Ny chef och frustration
Jag har "klättrat" från medarbetare till arbetsledare. Varit anställd i ett år innan endast.. Mao "klättrat" ganska snabbt.
Innan jag utbildade mig inom detta yrke jag jobbar med nu så har jag drivit eget. Arbetat upp en organisation tom. Dock agerat mer som entreprenör och inte chef/ledare så som nu.
Som sagt blev jag befordrad snabbt och var tvungen att lämna gruppen vilket varit svårt. Aldrig lätt att vara "en i gänget" och sedan bli chef över samma gäng. Jag har även, sedan jag blev anställd, haft svårt att bli accepterad av de informella ledarna i gruppen vilket jag slutligen blev någorlunda (arbetat hårt för det!).
Anledningen till att jag inte släppts in är enligt min tro(och många andra jag diskuterat detta med) att jag är ung, vacker, smart, glad och driven. Jag är nytänkande och positiv. Försöker alltid hitta lösningar där andra ser problem. Denna arbetsgrupp var, när jag anställdes, präglad av ett negativt hiearkistiskt tänk där "blame kulturen" var starkt påtaglig. Jag blev direkt "hackhönan", blev utfryst och emellanåt mobbad, speciellt av en specifik person. Jag antar att jag och mitt sätt stack de som jobbat länge i ögonen.(Att tillägga är att jag alltid har en ödmjuk vänlig inställning och att jag försöker se alla med samma ögon. Jag är aldrig snofsig!).
Den chefen som befordrade mig avgick nästan samtidigt som jag fick ny titel och in kom en ny chef..
Denna nya chef och jag måste ha ett samarbete på mina administrationsdagar. Jag gillar henne som person men hon är dock otroligt osäker och kan aldrig ta ett eget beslut.. Frustrerande för mig som måste vara "kurator" och coacha och finna vägar åt henne som hon borde ta när det borde vara tvärtom! Jag är ju som sagt ny på min post(arbetsrätt och ledarskap) och känner emellanåt att saker blir övermäktiga och jag får inte stödet av henne som jag borde då hon är min närmsta chef och inte tvärtom.. Jag hjälper henne gärna och försöker verkligen få henne att lita på mig vilket jag tycker att hon borde märka med alla mina insatser..
Ännu att tillägga är att hon är ny samtidigt som jag är ny. Vi är båda nya(jag har dock arbetat inom företaget i ett år men på en helt annan post). Ska arbeta i samma system. Ändå har jag lärt mig dessa bättre än henne så jag får sitta och visa henne. Fått rädda hennes skinn många gånger! Men som sagt så har jag inte haft något emot detta då jag verkligen gillar henne som person och jag tror endast hon är osäker. Vill ju att hon ska komma in under hela så jag och resten av medarbetarna kan få en kanonchef för det tror jag hon kan bli!
Att tillägga är att jag berättat för min nya chef om hur arbetsgruppen fungerar med det informella ledarskapet. Att det finns denna specifika person som hon ska vara försiktig med att lita på..(denna person som mobbade mig och även utsatt andra nyanställda för dålig behandling, som får vikarier att fly och ordinarie personal att vägra jobba med henne!).
Ändå så har denna smörande informella ledare(hon fjäskar för chefer och är elak mot de "under henne") börjat nästla sig in under skinnet på min nya chef!
Jag märker nu hur min chef börjat förbise mig med saker och hänvisar övriga medarbetare till denna person istället. Hon lyssnar mer på denna människa än mig när det gäller simpla saker. Försvarar tom denna medarbetare framför mig! Försvarar hennes utbrott mot andra medarbetare så som att "hon funkar så som människa och har väl svårt att reglera känslor". Detta när tom andra vänder sig och ventilerar dessa skeenden och är ledsna. Tom då tar hon denna person i försvar! Min nya chef har tom börjat ifrågasätta mig och mitt arbete(vad jag egentligen gör om dagarna) och detta trots att jag arbetar över och sliter som ett djur. Får mycket mer gjort än vad som behövs.. Detta gjorde hon direkt efter att jag varit ledig någon dag och denna informella ledare då antagligen trätt fram och snackat sin goja som hon brukar..(hon baktalar mig och hittar på saker vilket jag även berättat för min nya chef att hon gör!).
Vi har en medarbetare som nu ska sluta. Jag som ledare mailade då ut ett mail om att jag startar en insamling där jag tänkt att köpa ett presentkort på ett köpcenter till denne.
När jag kommer nästa dag så har självklart denna informella ledare varit inne på kontoret och framfört att hon minsann hade en bättre idé ang present. Och min chef hade då faktiskt tyckt att det var bättre än min ide... Jag blir galen! Känner mig totalt tillintetgjord och inte lyssnad på! Och min chef verkar tycka att denna informella ledare är någon slags Gud! :D
Jag har även påmint min chef än en gång om att vara försiktig med att lyssna på vad den här personen säger för hon är inte snäll och hennes intentioner är inte ärliga.. Men ändå så fattar hon inte hur manipulerad hon blir!
Och här står jag emellan med en informell ledare som "vill åt min post" och en ny chef som är otroligt osäker och inte lyssnar på mig eller kan agera stöd mot mig.. Hon litar inte heller på mig verkar det som trots alla mina försök!(Jag vill även tillägga att jag aldrig pratar illa om den informella ledaren utan alltid är saklig utan att lägga på mina egna känslor eller frustrationer).
Vad ska man göra? Bara att bita ihop och hoppas på att hon märker den informella ledarens äkta kostym så småningom? Det är så jobbigt och frustrerande för mig att inte få stöd av henne och samtidigt känna mig misstrodd...
Någon med tips eller stöd (då jag fan inte får det någon annanstans ifrån XD)