• Anonym (Chefenschefunderchef)

Ny chef och frustration

Jag har "klättrat" från medarbetare till arbetsledare. Varit anställd i ett år innan endast.. Mao "klättrat" ganska snabbt.

Innan jag utbildade mig inom detta yrke jag jobbar med nu så har jag drivit eget. Arbetat upp en organisation tom. Dock agerat mer som entreprenör och inte chef/ledare så som nu.

Som sagt blev jag befordrad snabbt och var tvungen att lämna gruppen vilket varit svårt. Aldrig lätt att vara "en i gänget" och sedan bli chef över samma gäng. Jag har även, sedan jag blev anställd, haft svårt att bli accepterad av de informella ledarna i gruppen vilket jag slutligen blev någorlunda (arbetat hårt för det!).

Anledningen till att jag inte släppts in är enligt min tro(och många andra jag diskuterat detta med) att jag är ung, vacker, smart, glad och driven. Jag är nytänkande och positiv. Försöker alltid hitta lösningar där andra ser problem. Denna arbetsgrupp var, när jag anställdes, präglad av ett negativt hiearkistiskt tänk där "blame kulturen" var starkt påtaglig. Jag blev direkt "hackhönan", blev utfryst och emellanåt mobbad, speciellt av en specifik person. Jag antar att jag och mitt sätt stack de som jobbat länge i ögonen.(Att tillägga är att jag alltid har en ödmjuk vänlig inställning och att jag försöker se alla med samma ögon. Jag är aldrig snofsig!).

Den chefen som befordrade mig avgick nästan samtidigt som jag fick ny titel och in kom en ny chef..

Denna nya chef och jag måste ha ett samarbete på mina administrationsdagar. Jag gillar henne som person men hon är dock otroligt osäker och kan aldrig ta ett eget beslut.. Frustrerande för mig som måste vara "kurator" och coacha och finna vägar åt henne som hon borde ta när det borde vara tvärtom! Jag är ju som sagt ny på min post(arbetsrätt och ledarskap) och känner emellanåt att saker blir övermäktiga och jag får inte stödet av henne som jag borde då hon är min närmsta chef och inte tvärtom.. Jag hjälper henne gärna och försöker verkligen få henne att lita på mig vilket jag tycker att hon borde märka med alla mina insatser..

Ännu att tillägga är att hon är ny samtidigt som jag är ny. Vi är båda nya(jag har dock arbetat inom företaget i ett år men på en helt annan post). Ska arbeta i samma system. Ändå har jag lärt mig dessa bättre än henne så jag får sitta och visa henne. Fått rädda hennes skinn många gånger! Men som sagt så har jag inte haft något emot detta då jag verkligen gillar henne som person och jag tror endast hon är osäker. Vill ju att hon ska komma in under hela så jag och resten av medarbetarna kan få en kanonchef för det tror jag hon kan bli!

Att tillägga är att jag berättat för min nya chef om hur arbetsgruppen fungerar med det informella ledarskapet. Att det finns denna specifika person som hon ska vara försiktig med att lita på..(denna person som mobbade mig och även utsatt andra nyanställda för dålig behandling, som får vikarier att fly och ordinarie personal att vägra jobba med henne!).

Ändå så har denna smörande informella ledare(hon fjäskar för chefer och är elak mot de "under henne") börjat nästla sig in under skinnet på min nya chef!

Jag märker nu hur min chef börjat förbise mig med saker och hänvisar övriga medarbetare till denna person istället. Hon lyssnar mer på denna människa än mig när det gäller simpla saker. Försvarar tom denna medarbetare framför mig! Försvarar hennes utbrott mot andra medarbetare så som att "hon funkar så som människa och har väl svårt att reglera känslor". Detta när tom andra vänder sig och ventilerar dessa skeenden och är ledsna. Tom då tar hon denna person i försvar! Min nya chef har tom börjat ifrågasätta mig och mitt arbete(vad jag egentligen gör om dagarna) och detta trots att jag arbetar över och sliter som ett djur. Får mycket mer gjort än vad som behövs.. Detta gjorde hon direkt efter att jag varit ledig någon dag och denna informella ledare då antagligen trätt fram och snackat sin goja som hon brukar..(hon baktalar mig och hittar på saker vilket jag även berättat för min nya chef att hon gör!).

