• Angelicas123

Föreliggande moderkaka och kort livmodertapp

Jag har precis gått in i vecka 17 och fick för några dagar sedan en blödning. Sökte till gynakut där det gjordes ett hastigt vul där man såg att bebisen mår bra och läkaren kände på tappen som var stängd, och som enligt henne utan att ha mätt var lång. Blödningen berodde troligtvis på känsliga slemhinnor och avtog.

Två dagar senare börjar jag blöda igen, mer och mörkrött blod tillsammans med sammandragningar och smärtor i magen och ryggen. Söker igen gynakut där det görs ett nytt vul där man kan se att moderkakan sitter i framvägg och långt ner, över livmodermunnen. Får förklarat att moderkakan förmodligen har släppt något där när det växer och att det är det här som orsakar mina blödningar. Frågar om det här kan orsaka missfall och får till svar att det inte brukar göra det. Ber om att få livmodertappen mätt då jag tidigare är koniserad och min tapp visar sig vara 27 mm. Läkaren säger att tappen ska vara mellan 30-50 mm. Frågar vad det innebär att min tapp är kortare än 30 mm men får inget riktigt svar. Frågar också hur länge och mycket jag kan blöda pga moderkakan innan jag behöver söka igen. Får inget riktigt svar då heller utan gynekologen säger att jag får komma tillbaks när jag är orolig vilket såklart nu är hela tiden! Har förstått att moderkakan kan växa upp med tiden, men är de här blödningarna normala? De slutar ju aldrig. Är det normalt att ha ont nertill i magen när moderkakan är föreliggande? Och ska jag vara orolig för att livmodertappen bara mätte 27 mm, borde den inte mätas igen för att se om den förkortas ytterligare? Har fått restriktioner att inte bära, inte ha sex, inte gå i trappor och ta det så lungt som möjligt. Vet dock inte hur länge det gäller.

Är det någon som har haft samma och vet om det kan vara såhär utan att det är någon fara?? Är så orolig :(

• Svar på tråden Föreliggande moderkaka och kort livmodertapp
  • Have90

Har inte riktigt samma problem som dig, men känner så väl igen mig i din oro så hoppas det är ok att jag svarar ändå. Är också i vecka 17, har haft lite småblödningar/brunblandadw flytningar sedan vecka 9. Har åkt in och ut på massa ul men allt har sett bra ut. Har varit väldigt orolig eftersom jag med är koniserad. Nu i helgen kom det nästan ut en svart klump och jag åkte till gynakuten, de tittade länge och tyckte att det kanske var nån blödning från moderkakan men de var inte säkra. Den låg inte för livmodermunnen i alla fall. Berättade detta för min barnmorska som tyckte jag skulle vara sjukskriven och ta det väldigt lugnt, i alla fall till mitt rutin ul om tre veckor. Så om du arbetar tycker jag absolut du ska försöka få en sjukskrivning. Inte roligt alls om man börjar blöda på jobbet och inte har möjlighet att åka till akuten direkt. Håller alla tummar och tår att detta slutar för dig! Se till att vila så mycket som möjligt så moderkakan inte ligger och skaver och börjar blöda.

• Tjolahejtjolahopp

Hej. Jag har haft och har precis samma problem som dig.

Det började i vecka nio att jag fick störtblödningar på jobbet. Jag hade lite ont i magen innan. Jag var helt säker på att det var ett missfall för det kom blod ända ner till fötterna och ville aldrig sluta rinna. Hade mensvärk. Det var rött över hela golvet på toaletten och överallt. Blödningarna fortsatte i två dygn. Jag hade aldrig gjort något graviditetstest men mensen hade uteblivit. Efter det så var jag orolig att allting inte hade kommit ut som det skulle (jag hade ett missfall precis innan detta också) det var dock inga klumpar denna gång utan mest blod.

Jag ringde för att se att det inte skulle vara några rester kvar.

Väl där så såg de att jag hade en blödning som låg brevid livmoderkakan precis mot livmoderhalsen, och även ett levande foster. Blev så klart chockad. Jag fick höra att det var ganska ovanligt och att man inte riktigt vet varför vissa får blödningar men att det kan fortsätta fram till vecka 18 eller längre.

Kan påpeka att blödningarna har kommit i samband med många lyft eller normal träning.

Efter detta så jobbade jag och blödde lite grann bara från och till. Men var inte längre orolig då det var lite blod och de hade sagt att det antagligen kommer blöda mer.

