• Pigall

Knäpp "mens"/blödning och andra konstigheter.

Någon som kan hjälpa mig bli lite klokare på det här? 

Har  vanligtvis en veckas pms följd av riklig, mörkröd mens i 3-4 dagar. Denna månaden däremot vet jag inte vad som pågår! Igår (bim) vaknade jag pms och mensfri. Sen hade jag och sambon ganska så hårt sex och en halvtimme senare drog mensvärken igång med buller och bång och mensen var ett faktum :( Det konstiga är att jag knappt blöder någonting, lite rosarött och lite brunt blod på trosskydden, behöver inte ens ha tampong vilket aldrig har hänt förr. Dessutom drog inte PMS:en (som brukar komma en vecka efter ÄL) igång förrän idag efter att mensen redan startat. Först nu kommer de ömmande brösten, molvärken och känslostormarna. Vad är det som pågår? 

Alltså för att sammanfatta: 
    -Väldigt sparsam mens
    - Ömma (nästan ilande) bröst och andra PMS:symptom som börjar efter själva mensen.

Nån som vart med om något liknande? Börjar bli rädd att jag har fått endrometrios eller något liknande.

• Svar på tråden Knäpp "mens"/blödning och andra konstigheter.
  • Anonym (?)

Varför skulle du ha endomitrios? Dina symtom passar ju inte in alls på den diagnosen :/

Jag hoppas du inte tar detta fel, men är det så att du vill att folk ska säga att du kanske är gravid? Jag menar du lägger det i "planera barn" och som sagt passar inte symptomen alls in på endomitrios, dina symtom är faktiskt lite motsats till endomitrios.

• Pigall

Hmm... måste säga att jag faktiskt tar lite illa upp. Min mening var att få hjälp och råd och inte att bli anklagad för att fiska "du kanske är gravid"- kommentarer. 

Nej, anledningen till att jag är rätt för eventuell endometrios är för att jag har en syster med sjukdomen som har väldigt sparsam mens men  blöder väldigt mycket i bukhålan vilket skulle förklara varför jag har så skarp mensvärk men knappt någon mens. Glömde att lägga till att jag även har varit ovanligt gasig och svullen i magen. Även andra funderingar/rädslor/förundringar susar i huvudet. Det verkar som om varje månad som går gör min cykel lite underligare och lite mer oberäknelig. Från att ha varit en standardcykel till att bli mer och mer oregelbunden och smärtorna vid ägglossning och mens blir värre och längre. 

Ska kanske tilläggas också att vi ska påbörja utredning för att se varför det inte blir några bullar i ugnen efter 14 månaders försök. Jag vet att eventuell endometrios kan skapa ärrbildning på äggstockarna vilket är ytterligare en anledning till att det oroar mig. 

• Pigall

En annan tanke som går är att jag "satte igång" mensen för tidigt med sexandet. Går det? Kanske den hade planerat att bli några dagar sen den här månaden? Det har hänt förut. Är det därför kanske som PMS:en inte kommer förrän efter själva mensen? 

• Anonym (?)
    Pigall skrev 2017-02-28 02:03:50 följande:

Hmm... måste säga att jag faktiskt tar lite illa upp. Min mening var att få hjälp och råd och inte att bli anklagad för att fiska "du kanske är gravid"- kommentarer. 

Nej, anledningen till att jag är rätt för eventuell endometrios är för att jag har en syster med sjukdomen som har väldigt sparsam mens men  blöder väldigt mycket i bukhålan vilket skulle förklara varför jag har så skarp mensvärk men knappt någon mens. Glömde att lägga till att jag även har varit ovanligt gasig och svullen i magen. Även andra funderingar/rädslor/förundringar susar i huvudet. Det verkar som om varje månad som går gör min cykel lite underligare och lite mer oberäknelig. Från att ha varit en standardcykel till att bli mer och mer oregelbunden och smärtorna vid ägglossning och mens blir värre och längre. 

Ska kanske tilläggas också att vi ska påbörja utredning för att se varför det inte blir några bullar i ugnen efter 14 månaders försök. Jag vet att eventuell endometrios kan skapa ärrbildning på äggstockarna vilket är ytterligare en anledning till att det oroar mig. 

Okej, då ber jag om ursäkt. Det är så många fiska "gravid" trådar varje dag att man blir lite fördomsfull. Så återigen ber jag om ursäkt, jag menade inte illa utan tänkte bara snabba på tråden lite om det rörde sig om graviditet.

Som sagt låter det inte som endometrios, men jag förstår nu att du är rätt orolig att något ska vara fel iom att ni inte lyckats bli gravida än. Dock är det vanligt att det tar lite tid, så det behöver inte vara något fel på dig eller din partner. Oavsett måste det kännas skönt att snart starta en utredning så man kan få lite hjälp i bebisverkstaden.

