Carambolan
    hundtok skrev 2017-02-26 09:55:37 följande:

Jag tror mer på att din fru skulle ha fyllt i 50%. Hon skulle ju ha jobbat 8 timmar men är redan sjukskriven 4...

Ja, så är det förstås. Då har ni antagligen bara fastnat i en helt automatiserad kontroll TS. Bara att ringa dem och ändra hennes ansökan.
  • syntharen

Så trodde jag också man skulle fylla i när jag var sjukskriven 50% och vabbade. Men då hörde FK av sig sa att jag skulle fyllt i 100% trots att jag bara jobbade 50% eftersom det är 100% av dom 50% som jag vabbade. Om ni förstår hur jag menar
  • syntharen

Men dom kommer ju helt säkert förklara varför ni fått avslag, oftast är det nån liten grej man glömt fylla i. I andra fall så har dom gjort en korrekt bedömning. Även om man kanske inte håller med.

• Frerin

Min fru skulle alltså ha fyllt i att hon skulle ha jobbat 8 Tim och 4 Tim vab. Då skulle hon i systemet vabbat halvdag 50% och jag vabbat dom andra 50%. Det skulle ju förklara FK avslag på " samma del av dagen".
Svar på tråden Vab 50%