Föreliggande moderkaka och kort livmodertapp
Jag har precis gått in i vecka 17 och fick för några dagar sedan en blödning. Sökte till gynakut där det gjordes ett hastigt vul där man såg att bebisen mår bra och läkaren kände på tappen som var stängd, och som enligt henne utan att ha mätt var lång. Blödningen berodde troligtvis på känsliga slemhinnor och avtog.
Två dagar senare börjar jag blöda igen, mer och mörkrött blod tillsammans med sammandragningar och smärtor i magen och ryggen. Söker igen gynakut där det görs ett nytt vul där man kan se att moderkakan sitter i framvägg och långt ner, över livmodermunnen. Får förklarat att moderkakan förmodligen har släppt något där när det växer och att det är det här som orsakar mina blödningar. Frågar om det här kan orsaka missfall och får till svar att det inte brukar göra det. Ber om att få livmodertappen mätt då jag tidigare är koniserad och min tapp visar sig vara 27 mm. Läkaren säger att tappen ska vara mellan 30-50 mm. Frågar vad det innebär att min tapp är kortare än 30 mm men får inget riktigt svar. Frågar också hur länge och mycket jag kan blöda pga moderkakan innan jag behöver söka igen. Får inget riktigt svar då heller utan gynekologen säger att jag får komma tillbaks när jag är orolig vilket såklart nu är hela tiden! Har förstått att moderkakan kan växa upp med tiden, men är de här blödningarna normala? De slutar ju aldrig. Är det normalt att ha ont nertill i magen när moderkakan är föreliggande? Och ska jag vara orolig för att livmodertappen bara mätte 27 mm, borde den inte mätas igen för att se om den förkortas ytterligare? Har fått restriktioner att inte bära, inte ha sex, inte gå i trappor och ta det så lungt som möjligt. Vet dock inte hur länge det gäller.
Är det någon som har haft samma och vet om det kan vara såhär utan att det är någon fara?? Är så orolig :(