Hur länge har du haft oregelbunden mens? Jag tänker att du kanske inte haft någon ägglossning denna månaden, och att det är därför du blöder så sparsamt. Det kan hända ibland trots att inget är fel rent fysiskt på dig. Det kan bli så av stress, trauma och sådant. Något kanske har hänt för ett par månader sen som tagit dig ur balans och gjort dig stressad? Sådant kan ha inverkan på ägglossningen och göra mensen oregelbunden.

Det kan också vara så att du lyckats bli gravid någon månad, men fått ett tidigt missfall? Det är rätt vanligt och kan rubba menscykeln. Det behöver inte heller betyda att något är fel på dig, utan det händer frisk som sjuk. Så jag menar verkligen inte att jaga upp dig.

Har du varit på cellprovstagning eller hos gynekolog och kollat om något ser konstigt ut där nere?

Har du haft kontaktblödning någon gång?

Får man även fråga hur gammal du och din partner är?

Slutligen, om det skulle mot all förmodan vara endomitrios så kanske det kan vara skönt att veta att majoriteten av kvinnor med detta inte har några problem att bli gravida. Jag vet att det är svårt, men försök inte oroa dig för mycket. Nu kommer ni få hjälp, och antagligen kommer det gå jättebra med en liten bebis som resultat :)
  • Anonym (?)
    Pigall skrev 2017-02-28 02:08:14 följande:

En annan tanke som går är att jag "satte igång" mensen för tidigt med sexandet. Går det? Kanske den hade planerat att bli några dagar sen den här månaden? Det har hänt förut. Är det därför kanske som PMS:en inte kommer förrän efter själva mensen? 

Kanske inte riktigt att sexander satte igång själva mensen, men det skulle kunna vara en kontaktblödning. Isåfall borde du kolla upp det så att det inte beror på cellförändringar (därför jag frågade i förra inlägget).

Mensen är ju styrd av själva ägglossningen, så rent teoretiskt sätt borde det vara rätt svårt att trigga igång mensen genom sex.
  • EpicNurse

Låter som att din ägglossning uteblivit eller kommit senare än vanligt. Du kanske har någon liten cysta på äggstocken som bidrar till oregelbundne ägglossning och mer smärta än vanligt?

"Mensen" du fått kanske snarare är blödning från tappen efter sexet. Har du tagit cellprov nyligen? Man kan inte sexa igång mens om den inte skulle kommit ändå. Alltså att man bara råkar tajma det.

Det låter inte som endometrios i alla fall :)

• Pigall

Tack för svar hörni. Jag vet varken ut eller in just nu och väntan på att utredningen ska kicka igång är olidlig. Känner liksom på mig att något inte är som det ska. 

Jag kan ju ha missat ägglossning (hoppas att det är så enkelt), jag har inte brytt mig om att testa på sistone då jag känner av den så skarpt och vårt samliv är regelbundet månaden igenom. Mensen började bete sig konstigt för cirka ett halvår sedan. Tidigare har det varit dag 14 ägglossning och dag 28 mens som hållit i sig 3-4 dagar med ett stadigt flöde av mörkrött blod. Nuförtiden blir den dock bara konstigare för var månad som går. Flera månader har jag haft förlängd cykel, brösten har börjat svullna upp två kupstorlekar under PMS (har aldrig ens haft känningar förr), Jag blir supervarm på under ÄL och mens och har smärtor kring äggstockar, rygg och livmoder i princip från dag 7-28. Superjobbigt.. 

Jag var och kollade cystor för ett par månader sedan (då detta också ligger i familjen) men allt såg bra ut. Ska gå och ta cellprov imorgon. Det var länge sedan sist så det oroar jag mig något gruvligt över.. Kontaktblödning har jag aldrig haft men min kropp verkar testa på nya grejer hela tiden nu så det ska väl inte uteslutas :(

Jag är 28 år och min partner är 33. Skönt att ni inte tycker att det låter som endometrios iallafall. Det har varit något som legat och gnagt med tanke på syrran och med tanke på hur smärtsamma mina blödningar är.

Får se hur det går på utredningen och cellprovtagningen. Förhoppningsvis är det en missad ÄL denna månad men det oroar mig att saker har börjat bete sig så konstigt på sistone. Det börjar bli mer regel än undantag.
    Tack för hjälpen/ stödet hörni. Kram 

• Pigall

Eller visst fan, jag kan ju inte ta cellprov imorgon om inte "mensen" har försvunnit  :( Får boka om till nästa vecka.. 

Svar på tråden Knäpp "mens"/blödning och andra konstigheter.