• EmmsanBliss

    Thailand vaccination, mm?

    Hej,
    Jag och min syster vill jättegärna resa till Thailand i December detta året, vi har redan börjat spara pengar inför det.
    Men vi funderar på det här med att vaccinera sig, har läst lite i andra trådar att det finns de som inte vaccinerar sig innan de reser osv.
    Vet någon här vilken spruta som är viktigast att ta? Asså för jag har läst att de finns ett antal man egentligen ska ta.
    Men tänker att bara själva resan är ju dyr (inte för att vara snål) så funderar på att man kanske inte "MÅSTE" ta alla sprutor?
    Min syster säger dock att hon inte vill "riskera" att bli sjuk.
    Jag håller med henne men dock tycker jag att cirka 500:- per spruta är för dyrtRynkar på näsan
    + Att man i så fall ska hålla koll och ha tid till att gå och ta sprutornaObestämd


    Någon som annars har ett alternativ på charter resa i december 2veckor som inte kostar mer än cirka 15.000:- per person? Ett varmt land helst över 23grader och med vacker naturSolig
    Fundera på Gran Canaria, Cypern eller liknande har varit där tidigare men tycker de är lite för kallt där.

  • Svar på tråden Thailand vaccination, mm?
  • Bjoer

    Du bör iaf. ta mot hepatit. Twinrix är ju både A och B i samma. De andra verkade inte speciellt akut och var bara relevanta om man skulle vara där en längre tid. Själv åker jag till Thailand på fredag och har inte vaccinerat mig alls, men mest för att jag redan haft gulsot som liten och därmed är immun. Min flickvän har tagit Twinrix för hepatit A och B.

    www.vaccinationsguiden.se/vaccinationsguiden/landrek_.php

  • EmmsanBliss
    Toffla­ns
    Ja, du bör vaccinera dig om du vill hålla dig frisk.
    Har du inte råd med vaccinet har du def. inte råd att bli sjuk.....

    Haha sant faktiskt, men de är inte så mycket att jag inte har råd.
    Vill bara inte lägga pengar på de, nu säger jag emot mig själv... Är nog lite snål i alla fallSkäms
    Bjoer
    Du bör iaf. ta mot hepatit. Twinrix är ju både A och B i samma. De andra verkade inte speciellt akut och var bara relevanta om man skulle vara där en längre tid. Själv åker jag till Thailand på fredag och har inte vaccinerat mig alls, men mest för att jag redan haft gulsot som liten och därmed är immun. Min flickvän har tagit Twinrix för hepatit A och B.
    Tack så mycket Bjoer för bra svar Glad
    Ja om vi reser till Thailand kommer jag att ta de vacciner som rekomenderas, men får se. Vi är ärligt talat lite lata så vet inte om vi kommer att ha orken att springa och ta en massa vaccin hit och dit.
    Dock kanske värt för att få resa till ThailandHjärta
    Gud att man kan vara så velig som människaGråter
  • Bjoer

    Klart du har ork! Det tar typ en halvtimme, lite beroende på hur långt du har till närmsta ställe att vaccinera dig. :)

  • SVejsan
    Bjoer skrev 2017-02-28 10:01:10 följande:

    Klart du har ork! Det tar typ en halvtimme, lite beroende på hur långt du har till närmsta ställe att vaccinera dig. :)


    Det är väl mest att det är 3-4 tillfällen (sprutor) beroende på hur man tar dessa. Och har man väl påbörjat vill man ju ta alla så att man får ett lååångt skydd.

    Har man haft  Hepatit A som barn kan man dock få de andra varianterna av gulsot även om man är immun mot just den man haft.
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hepatit-A--smittsam-gulsot/

    Skall man till större turist orter brukar ju inga andra vacciner rekommenderas om du har tagit alla vacciner som vårdcentralerna ger enl vaccinationsprogrammet.Om det var länge sedan så kan det ju vara bra att kolla upp att du har skydd mot bl a stelkramp osv
  • SVejsan

    Både Vietnam och Sri Lanka borde ni kunna komma till för 15000 per person. Även Dubai...
    Alla är varma, och der är lite kul att åka till ställen där inte "alla" har varit...

    (Vietnam var som Thailand innan Thailand blev ett nytt "Kanarieöarna"...

  • EmmsanBliss
    Jag det var exakt det jag mena SVejsa­n att man med vissa sprutor ska ta dom flera gånger, och jag och min syster har inte bil så måste ta buss.
    Vilket kan vara lite besvärligt ibland.

    Ja jag håller verkligen med om de "det är lite kul att åka till ställen där inte "alla" har varit..." Skrattande
    Tack för tipsen ska kolla resor till Vietnam och Sri Lanka ikväll.
Svar på tråden Thailand vaccination, mm?