Sen blev jag sjuk ett tag, så skippade jobb och träning. Blödningarna slutade i två veckor, tills jag var frisk och bestämde mig för att träns igen och lyfte även en hylla. Dagen efter så fick jag blödningar på dagen lite grann som mens, sen senare på kvällen så fick jag såååå ont i magen och började störtblöda med massor av klumpar i samband med onda sammandragningar. Tårarna bara rann. Ringde till akuten för jag klarade inte av att vara hemma ovetandes vad som hände med min kropp. Jag var helt säker på ett missfall. Det här är vecka 13+6.

Jag får ligga i två timmar med onda sammandragningar var femte minut och blod och klumpar som forsar ut innan jag får hjälp.

När gyndoktorn tittar på vad som hänt så ser de ett foster som mår fint, bra livmoderhals och de hittar inte alls varifrån blödningen kommer ifrån. De kunde inte svara på varför jag blöder massor och även klumpar. Det enda de kunde säga var att det ser bra ut just nu men att de inte vet vad det leder till. Jag låg hela denna natt med onda sammandragningar var femte minut i nio timmar och blödningar. Efter undersökning i morse och bebis mådde fint så fick jag åka hem. Men eftersom jag blödig tidigare så skulle jag ändå vara beredd på att blöda igen och det var bara för mig att ringa om jag var orolig och ville komma in. Nu går jag som på nålar.

• Angelicas123

Hej tjejer, tack för era svar. Det är verkligen inte roligt att blöda under graviditeten och gå runt och vara rädd hela tiden. Det verkar som att det kanske inte är mycket mer att göra än att bara vila och ta det så lungt som möjligt. Har försökt läsa i andra trådar och vissa har fått ligga kvar på sjukhus tills blödningarna har slutat men det kanske beror på hur mycket man blöder. Har också läst på vissa ställen att man ska åka in vid minsta blödning om man har föreliggande moderkaka medan jag läser på andra ställen att det kan vara så att man blöder till och från. På gynakuten träffar man ju ofta en stressad läkare som kanske inte är jätte bra på just det man söker för o då får man inga ordentliga svar :( har fått mer ont i magen idag och är jätte orolig att moderkakan kanske har släppt mer eller att livmodertappen påverkas av dom onda sammandragningarna. Ska försöka vila och ha is i magen men blir det värre är det kanske bättre att kolla igen hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag håller tummarna för att det går bra för oss alla tre. Kram

• Have90

Om du har så mycket sammandragningar tycker jag absolut att du ska prata med din barnmorska och propsa på att få mätningar av tappen. Min barnmorska sa i alla fall till mig att om jag märker av mycket sammandragningar så måste jag säga till, men peppar peppar har jag inte märkt av några sd. Var rädd om dig!

• Tjolahejtjolahopp

Tycker det låter bra att du kollar upp igen om du blir orolig. Det finns inget värre än att gå och oroa sig. Ofta i onödan. Man vill ju kunna njuta av att vara gravid och känns sig lycklig.

Vet att de flesta son har föreliggande moderkaka blöder ganska ofta och utan fara, det är som du säger mer att då ska man verkligen inte bära tungt osv. Ta det lugnt bara då är det ingen fara alls skulle jag säga :)

Det här med livmoderetappen att du hade 27mm och inte 30 behöver du inte heller oroa dig för. Det handlar om 3 mm. De har mycket säkert kunnat mäta fel.

Som på mig hade de mätt igår kväll (32mm) och i morse en annan läkare , hon mätte (51mm) och hon tyckte det var konstigt med tidigare mätning men sa att de kan bli en del felmarginal ibland beroende på vem som mäter och hur.

Jag tar det Superlugnt nu och försöker vila så fort jag känner minsta lilla i magen. Jag är också jätteorolig och kan inte sluta med del heller. Men jag tänker inte klandra mig själv efteråt så jag tar det så lugnt jag kan, även on de sagt till mig att det inte har att göra med träningen eller jobbet och lyften så känner jag min kropp så väl att nu tänker jag lyssna på den.

Att du får ont är ju också normalt lika som onormalt. Det ska ju göra ont när livmodern växer och det gör ondare under vissa perioder. Speciellt de före vecka 20.

• Ebo88

Puffar denna tråd.

Hur har det gått för er sen i våras?

Svar på tråden Föreliggande moderkaka och kort livmodertapp