• Farfallos

    Vilken politiskt område är det sämsta hos L?

    Ofta framhåller man varför ett parti har fått ens röst, men vad folk tycker är värst med ett viss parti det vet man inte lika säkert. Det är väl möjligen SD där man kan ana vad gemene man anser vara den svagaste frågan. Men vad anser ni om Liberalerna? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken politiskt område är det sämsta hos L?
  • Mandel

    Vet inte vad som är sämst med dem. De känns mer som att de faktiskt är liberala i det mesta och inte har någon riktig ståndpunkt någonstans kring någonting


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fåttnog

    När det gäller Liberalerna blev det svårare att tycka till än hos miljöpartiet. Svarade feminism då de är för kvoterade föräldradagar. Kvotering får mig att rysa. Hur kan kvotering vara rättvist. Ge istället föräldrarna dagarna och låt dem bestämma själv hur de ska fördelas. Punkt!!!

  • Farfallos
    Fåttnog skrev 2017-02-27 12:34:26 följande:
    När det gäller Liberalerna blev det svårare att tycka till än hos miljöpartiet. Svarade feminism då de är för kvoterade föräldradagar. Kvotering får mig att rysa. Hur kan kvotering vara rättvist. Ge istället föräldrarna dagarna och låt dem bestämma själv hur de ska fördelas. Punkt!!!
    Jag kan se hela den frågan med föräldradagarna ur ett annat perspektiv, och det är barnets. Barnet bör kanske få ett viss antal mammadagar och ett visst antal pappadagar. 
  • feraligatr

    Valde välfärd eftersom jag ogillar deras skolpolitik. Bara en massa betygshets och prov långt ner i åldrarna, vilket inte kommer att göra annat än öka lärarnas administrationsbörda, öka elevernas stress och minska den effektiva tiden som läggs på faktisk kunskap, helt i onödan. Upplever dem som ögontjänare i skolfrågan - med förslag som märks och ger dem god publicitet, men när det kommer till kritan är förslagen dåliga i grunden och leder bara till en massa flum och förvirring för alla inblandade. Blä.

  • Fåttnog

    Utgår från att föräldrarna ser barnets bästa. Kvotering kan ju leda till att föräldrarna inte klarar av att få ihop livet då dagarna inte kan fördelas efter individernas bästa utan vad staten har bestämt.

  • Farfallos
    Fåttnog skrev 2017-02-27 13:38:16 följande:
    Utgår från att föräldrarna ser barnets bästa. Kvotering kan ju leda till att föräldrarna inte klarar av att få ihop livet då dagarna inte kan fördelas efter individernas bästa utan vad staten har bestämt.
    Så kan man ju se det, men det finns ju massor av saker som staten har bestämt och som vi förhåller oss till sedan. Hade det från början varit så att man hade utgått från barnets perspektiv (med lika många mamma- som pappadagar) så hade ju föräldrar tagit det i beaktande och anpassat sig efter det.

    Det är lite som med mäklartjänsten där vi tar för givet att det är säljaren som anlitar mäklare, men den som faktiskt behöver hjälpen är ju köparen. I vissa länder är det så med stor självklarhet, men inte i Sverige, och det tycker vi är normalt även om alla fattar att det är helt upp åt väggarna galet.
  • Fåttnog
    Farfallos skrev 2017-02-27 13:48:10 följande:

    Så kan man ju se det, men det finns ju massor av saker som staten har bestämt och som vi förhåller oss till sedan. Hade det från början varit så att man hade utgått från barnets perspektiv (med lika många mamma- som pappadagar) så hade ju föräldrar tagit det i beaktande och anpassat sig efter det.

    Det är lite som med mäklartjänsten där vi tar för givet att det är säljaren som anlitar mäklare, men den som faktiskt behöver hjälpen är ju köparen. I vissa länder är det så med stor självklarhet, men inte i Sverige, och det tycker vi är normalt även om alla fattar att det är helt upp åt väggarna galet.


    Tack för en mogen diskussion. Har ibland här på fm blivit liksom påhoppad för att jag inte tycker lika.

    Detta med föräldraförsäkringen är inte helt enkelt. Familjen hör ju ihop. Barn och föräldrar hör ihop även om mamma och pappa separerar. Utgångspunkten måste vara att föräldrar vet bäst. Om så inte är fallet finns annan lagstiftning som hanterar detta. Men kvotera dagar ger mer problem än nyttan med detta.
  • Farfallos
    Fåttnog skrev 2017-02-27 14:29:36 följande:
    Tack för en mogen diskussion. Har ibland här på fm blivit liksom påhoppad för att jag inte tycker lika.

    Detta med föräldraförsäkringen är inte helt enkelt. Familjen hör ju ihop. Barn och föräldrar hör ihop även om mamma och pappa separerar. Utgångspunkten måste vara att föräldrar vet bäst. Om så inte är fallet finns annan lagstiftning som hanterar detta. Men kvotera dagar ger mer problem än nyttan med detta.
    Jag förstår din tankegång, och den är logisk, men jag tycker nog att det finns lika mycket logik i att tanka som jag beskrev. Båda sätten medför bra och dåliga effekter, och jag kan inte säga att det ena är helt rätt och det andra är helt fel. Det finns onekligen en jämställdhetsvinst i en 50/50-lösning, men samtidigt ett större ekonomiskt avbräck. Det skulle man ju visserligen kunna mildra genom att ge 100% upp till ett basbelopp i månaden.  
  • Rindikh

    Det faktum att man kallarvsig liberaler när man inte är det. Snarare smygsossar..

    Annars är L bra.

Svar på tråden Vilken politiskt område är det sämsta hos L?