• Sarasvarar

Symptomfri graviditet eller missfall?

Hej hej!

Jag har varit gravid en gång tidigare men valde att göra abort i vecka 8. Redan i vecka 5, några dagar efter att jag plussat, började jag känna av illamående, trötthet, cravings, ömma bröst, känslig för lukter, svullen mage, humörsvängningar och hade det fram till aborten.

Nu är jag i vecka 7 och det enda jag känner är att jag är väldigt trött. Inget annat. Jag är så himla orolig att bebis inte lever. Jag förväntade mig att jag skulle må minst lika dåligt som förra gången men mår i stället väldigt bra faktiskt! Och det oroar mig, det känns som att det oftast brukar bli värre för varje graviditet?

Är det någon annan som har haft en jobbig graviditet första gången och en nästan symptomfri andra eller tredje? Jag har ett privat ultraljud inbokat i vecka 12 men det är så länge kvar...

• Svar på tråden Symptomfri graviditet eller missfall?
  • EpicNurse

Var har du hört det? Det stämmer inte alls!

Alla graviditeter är olika (och det är dessutom helt oberoende av vilket kön det är på fostret vilket inte alla förstår ;))

Det är bara att njuta så länge du mår bra!

• babydreams

När jag plussade i v. 4+2 så mådde jag också jättebra! I vecka 6 kom tröttheten och i v.7 kom även illamåendet. Vissa grejer kommer inte på en gång utan lite längre fram i graviditeten. Förstår om du blir orolig, men du ska se att det kommer säkert :) annars kan du boka ett VUL och få det svart på vitt! Tror dock inte man ser så bra förrän efter v.8

• Sarasvarar
    EpicNurse skrev 2017-02-27 11:39:50 följande:

Var har du hört det? Det stämmer inte alls!

Alla graviditeter är olika (och det är dessutom helt oberoende av vilket kön det är på fostret vilket inte alla förstår ;))

Det är bara att njuta så länge du mår bra!

Jag vet inte, jag blir bara så irrationell när jag är orolig. Det känns bara inte alls på samma sätt den här gången som förra gången - då var det inget snack om saken att jag var gravid! Nu är det bara tröttheten som påminner mig om det. Det kanske bara är så att jag är förvånad över att jag inte mår lika dåligt som förra gången. Jag hade ju förväntat mig att det skulle vara minst lika illa!

Om det nu är så att bebis lever och jag är relativt symptomfri så är jag jätteglad! Men känns nästan som att jag vill få symptom nu bara så jag vet att allt är okej.
  • Sarasvarar
    babydreams skrev 2017-02-27 11:45:24 följande:

När jag plussade i v. 4+2 så mådde jag också jättebra! I vecka 6 kom tröttheten och i v.7 kom även illamåendet. Vissa grejer kommer inte på en gång utan lite längre fram i graviditeten. Förstår om du blir orolig, men du ska se att det kommer säkert :) annars kan du boka ett VUL och få det svart på vitt! Tror dock inte man ser så bra förrän efter v.8

Jag hade jättegärna bokat in ett ultraljud redan nu men jag tror inte att Kvinnokliniken kommer att tillåta det. De är väldigt stränga här, även om jag skulle säga att jag har ont i magen och blöder klumpar så hade de envisat med att jag får boka privat i sådana fall.

Till min vän (som faktiskt fick missfall) sade de att de ändå inte kan göra något åt det om det skulle vara ett missfall så tidigt. Om jag då ringer och försöker boka in ett ultraljud för att jag inte har några symptom så lär de skratta åt mig, haha.

Jag funderar på att boka in ett till privat nu men det kan ju vara för tidigt som du säger och då har jag lagt 1200 kr i onödan. 
  • EpicNurse
    Sarasvarar skrev 2017-02-27 12:39:23 följande:

Jag hade jättegärna bokat in ett ultraljud redan nu men jag tror inte att Kvinnokliniken kommer att tillåta det. De är väldigt stränga här, även om jag skulle säga att jag har ont i magen och blöder klumpar så hade de envisat med att jag får boka privat i sådana fall.

Till min vän (som faktiskt fick missfall) sade de att de ändå inte kan göra något åt det om det skulle vara ett missfall så tidigt. Om jag då ringer och försöker boka in ett ultraljud för att jag inte har några symptom så lär de skratta åt mig, haha.

Jag funderar på att boka in ett till privat nu men det kan ju vara för tidigt som du säger och då har jag lagt 1200 kr i onödan. 

Men skriv in dig hos MVC! Då kan barnmorskan rekommendera en ul-klinik om de själva inte gör ultraljud på MVC. :) brukar kosta runt 800kr om det inte är medicinskt indicerat, vilket det ju inte är i ditt fall.

Oavsett så bör man vänta till 7+0 innan man gör första ultraljudet! Annars är som sagt risken att det är för tidigt. :) Tror de flesta privata ultraljudskliniker har V8 som gräns till och med.

Sen är det ju så att man kan ha en graviditet som avstannat utan att man märker det trots att man har de vanliga symtomen. Så man ska inte stirra sig blind på det!
  • EpicNurse

Kan också tillägga av min första graviditet var värre än min andra (som pågår nu). Hade inte jättemycket besvär förra gången heller men denna är ännu lindrigare!

• Delilah2001

Jag har varit gravid 6 gånger, och haft olika symptom varje gång i princip.

Har varit gravid med en massa symptom och ändå fått missfall, och har varit gravid med knappt några symptom alls, och det har gått vägen.

Jag bokade tidigt ultraljud i vecka 8+ de senaste graviditeterna, en gång kunde drömma se att graviditeten stannat upp i vecka 4-5 redan, vilket jag inte märkt alls, hade fortfarande symptom.

De andra gångerna såg man levande foster med hjärtslag.

500 kr kostade ultraljudet.

• Huuumlan_

Hej, är inne i vecka 11, och knappt några symptom förutom svullen mage, ömma bröst och oerhört trött! Har sett bebis 3 gr och har ett nytt ultraljud om 2 veckor så tydligen kan man komma väldigt lindrigt undan :) har haft två missfall tidigare men då var de i vecka 6. Så ha lite is i magen så håller jag tummarna att de går bra :D

• Sarasvarar
    EpicNurse skrev 2017-02-27 13:00:42 följande:
    Men skriv in dig hos MVC! Då kan barnmorskan rekommendera en ul-klinik om de själva inte gör ultraljud på MVC. :) brukar kosta runt 800kr om det inte är medicinskt indicerat, vilket det ju inte är i ditt fall.

Oavsett så bör man vänta till 7+0 innan man gör första ultraljudet! Annars är som sagt risken att det är för tidigt. :) Tror de flesta privata ultraljudskliniker har V8 som gräns till och med.

Sen är det ju så att man kan ha en graviditet som avstannat utan att man märker det trots att man har de vanliga symtomen. Så man ska inte stirra sig blind på det!
    Jag har inskrivning hos MVC om tre veckor, i vecka 9-10, fick ingen tid innan det för barnmorskan tyckte att det var för tidigt. Jag har gjort ultraljud i vecka 6 förra gången och det gick faktiskt bra! Men håller med om att jag borde vänta.

Det är det jag tänker, att det är ett MA kanske. Men jag tror att jag har läst för mycket på internet om missed abortion och missfall att jag nu är helt övertygad om att det kommer att hända mig. Jättelöjligt men kan inte låta bli!
Svar på tråden Symptomfri graviditet eller missfall?