Vad kostar bensin för en timmes resa?!!
Jag har inte bil eller körkort så jag har ingen aning.
Jag har inte bil eller körkort så jag har ingen aning.
Hur lång är resan? Hur mycket bensin drar fordonet?
Det beror på hur fort du kör :)
Är det köer eller flyter det på?
Ungefär 30kr.
Åh det beror på. Är det en törstig bil, så tar den ungefär 1 liter per mil (ungefär 14 kronor), är det en bensinsnål bil, så tar den 0,5 liter per mil.
Är det stadstrafik med mycket stopp och köer så drar bilen mer, är det landsväg så drar den mindre.
Kör du 40 km /h så drar bilen allt mellan 2 till 4 liter mil på en timme.
Kör du 80 så blir det mellan 4 och 8 liter. Så allt från 30 kronor till 150 kronor kostar bensinen för en timmas körning
Om bensinen kostar 13 kr litern, bilen drar en liter milen, och du kör i ca 90 km/tim så kommer bensinen kosta ca 120 kr
Det beror på en massa saker. Men grovt förenklat så är en timmes körning ca 10 mil och säger man att bilen drar en liter milen och bensinen kostar 14 kronor/liter blir det ca 140 kronor.
I snitt 14 kronor liter
Men man kan få ner hur mycket bensin bilen drar genom följande:
Vilken bil du kör, kör du en stor tung en eller en liten mindre lättare? tyngre bilar drar generellt mer bensin.
hur mycket drar den per mil? min mors bil drar 07 liter milen medan min pappas bil drar 0,5 liter milen.
Hur ser sträckan man ska köra ut? är det en sträcka med många stopp och mycket växlande upp och ner då drar bilen mer bensin än om det är en väg med mindre stopp.
sen har olika bensinstationer olika pris, du kan spara 50 öre ibland beroende på var du tankar.
finns många mer saker som påverkar bensinkostnaden
Ungefär 30kr.
Oj, vad kör du för bil? Jag snittar 16 liter på 10 mil på landsväg.
Ungefär 30kr.
Räknade ut igår när jag åkte med min mor 7 mil den bilen drog 0,5 liter per mil eller 3,7 liter på 7 mil så 3,7x14,18= 52,46 kronor en väg.