• Jokaai

    Hb som plötsligt går upp

    Hej

    Jag är gravid i vecka 40+3 med mitt tredje barn och går mest bara runt och väntar på att föda :)

    Jag har under samtliga graviditeter haft dåligt Hb. Den här gången har jag legat på kring 100 varje gång det mätts (98-104). Och detta i princip helt oberoende av hur mycket järn jag ätit. Efter att verkligen ha satsat stenhårt på att få upp värdet med att äta järnrik kost, ta dubbel dos av järntabletterna osv och trots det inte se nån skillnad alls (mer än kass mage illamående osv) så gav jag upp helt för några veckor sen. Så de sista veckorna har jag knappt tagit en tablett, inte tänkt särskilt på vad jag ätit osv. Förra måndagen låg mitt Hb på 101. Idag, en vecka senare, låg det på 118...

    utan att jag gjort nåt alltså. Är det nån som har nån idé om hur det kan komma sig? En fördröjd effekt från min satsning förra månaden? Eller, kan det vara ett tecken på att det snart är dags? Att kroppen liksom frigör järn i blodet för att förbereda för förlossning?

    Eller kanske bara provet visade fel...

  • Svar på tråden Hb som plötsligt går upp
  • EpicNurse

    Dels är det nog som du säger, en fördröjd effekt av det du gjort! Det brukar ta ett tag innan kroppen reagerar. Men det är nog också pga att barnet inte tar lika mycket från dig på slutet som det gjort tidigare.

Svar på tråden Hb som plötsligt går upp