Vi har en medarbetare som nu ska sluta. Jag som ledare mailade då ut ett mail om att jag startar en insamling där jag tänkt att köpa ett presentkort på ett köpcenter till denne.

När jag kommer nästa dag så har självklart denna informella ledare varit inne på kontoret och framfört att hon minsann hade en bättre idé ang present. Och min chef hade då faktiskt tyckt att det var bättre än min ide... Jag blir galen! Känner mig totalt tillintetgjord och inte lyssnad på! Och min chef verkar tycka att denna informella ledare är någon slags Gud! :D

Jag har även påmint min chef än en gång om att vara försiktig med att lyssna på vad den här personen säger för hon är inte snäll och hennes intentioner är inte ärliga.. Men ändå så fattar hon inte hur manipulerad hon blir!

Och här står jag emellan med en informell ledare som "vill åt min post" och en ny chef som är otroligt osäker och inte lyssnar på mig eller kan agera stöd mot mig.. Hon litar inte heller på mig verkar det som trots alla mina försök!(Jag vill även tillägga att jag aldrig pratar illa om den informella ledaren utan alltid är saklig utan att lägga på mina egna känslor eller frustrationer).

Vad ska man göra? Bara att bita ihop och hoppas på att hon märker den informella ledarens äkta kostym så småningom? Det är så jobbigt och frustrerande för mig att inte få stöd av henne och samtidigt känna mig misstrodd...

Någon med tips eller stöd (då jag fan inte får det någon annanstans ifrån XD)

• Svar på tråden Ny chef och frustration
  • Anonym (jultomten)

Får känslan av att du är en smått knepig person.

• Anonym (Sia)

Vad har du för titel? Har du chefsmandat?

Anonym (jultomten) skrev 2017-02-27 22:24:08 följande:

Får känslan av att du är en smått knepig person.

Jasså.. Varför detta?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Att byta jobb är väl den enklaste lösningen.

Är det privat eller offentlig arbetsgivare?

Anonym (Sia) skrev 2017-02-27 22:26:50 följande:

Vad har du för titel? Har du chefsmandat?

Min titel innefattar chef, så ja. Vill inte skriva ut för mkt.
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-27 22:51:07 följande:

Att byta jobb är väl den enklaste lösningen.

Är det privat eller offentlig arbetsgivare?

Klart det vore enkelt men jag är inte den som bara vill ge upp en sådan här chans som det ändå är för mig just nu. Jag är inte en person som kastar in handduken bara pga lite frustration och motstånd.

Privat större organisation.
  • Anonym (Fd chef)

TS.  Om du i din roll ska arbetsleda ett lag så kan du inte hålla på och springa omkring och vara kränkt och amatörpsykologa.
    Tycker du ska se det från en annan vinken än "informell ledare som saboterar för dig".
    Det är ditt jobb att skapa ett gott sammarbetsklimat på arbetsstället. Det lyckas du inte med om du inte ser helheten. Uppenbarligen har du en person i ditt team som kan påverka andra och har en stabil position i gruppen. Använd det för tusan.
    Stärk den personen och använd hen till att sprida positiva saker istället för att gå i klinche med hen.
    Slå upp begreppet "nyttig idiot" så förstår du vad jag menar.
    Finns det sen olikheter i denna personen och dina värdeingar kring hur jobbet ska organiseras så jobba brett. Förklara ditt tänk till alla och följ sedan upp det individuellt. Kan personen inte följa dina instruktioner och är ovillig att ta till sig. Prata med hen när hen inte har sitt lag runt sig och gör tydligt vad du förväntar dig och att hen inte i slutändan rättar in sig i ledet så låt personen själv komma på att den inte passar i rollen och jobbet.
    Sätt dig sen också ner och prata med din chef och red ut vem som svarar för vad och håll er till det. Svarar du för förstalinjens chefskap, då ska din chef också backa upp dig. Kommer någon och ifrågasätter ditt ledarskap så ska det tas i ett treparts.

