• JessicaG-84

Mobilanvändande

Jaha...här står man som en mamma jag "aldrig skulle bli".

Min dotter fyller 12 imorgon, och har helt stängt mig ute ur sitt liv känns det som. Vill då och då kolla hennes mobil vilket jag tycker är viktigt, men hon blir heeelt galen. Kontrar då med att det inte blir mer surf isåfall....efter många om och men går hon med på att vi tittar tillsammans. Men nu sist var hela surfhustoriken raderad och hon betedde sig sååå nervöst. Vill ju inte kränka henne samtidigt misstänker jag att det är nåt hon skäms för. Försökte fråga om det fanns nåt på mobilen som hon trodde jag skulle bli arg över? Försökte få henne att säga det nu så blir jag inte arg men om jag upptäcker nåt ändå skulle jag bli besviken. Men hon blåneka (som hon gör med det mesta).

Hittade ingenting men har en dålig feeling. Vart ska man dra gränsen för kränkande och faktiskt min skyldighet som förälder?

• Svar på tråden Mobilanvändande
  • volvo142

Ungefär där att man regelbundet snokar utan misstanke, Du verkar vara på den gränsen..

• AnkiC

Nej men varför ska du kolla i hennes mobil?! Vad letar du efter då? Det är verkligen respektlöst och kränkande.

• Anonym (Anna)

Jag kan förstå att folk vill kolla historik och så i barnens telefoner. Inte i syfte att snoka, utan i syfte att bry sig om barnet och ha koll vad barnet gör och ev blir utsatt för. Jag kommer göra samma sak när mina barn blir äldre.

De är många barn som blivit mobbad och begått självmord, och föräldrarna vet inte om något. Det finns faktiskt så mycket man kan förhindra och stoppa om man kollar vad barnen gör på nätet och vilka meddelanden som barnet får.

Jo de är ju att snoka, men samtidigt kan föräldrarna som gör detta försöka förebygga mobbning om barnet mobbar. Eller om man märker att barnet mår dåligt försöka sätta in rätt behandling i tid.

• Anonym (Biet)
    Anonym (Anna) skrev 2017-02-27 07:29:33 följande:

Jag kan förstå att folk vill kolla historik och så i barnens telefoner. Inte i syfte att snoka, utan i syfte att bry sig om barnet och ha koll vad barnet gör och ev blir utsatt för. Jag kommer göra samma sak när mina barn blir äldre.

De är många barn som blivit mobbad och begått självmord, och föräldrarna vet inte om något. Det finns faktiskt så mycket man kan förhindra och stoppa om man kollar vad barnen gör på nätet och vilka meddelanden som barnet får.

Jo de är ju att snoka, men samtidigt kan föräldrarna som gör detta försöka förebygga mobbning om barnet mobbar. Eller om man märker att barnet mår dåligt försöka sätta in rätt behandling i tid.

Jag håller faktiskt med dig (Anna).

Jag ser det inte alls som att snoka utan att faktiskt bry sig om sitt barn. Kamrater och miljön ute på nätet kan vara ruskigt hård och en 12 åring vet inte alltid hur dem skall hantera det.

Vår kommer få en mobil snart med just den förutsättningen att vi vill kunna titta och se vad som händer i de ungas liv

Trampa på den personliga integriteten vid mobilanvändande kontra att vara 12 år - nä, då tycker jag du gör rätt som mamma - att bry dig om ditt barn, du erbjöd dig ju tom att göra det tillsammans med din dotter, att hon har raderat kan ju betyda att hon gör/gjort ngt hon skäms över men det behöver inte heller betyda ngt överhuvudtaget.

• Maddi
    JessicaG-84 skrev 2017-02-26 22:05:04 följande:

Jaha...här står man som en mamma jag "aldrig skulle bli".

Min dotter fyller 12 imorgon, och har helt stängt mig ute ur sitt liv känns det som. Vill då och då kolla hennes mobil vilket jag tycker är viktigt, men hon blir heeelt galen. Kontrar då med att det inte blir mer surf isåfall....efter många om och men går hon med på att vi tittar tillsammans. Men nu sist var hela surfhustoriken raderad och hon betedde sig sååå nervöst. Vill ju inte kränka henne samtidigt misstänker jag att det är nåt hon skäms för. Försökte fråga om det fanns nåt på mobilen som hon trodde jag skulle bli arg över? Försökte få henne att säga det nu så blir jag inte arg men om jag upptäcker nåt ändå skulle jag bli besviken. Men hon blåneka (som hon gör med det mesta).

Hittade ingenting men har en dålig feeling. Vart ska man dra gränsen för kränkande och faktiskt min skyldighet som förälder?

Jag tycker att du gör helt rätt. Jag håller med både Anna och biet. Nu vet jag själv inte vad jag hade gjort om barnet raderat historiken. Antingen vara hård att barnet inte får tillgång till internet via telefon. Kommer man överens om något och barnet inte håller de så får dom räkna med/lära sig att de blir konsekvenser vilket i sin tur blir en lära tills dom blir vuxen. Sen ge barnet tillgång till internet igen med samma regel som innan.

Du är en bra förälder som tar ansvar över barnet, som redan är sagt så bryr du dig om barnet. Fortsätt med de!
Svar på tråden Mobilanvändande