• Anonym (Ts)

Vad kan detta vara - hjärntumör??

Har sen 2 mån tillbaka ungefär haft konstigt ont i nacken/halsen/bakhuvudet. Det gör mest ont på vänster sida men även på höger. Mest där huvudet och halsen går ihop på sidan och strålar upp över huvudet och ner över sidan av halsen.

Smärtan kommer när jag vrider huvudet åt det hållet eller snett bakåt. Det känns som nackspärr fast jag har haft det länge nu och det blir inte bättre. Käken har också börjat klicka. Om jag vrider huvudet lite så ändå så värker det i typ 2h efteråt.

Har varit hos läkare som sa att jag skulle gå till sjukgymnast och undersökte inte. Sjukgymnasten gav mig övningar för att mjuka upp men det gör bara ondare när jag gör dem. Blir inte bättre. Har återbesök om 2 veckor.

Vad kan det vara? Hjärntumör? Borrelia? Reumatism? Jag är 35 år.

• Svar på tråden Vad kan detta vara - hjärntumör??
  • nnnnnnnn

Kanske mobil-nacke?

Med rak nacke är belastningen omkring 4-5 kilo, alltså vikten på huvudet. Så fort du böjer dig framåt så lite som 15 grader mer än fördubblas belastningen på grund av hävstångseffekten, och böjer du 60 grader – som många gör när de sitter med mobilen eller surfplattan i knät – ökar den till 27 kilo för en person med normalstort huvud.

En kort stund då och då är det ingen fara – du kan belasta huvudet mycket mer med styrketräning utan att ta skada – men om du sitter så långa stunder i sträck är det uppenbart att det inte är bra för nacken.

– Upprepade rörelser och långvarig belastning utan vila kan ge upphov till överbelastning i diskar och musklerna i nacken, säger Susanne Hedin, belastningsergonom på Ergonomhuset i Göteborg och legitimerad sjukgymnast.

Susanne Hedin kallar det ”head down-generationen”.

– Sitter du på spårvagnen idag ser du hur alla sitter med huvudena nerböjda. Förr i tiden tittade alla rakt fram.

• Anonym (!)

Det är bara spända överansträngda muskler . Sjukgymnastik o träning så går det över

• Anonym (Ts)

Kan de vara spända så länge? Det är alltså snett uppåt jag inte kan titta. Hittills har inte sjukgymnastiken hjälpt utan känns värre :S Men kanske tar tid? Jag brukar inte sitta så framårböjd heller så mkt...

• Anonym (Nä)

Det låter ju iaf verkligen inte som hjärntumör... Utan väldigt tydligt som någon form av muskelbesvär. Varför och hur du ska få det att läka kan ju vara svårare att svara på ...

Jag tycker du ska besöka en naprapat. Alternativt en kiropraktor.

• Anonym (Bindvävsmassage)

Rekommenderar dig att gå på bindvävsmassage. Brukar funka toppen på den typen av besvär. Även en naprapat kan hjälpa dig

• Anonym (Jaget)

Spända muskler. På mig misstänkte de en eventuell hjärntumör efter att de först misstänkte stroke. Jag hade kraftiga känselbortfall, tryck i öga och huvud, känsla av yrsel(dock inte i hela huvudet, vilket var konstigt) och dålig balans, jag kunde inte bära något för då ramlade jag.

Svar på tråden Vad kan detta vara - hjärntumör??