• nevermind

Du får väl prata med den där besserwisserfittan. Hon har uppenbarligen glömt sin plats.

• Anonym (Också chef)

Tror du behöver träna på att se saker ur olika perspektiv. Nu framhäver du bara goda sidor hos dig själv och enbart dåliga sidor och onda avsikter hos din medarbetare. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut.

Om andra på din arbetsplats fick berätta om situationen, inklusive din chef och hon 'som vill åt ditt jobb, vad skulle de berätta?

Släpp tanken att de stör sig på att du är ung, vacker och driven. Tror att du i din arbetsroll i framtiden kan tjäna på att jobba med hur du ser på dig själv och andra och på riktigt våga lyssna på svaren.

• Anonym (Sia)
    Anonym (Chefenschefunderchef) skrev 2017-02-27 22:51:08 följande:

Min titel innefattar chef, så ja. Vill inte skriva ut för mkt.

Jag frågar för att det ofta är lättare att leda om man har en officiell chefstitel och chefsmandat. När jag läser din text får jag en känsla av att du känner att du gör ett bättre jobb än din chef, men hon är faktiskt din chef. Du får respektera att företaget valt henne. Du vinner ingenting på att försöka motarbeta henne. Du skriver att du informerat din chef om den informella ledaren - var det information som din chef efterfrågade eller dom du gav henne helt apropå? Har din chef utbildning inom området eller har hon också jobbat sig upp?

En annan fråga: Trivs du på ditt jobb?
  • Anonym (ky)

Det låter väldigt oproffsigt att varna din chef för en annan medarbetare....varför gör du det?

Anonym (Fd chef) skrev 2017-02-28 00:09:16 följande:

TS.  Om du i din roll ska arbetsleda ett lag så kan du inte hålla på och springa omkring och vara kränkt och amatörpsykologa.

Tycker du ska se det från en annan vinken än "informell ledare som saboterar för dig".

Det är ditt jobb att skapa ett gott sammarbetsklimat på arbetsstället. Det lyckas du inte med om du inte ser helheten. Uppenbarligen har du en person i ditt team som kan påverka andra och har en stabil position i gruppen. Använd det för tusan.

Stärk den personen och använd hen till att sprida positiva saker istället för att gå i klinche med hen.

Slå upp begreppet "nyttig idiot" så förstår du vad jag menar.

Finns det sen olikheter i denna personen och dina värdeingar kring hur jobbet ska organiseras så jobba brett. Förklara ditt tänk till alla och följ sedan upp det individuellt. Kan personen inte följa dina instruktioner och är ovillig att ta till sig. Prata med hen när hen inte har sitt lag runt sig och gör tydligt vad du förväntar dig och att hen inte i slutändan rättar in sig i ledet så låt personen själv komma på att den inte passar i rollen och jobbet.

Sätt dig sen också ner och prata med din chef och red ut vem som svarar för vad och håll er till det. Svarar du för förstalinjens chefskap, då ska din chef också backa upp dig. Kommer någon och ifrågasätter ditt ledarskap så ska det tas i ett treparts.

Vet inte om du missförstod.

Den här informella ledaren är självklart super att ha på det viset att hon tar mycket initiativ på egen hand. Driver saker framåt etc. Jag ser de bra aspekterna av att ha en sådan person på plats och jag är själv prestigelös..

MEN hon gör det inte på ett schysst sätt. Inte endast mot mig utan mot alla som inte passar hennes mall av hur man bör vara(perfekt).

Hon är känd i organisationen sedan tidigare, även uppåt, och det är inte pga hennes positiva sidor..

