• Mimlan

Hur mycket aktiviter för en 10-åring?

Hur mycket tycker ni att en tio-åring ska hålla på med? Jag är styvmamma och tycker att det börjar bli för mycket för tjejen. Hon har gymnastik 4 ggr veckan, innebandy 2 ggr och sen har hon även dansat 1 gång i veckan. Nu pratat det även om friidrott. Det här är under skolterminen. Hon är aldrig hemma nästan. Efter skolan så är det fritids och på helgerna är det gymnastik och ev. matcher. Under veckorna så hinner hon inte hem innan det är träning. Hon äter oftast middag runt åtta-halvnio. Jag försöker sätta stopp för lite grann. Vill hon ha så mycket aktiviter så bör hon väl ändå sluta på fritids så hon hinner vara hemma, men tror att mamman vill ha henne på fritids. Pappan tycker att jag inte vill unna henne idrotten, men så är det inte tycker jag. Barn måste få vara hemma också och umgås med kompisar på hemmaplan. Det känns som jag bara har skyldigheter men inga rättigheter.
    Hör gärna av er med era synpunkter!
    Ha det gott!

• Svar på tråden Hur mycket aktiviter för en 10-åring?
  • princess of woolfs

Jag undrar hur hon hinner med sina läxor, gör hon dem på fritids eller? Ganska stora krav på liten tjej. Jag tycker det är bra för barn att "lära sig att ha tråkigt" också, varje minut behöver inte vara uppbokad. Var finns det då plats för spontana aktiviteter, lek med kompisar, lite hemmamys etc?
    Nu kanske inte du har "så mycket att säga till om"(?), men jag tycker att du tänker helt rätt! Hade det varit min dotter så hade hon fått hålla på med en idrottstyp per termin, då hinner hon prova på och kan byta sen om hon vill istället för att göra allt på en gång och så kanske tröttna på allt också. Men där kan man ju tycka olika.

• Meli

Jag tycker max två dagar i veckan totalt, och det med en eller två aktiviteter. Barn ska ju göra sina läxor efter skolan, och hinna med kompisar. Sen ska man ju ite träna ett barn så hårt att de inte hinner äta middag förrän halvnio på kvällarna, när det nästan är läggdags.

Saknar inte mamman sin flicka och vill träffa henne??

Detta låter alldeles för mycket, och det är bra om du kan sätta stopp och mindak ner det med en 80%...
    Kram

• Finta

Det är väl just det som är problemet idag, dvs att man skickar iväg sina barn på för många olika saker. Barn behöver (enligt mitt tycke) tid att bara vara - att inte känna krav på att man måste prestera. Även om man som förälder inte sätter krav på att barnet ska göra bra ifrån sig så finns ju ändå den ambitionen där i grunden från tränare och medspelare.
    Näe, lite dötid har ingen dött av!

• marina7712

Har för mig att den omtalade Dr Phil pratade om detta en gång. Han sa max 3 dagar/vecka, barnen blir omedvetet stressade även om dom tycker att det är kul...

• Brodsmulan

Jag skulle rekommendera max 1-2 sporter/termin.. och att man har träning max 2ggr/v och ev match på helgen.
    Min stora grabb på 8år vill gärna hålla på med dittan och dattan.. men vi har bestämt just nu att på sommaren så är det fotboll och på vintern ishockey iom att han vill hålla på med dessa sporter och de är så tidskrävande i sig med träningar 2ggr/v och matcher 4-5ggr/termin.
    Det är vi som föräldrar som ansvarar för barnen och just nu tycker hon säkert det är skitkul.. men längre fram när hon blir äldre kommer hon säkerligen att förstå att ni gjorde som ni gjorde var för hennes bästa.. men att säga nej till friidrotten skulle jag helt klart gjort och dessutom tagit hem tösen från fritids om hon har så späckat schema.. vad jag funderar på är.. hinner hon någonsin varva ner eller är hon uppstressad mest hela tiden?

Håller med princess of woolfs som förepråkar att barn behöver ha tråkigt och barn behöver definitivt lugn och ro för att göra sina läxor.. ok, hon kanske redan nu vill satsa på en karriär inom gymnastiken.. men vart tog den lilla tjejen på 10år vägen? Tycker precis som princess of woolfs skriver att det är oerhört stora krav på en så liten att ha 3-4sporter på en termin. Ett så litet barn vet inte sitt eget bästa!

• Holmstedt

Min äldsta styvdotter (935 år) har innebandy 2 ggr i veckan . Kvällsgyma 1 gång i veckan och kör 1 gång i veckan och ibland känner jag bara: Jag orkar inte mer!!!!! Hon har haft alla aktiviteter på annan ort ca 1,5 mil härifrån och vi har ju då givetvis skjutsat varje gång, men nu ska vi flytta till den orten om 1,5 vecka så nu slipper vi skjutsa så nu får hon gärna hålla igång dessa dagar iveckan... Hon har alla sina jämnåriga med i diverse aktiviteter.

• Fyra

Det låter oerhört mycket! Min 10 åriga son tränar fotboll två dagar i veckan och match på helgen, det räcker. Han ska prova på hockey nu, men då får han sluta med fotbollen.

• Brodsmulan

Fyra.. vi kommer dubbelköra fotboll/hockey för våra grabbar fram tills de kört 4 säsonger.. sen kommer de få inrikta sig på ena sporten.. detta p.g.a. att fotbollen är hårdträning och helgmatcher.. alltså mycket körning, matriellt kostar den ju inte så mycket.

Hockeyn däremot.. huvva.. svindyrt är det ju.. men man finner ganska mycket bra & billigare på Blocket.. bara ett tips.. oftast hela kompletta set, speciellt till dessa mindre 5/7 och 8/10år, bara söka på hockeyutrustning.. speciellt när de bara ska prova på.. kollade runt på nya saker för att se vad man ev ställs för senare när de kommer upp i tonåren (innan dess får mina nöja sig med beg hockeyutrustning) och runt 2500:- och däröver för man allt lägga ut bläää.

Förstår inte varför allt ska behöva kosta så benat mycket.. som lilleman, gick på dans.. kostade 700:- för en termin, tror det var 9 eller 10ggr.. dyrt! (Han spelar inte fotboll som storebror)

Så för vår del så är det förutom barnens egna "lugn och ro" ekonomin som styr lite.. men att barn ska och bör prova på.. de kan inte veta vad det är de vill göra förrän de testat.. lilleman vet att dansen inte var något för honom.

• Fyra

Ja, min ena kille gick också på dans, dyrt!! Två av barnen har även gått på fridykning, inte dyrt, fotbollen är billig, men ja, hockeyn blir en kostnad. Vi har hittat billig nybörjarutrustning på Blocket faktiskt, sen får vi se. Kram

• Isolde

Jag undrar också när tjejen gör sina läxor! Tycker inte pappa och mamman att skolan är viktig?

Kan kanske vara ett argument?

• Mimlan

Tack alla ni som har haft synpunkter och åsikter! Flickan bor hos oss varannan vecka och hos mamman varannan vecka. Läxorna gör hon oftast på fritids.

Jag tycker också att barn ska får prova på olika aktiviter, men kanske inte vara uppbokad nästan hela veckan inkl. helger ...

Jag har försökt förklara att man blir stressad av att ha för mycket tider att passa. Min man säger att lärarna har sagt att hon mår bra och att det inte är några problem för henne att ha så mycket att göra. Jaja, tyvärr kan jag själv inte göra något mer, hoppas självklart att det går bra för henne.
    HA det gott allihop!
    //Kram

Svar på tråden Hur mycket aktiviter för en 10-åring?