Pigall skrev 2017-02-28 02:03:50 följande:
Hmm... måste säga att jag faktiskt tar lite illa upp. Min mening var att få hjälp och råd och inte att bli anklagad för att fiska "du kanske är gravid"- kommentarer.
Nej, anledningen till att jag är rätt för eventuell endometrios är för att jag har en syster med sjukdomen som har väldigt sparsam mens men blöder väldigt mycket i bukhålan vilket skulle förklara varför jag har så skarp mensvärk men knappt någon mens. Glömde att lägga till att jag även har varit ovanligt gasig och svullen i magen. Även andra funderingar/rädslor/förundringar susar i huvudet. Det verkar som om varje månad som går gör min cykel lite underligare och lite mer oberäknelig. Från att ha varit en standardcykel till att bli mer och mer oregelbunden och smärtorna vid ägglossning och mens blir värre och längre.
Ska kanske tilläggas också att vi ska påbörja utredning för att se varför det inte blir några bullar i ugnen efter 14 månaders försök. Jag vet att eventuell endometrios kan skapa ärrbildning på äggstockarna vilket är ytterligare en anledning till att det oroar mig.
Okej, då ber jag om ursäkt. Det är så många fiska "gravid" trådar varje dag att man blir lite fördomsfull. Så återigen ber jag om ursäkt, jag menade inte illa utan tänkte bara snabba på tråden lite om det rörde sig om graviditet.
Som sagt låter det inte som endometrios, men jag förstår nu att du är rätt orolig att något ska vara fel iom att ni inte lyckats bli gravida än. Dock är det vanligt att det tar lite tid, så det behöver inte vara något fel på dig eller din partner. Oavsett måste det kännas skönt att snart starta en utredning så man kan få lite hjälp i bebisverkstaden.
Hur länge har du haft oregelbunden mens? Jag tänker att du kanske inte haft någon ägglossning denna månaden, och att det är därför du blöder så sparsamt. Det kan hända ibland trots att inget är fel rent fysiskt på dig. Det kan bli så av stress, trauma och sådant. Något kanske har hänt för ett par månader sen som tagit dig ur balans och gjort dig stressad? Sådant kan ha inverkan på ägglossningen och göra mensen oregelbunden.
Det kan också vara så att du lyckats bli gravid någon månad, men fått ett tidigt missfall? Det är rätt vanligt och kan rubba menscykeln. Det behöver inte heller betyda att något är fel på dig, utan det händer frisk som sjuk. Så jag menar verkligen inte att jaga upp dig.
Har du varit på cellprovstagning eller hos gynekolog och kollat om något ser konstigt ut där nere?
Har du haft kontaktblödning någon gång?
Får man även fråga hur gammal du och din partner är?
Slutligen, om det skulle mot all förmodan vara endomitrios så kanske det kan vara skönt att veta att majoriteten av kvinnor med detta inte har några problem att bli gravida. Jag vet att det är svårt, men försök inte oroa dig för mycket. Nu kommer ni få hjälp, och antagligen kommer det gå jättebra med en liten bebis som resultat :)