Anledningen till att jag tog tillfället i akt att berätta om denna person för den nya chefen var pga att jag ansåg det behövdes! Hon hade under tiden som chefsbytet ägde rum verkligen tagit sig stora friheter på gruppens bekostnad, spridit skräck bland medarbetarna etc. Det var så illa att den chef som avgick ansåg att det var dags för ett skarpt samtal. Det finns medarbetare i min grupp som öppet sagt att de inte vill gå till jobbet pga de måste jobba med denna person. Hon tar sig friheter över andras huvuden, trycker ner, skriker och skäller på sina kollegor, skickar otrevliga nästan hotfulla meddelanden mm..

När jag berättar saker som händer för min närmsta chef så försvara hon som sagt det hela. Jag vet inte om det är för att hon är naiv eller om hon kanske är rädd för att ta konflikt med denna anställda eller om det endast är så att hon tycker det är ok att bete sig på det viset.. Oavsett orsak så är det frustrerande och jag har inte tillåtelse(och skulle aldrig vilja) att ta ett allvarligt samtal med denna person på egen hand.

Jag har också som sagt stor förståelse för att hon måste ha något till grund för sitt beteende. MEN jag tycker fortf inte det kan ursäktas när det blir såna konsekvenser! Jag vill skydda de som drabbas av denna person men kan inte. Blir inte lyssnad på och får inte stöd. Det är det som frustrerar mig.. Att hon, även om jag varnat min chef, lyckats tagit sig in på detta vis.
    Anonym (ky) skrev 2017-02-28 11:22:35 följande:

Det låter väldigt oproffsigt att varna din chef för en annan medarbetare....varför gör du det?

Läs ovan. Är inte det en ok anledning?
  • Anonym (hey-bop-a-rebop)
    Anonym (Också chef) skrev 2017-02-28 08:10:32 följande:

Tror du behöver träna på att se saker ur olika perspektiv. Nu framhäver du bara goda sidor hos dig själv och enbart dåliga sidor och onda avsikter hos din medarbetare. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut.

Word! Denna text borde dessutom sitta som sticky i början av VARJE ny trådstart på FL.
    Anonym (Sia) skrev 2017-02-28 10:02:00 följande:

Jag frågar för att det ofta är lättare att leda om man har en officiell chefstitel och chefsmandat. När jag läser din text får jag en känsla av att du känner att du gör ett bättre jobb än din chef, men hon är faktiskt din chef. Du får respektera att företaget valt henne. Du vinner ingenting på att försöka motarbeta henne. Du skriver att du informerat din chef om den informella ledaren - var det information som din chef efterfrågade eller dom du gav henne helt apropå? Har din chef utbildning inom området eller har hon också jobbat sig upp?

En annan fråga: Trivs du på ditt jobb?

Självklart tycker inte jag att jag gör ett bättre jobb än min chef! Jag hjälper ju henne för att jag tycker om henne och tror hon(bara hon kommer in i allt) kommer bli en otroligt bra chef! Vart har jag skrivit att jag motarbetar henne?!

Sedan är jag mer frustrerad över att jag inte kan vända mig till denna chef! Jag har ingen att vänd mig till då hon dels inte är insatt i saker samt att hon verkar ha större förtroende för den informella ledaren i gruppen än mig. Det frustrerar mig! Hon är ju den som ska stödja mig och lyfta mig.. Men när jag nu vänder mig till henne så lyssnar hon föga..

Jag gav henne informationen om denna medarbetar efter det att föregående chef lyfte fram saken. För hon(som avgick) menade att det var viktigt för den tillträdande att veta. Jag pratade sedan med den nya chefen om saker som hänt under perioden som då nyss varit.

Hon har utbildning dock nyutbildad.

Jag trivs på mitt jobb och ser det som en stor möjlighet för min karriär och egna person.
    Anonym (Också chef) skrev 2017-02-28 08:10:32 följande:

Om andra på din arbetsplats fick berätta om situationen, inklusive din chef och hon 'som vill åt ditt jobb, vad skulle de berätta?

