• LunaL

Har någon gjort en intervju för en doktorand tjänst?

Hej hej, jag har blivit kalas för intervju till en doktorand tjänst, jag vill väldigt gärna bli antagen, har någon någon erfarenhet av dessa intervjuer, vad frågar dem etc?

• Svar på tråden Har någon gjort en intervju för en doktorand tjänst?
  • gamlapappan

Det som är viktigt att kunna svara på är ju vad du tänker dig som avhandlingsämne och hur du vill lägga upp din forskning. Sen kommer du att få frågor om du kan tänka dig att undervisa och i så fall hur mycket. Det blir nog också frågor om det du skrivit tidigare. De kommer att försöka bilda sig en uppfattning om du kommer att kunna bli en bra lärare / forskare vid universitetet / högskolan i framtiden. Eventuellt finns redan ett färdigt forskningsprojekt och då vill de veta om du kan ingå i det. Löneanspråk behöver du inte tänka på eftersom det finns en doktorandtrappa.

• LunaL
    gamlapappan skrev 2017-02-28 08:44:43 följande:

Det som är viktigt att kunna svara på är ju vad du tänker dig som avhandlingsämne och hur du vill lägga upp din forskning. Sen kommer du att få frågor om du kan tänka dig att undervisa och i så fall hur mycket. Det blir nog också frågor om det du skrivit tidigare. De kommer att försöka bilda sig en uppfattning om du kommer att kunna bli en bra lärare / forskare vid universitetet / högskolan i framtiden. Eventuellt finns redan ett färdigt forskningsprojekt och då vill de veta om du kan ingå i det. Löneanspråk behöver du inte tänka på eftersom det finns en doktorandtrappa.

Tack så mycket för svar.

Det är ett projekt, så jag har redan skickat in ansökan som innehöll förslag på ett specifikt ämne inom projektet, med upplägg, planering etc.
Svar på tråden Har någon gjort en intervju för en doktorand tjänst?