• narie24

Ni gravida med "gall-problem"

Hej!

Jag är gravid i v 21 med tredje barnet. Jag har under mina tidigare graviditeter känt av det jag tror är gallan. Och sista veckorna har jag känt av det av och till igen. Det är en molande värk högt upp på höger sida under höger bröst. Det har varit en smärta som

jag kunnat ignorera hyfsat. Igår kväll, efter en middag (med fet lax) fick jag ondare. Det värkte och molade, kändes ömt och jag blev lätt illamående. Jag tog varmbad och en alvedon och har lyckats sova på vänster sida. Känner av det nu även på morgonen.

Det kändes ömt där inne.

Ngn som har erfarenhet av detta? Bör man söka läkarvård? Sökt en gång när jag varit gravid men de gav mig inga direkta svar. Kan det vara farligt för barnet?

Kan det vara ngt annat än gallan?

Känns inte som att det är ngn ide att ringa vc, men funderar på att ringa 117 för att höra vad de säger.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni gravida med "gall-problem"
  • Hmlan

Jag har precis likadant (v.20), och hade ont under förra graviditeten också. Då sa de att det var vanligt och ofarligt och antagligen berodde på trycket uppåt, fick gå till en sjukgymnast och hon stoppade in handen under revbenet typ och böjde ut det bland annat (inte så sjukt som det låter), vilket lättade på "trycket" en liten stund men inte mer. Funderar också på gallan nu efter att ha läst lite. Ska fråga BM vid nästa tillfälle men farligt ska det ju inte vara för bebisen i alla fall

• Angeleyez
    narie24 skrev 2017-02-27 07:14:30 följande:

Hej!

Jag är gravid i v 21 med tredje barnet. Jag har under mina tidigare graviditeter känt av det jag tror är gallan. Och sista veckorna har jag känt av det av och till igen. Det är en molande värk högt upp på höger sida under höger bröst. Det har varit en smärta som

jag kunnat ignorera hyfsat. Igår kväll, efter en middag (med fet lax) fick jag ondare. Det värkte och molade, kändes ömt och jag blev lätt illamående. Jag tog varmbad och en alvedon och har lyckats sova på vänster sida. Känner av det nu även på morgonen.

Det kändes ömt där inne.

Ngn som har erfarenhet av detta? Bör man söka läkarvård? Sökt en gång när jag varit gravid men de gav mig inga direkta svar. Kan det vara farligt för barnet?

Kan det vara ngt annat än gallan?

Känns inte som att det är ngn ide att ringa vc, men funderar på att ringa 117 för att höra vad de säger.

Tacksam för svar!

Jag hade gallstenar under min första graviditet och ja det känns när bebis trycker på och jag blev extremt illamående under denna tid. Om du har gallstenar så kanske det känns nu när bebis tar plats. vårdcentralen kan ju kolla om du har en infektion för det är rätt vanligt att gravida kan få det dock klarade jag mig igenom hela graviditeten utan infektion. Om du har stenar kollar dom detta med ultraljud.

• narie24
    Grynet10 skrev 2017-02-27 08:38:47 följande:

känner ni smärta ut i ryggen??

För mig känns det lite längre fram. Men har för

mig att det kände mot ryggen förra graviditeten.

Obehaglig smärta. Minns att jag endast kunde sova på vänster sida förra grav. Och då fick jag ont i ryggen av det ;).

Det har känts lite bättre nu på fm. Får se om det blir värre nu efter maten.

Kan man få infektion vid gallproblem?
Svar på tråden Ni gravida med "gall-problem"