Släpp tanken att de stör sig på att du är ung, vacker och driven. Tror att du i din arbetsroll i framtiden kan tjäna på att jobba med hur du ser på dig själv och andra och på riktigt våga lyssna på svaren.

Självklart är jag medveten om att allt är i olika nyanser beroende på perspektiv..

Jag är en person som andra brukar kalla för "snäll och förstående". Jag förstår ibland andras perspektiv mer än jag borde för mitt egna bästa...

Jag är medveten om mig själv(självklart inte fullt ut vilket nog ingen är) och har sidor som andra kan reagera på så som alla har! Men jag älskar personlig utveckling och arbetar hela tiden med mitt sätt och mig själv och de mindre bra sidor jag har. Det är ett stort intresse jag har.

Saken varför jag lyfte fram just de "positiva" egenskaperna i min ts var för att det var sådan markant skillnad på mig och de som jobbade i gruppen då jag började på arbetsplatsen. Det är även inte min egen beskrivning av mig själv utan jag har diskuterat ämnet och mig själv med andra som alla har sagt att jag är sådär(oberoende av varandra) och att det gärna "sticker" i ögonen på andra. Jag blir då gärna ett "störningsmoment" och speciellt då det är kvinnor som gruppen domineras av. Jag skriver inte det för att verka bättre eller förmer än någon annan för jag är ödmjuk i min framtoning. Jag lyfter aldrig upp mig själv framför andra utan är mer den som lyfter de jag möter. Och jag antar att just den förmågan gjort att jag befordrats(tillsammans med erfarenhet).

Jag ser inte onda avsikter i medarbetarna. Utan just specifikt denna person som jag(tillsammans med min förra chef och cheferna över henne) ser är direkt elak. Hon kanske har det tufft med sig själv eller jobbigt hemma alt någon diagnos.. Men det hon gjort/gör är ett arbetsplatsproblem och jag finner inget stöd om detta med min nya chef. Istället börjar jag uppleva att min nya chef tar detta beteende till försvar, lilaså väljer hennes ideer och skickar medarbetare till henne framför mina ögon.. Klart man blir frustrerad när en mobbaren parti blir taget. Och jag som ska vara medarbetarnas närmsta chef och ledare då indirekt inte får detta förtroende eller hur man ska beskriva min känsla..
    nevermind skrev 2017-02-28 07:53:11 följande:

Du får väl prata med den där besserwisserfittan. Hon har uppenbarligen glömt sin plats.

Onödig kommentar. onödiga ord.
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Chefenschefunderchef) skrev 2017-02-28 11:36:38 följande:
    Självklart tycker inte jag att jag gör ett bättre jobb än min chef! Jag hjälper ju henne för att jag tycker om henne och tror hon(bara hon kommer in i allt) kommer bli en otroligt bra chef! Vart har jag skrivit att jag motarbetar henne?!

Sedan är jag mer frustrerad över att jag inte kan vända mig till denna chef! Jag har ingen att vänd mig till då hon dels inte är insatt i saker samt att hon verkar ha större förtroende för den informella ledaren i gruppen än mig. Det frustrerar mig! Hon är ju den som ska stödja mig och lyfta mig.. Men när jag nu vänder mig till henne så lyssnar hon föga..

Jag gav henne informationen om denna medarbetar efter det att föregående chef lyfte fram saken. För hon(som avgick) menade att det var viktigt för den tillträdande att veta. Jag pratade sedan med den nya chefen om saker som hänt under perioden som då nyss varit.

Hon har utbildning dock nyutbildad.

Jag trivs på mitt jobb och ser det som en stor möjlighet för min karriär och egna person.
    Jag tolkar det du skriver i din ts, t ex att du "påmint" din chef om den här personen, för mig signalerar det att du inte litar på din chef (eftersom du måste påminna henne). 

Som chef kan jag aldrig agera på hörsägen. Jag måste ha konkreta fakta, som personen som "varnar" mig för någon ska kunna stå för. Har hon gjort något arbetsrättsligt fel, som kan rendera i disciplinpåföljd eller är hon bara en jobbig jävel?

Jag tolkar det också som att du är någon form av gruppchef/teamledare (kan iofs vara helt fel tolkning från min sida!) och att din närmaste chef är någon form av enhetschef/verksamhetschef. Ni har då ansvar för olika saker. Har du fullt personal-, budget- och verksamhetsansvar? Fundera över vilka som är dina ansvarsområden, och vilka du kan vila i att din chef tar hand om. 

Du skriver att din chef är nyutbildad. Det innebär att hon har verktygen för att klara arbetet, men måste hitta dem och pröva dem. Du å andra sidan är autodidakt och har förmodligen mer kunskap om personalen på den specifika arbetsplatsen. Låt din chef vara bäst på sina ansvarsområden, så är du bäst på dina
    Anonym (Sia) skrev 2017-02-28 14:52:50 följande:

Jag tolkar det du skriver i din ts, t ex att du "påmint" din chef om den här personen, för mig signalerar det att du inte litar på din chef (eftersom du måste påminna henne). 

Som chef kan jag aldrig agera på hörsägen. Jag måste ha konkreta fakta, som personen som "varnar" mig för någon ska kunna stå för. Har hon gjort något arbetsrättsligt fel, som kan rendera i disciplinpåföljd eller är hon bara en jobbig jävel?

Jag tolkar det också som att du är någon form av gruppchef/teamledare (kan iofs vara helt fel tolkning från min sida!) och att din närmaste chef är någon form av enhetschef/verksamhetschef. Ni har då ansvar för olika saker. Har du fullt personal-, budget- och verksamhetsansvar? Fundera över vilka som är dina ansvarsområden, och vilka du kan vila i att din chef tar hand om. 

Du skriver att din chef är nyutbildad. Det innebär att hon har verktygen för att klara arbetet, men måste hitta dem och pröva dem. Du å andra sidan är autodidakt och har förmodligen mer kunskap om personalen på den specifika arbetsplatsen. Låt din chef vara bäst på sina ansvarsområden, så är du bäst på dina

Påminnt kanske jag gjort, beroende på hur man ser på det. Jag har då liksom tagit upp nya skeenden med min chef där denna person inte agerat på ett trevligt vis för att belysa att det är ett problem. Men jag upplever det som om det ändå förbises.. Däri min frustration. Det tas inte på allvar enligt mig och det nästan accepteras indirekt. Samt så är det frustrerande att jag blir förbisedd och att hon istället börjar vända sig till denna person.

Men som sagt, som du skriver så är det väl kanske så att hon vill få sin egna uppfattning och inte kan ta "beslut" på dessa grunder.

(Dock kan hon ta beslut på "hörsägen" rörande andra personer som agerat fel men inte just denna persons ageranden. Det är också något som motsäger det hela. Men men.. Komplex situation.)

Denna medarbetare har agerat på sådant vis att den föregående chefen menat (innan hon avgick) att en erinran skulle ges.

Som jag skrivit ovan så har denna person varit direkt och uttalat elak mot övrig personal. Skällt ut andra medarbetare. Skrivit hotfulla otrevliga mail samt fått övriga ansrällda till att inte vilja gå till jobbet pga detta. Det är enligt mig mer än en "jobbig jävel". Och den här anställda har en sådan personlighet att hon är otroligt trevlig mot chefer men sedan har en helt annan sida mot övriga.

Vi har liknande positioner du beskriver ovan men inte direkt.

Tack för ditt svar dock! Får mig att reflektera och tänka till.
  • nevermind
    Anonym (Chefenschefunderchef) skrev 2017-02-28 12:09:33 följande:
    Onödig kommentar. onödiga ord.
    Hur då menar du?
Svar på tråden Ny chef och frustration