• Loii

Hur dåligt kan man må i början av graviditeten

Hejsan alla! Jag o sambon plussade i början av februari o längtar redan efter våran lilla som beräknas komma i början av oktober :) Men jag mår så otroligt dåligt och undrar om andra har liknande besvär. Är nu i v 8+3 och har stora problem med illamående, yrsel och extrem trötthet. Var till läkaren i måndags då jag ej klarar av att jobba i nuläget. Hade lågt blodtryck o fick tabletter mot illamåendet. Han sjukskrev mig 1 1/2 månad. Känner mig så "fjantig" när jag inte klarar av att jobba pga graviditet. Orkar knappt vara uppe på dagarna, endast kortare stunder, sen svartnar det framför ögonen. Känner även dåligt samvete mot min sambo som just nu måste göra precis allt här hemma... Någon mer som är i liknande situation och har några tips?

• Svar på tråden Hur dåligt kan man må i början av graviditeten
  • MrsBornstedt

Man kan må fruktansvärt dåligt, jag blev själv sjukskriven pga illamående osv. Du kan försöka lindra det med ingefärsthé och se till att äta nått litet innan du kliver upp ur sängen på morgonen. Kan hjälpa lite iallafall, annars är det tyvärr bara att vänta ut det. Brukar bli bättre runt v 12-14. Hoppas det får över fortare än så för din skull :)!

• MartingaleFootprints

Jag mådde helt fruktansvärt redan v 4. Försökte jobba ändå men behövde sjukskriva mig ungefär varannan dag och gjort inte ett toppjobb när jag var på plats direkt. Slutade med heltidssjukskrivning i v 10 efter hyperemesisdiagnos. Är nu i v 29 och precis fått sjukskrivning resten av graviditeten.

Graviditet är otroligt påfrestande för kroppen och för vissa av oss gör det att vi mår helt fruktansvärt. Det är inte konstigt. Var snäll mot dig själv.

• EpicNurse

Man in må så dåligt att man behöver ligga inne på sjukhus och få all näring via dropp. Att vara sjukskriven i början av graviditeten är ganska vanligt och illamåendet blir ofta bättre efter första trimestern!

Isglass är typ det bästa tipset. Så får man i sig både vätska och lite socker!

• Tokgurkan

Jag har mått fruktansvärt och varit sjukskriven från vecka 7, inte förrän vecka 18 kunde jag börja jobba halvtid.. är i vecka 21 nu och kommer jobba halvtid ett tag till. Konstant illamående, trötthet, yrsel, huvudvärk jämt osv.

Känn dig INTE fjantig, kände också lite så i början men man mår som man mår och det är inget vi kan rå för. Våran hälsa och våra bebisar går i första hand, före jobbet och allt annat. Kram

• Loii

Tack för era svar, nu känns det redan mycket bättre :)

• GrönaDruvan

Mellan vecka 7-11 mådde jag så dåligt så det ända jag klarade av förutom att jobba (förstår inte ens att jag klarade att jobba nu i efterhand, men tänkte att jag spyr ju inte iaf...) var att ligga i sängen. Så det var det jag gjorde varje dag efter jobbet i flera veckor. Ända gången jag inte mådde illa var när jag sov.
    Jag var hemma 1 vecka från jobbet tillslut när det gått några veckor och jag mått så dåligt och inte kunnat äta nåt annat än äpple o drickyoghurt på flera veckor, men då hade jag noll energi kvar.
    Jag mådde verkligen illa av allt också. Kunde inte ens duscha eftersom jag mådde illa av lukten av vattnet....lukter av schampo, lukter av mat, min man kunde inte sova i samma rum på flera veckor för han luktade så illa... Det var en hemsk tid.
    Vid vecka 17 försvann i stort sett allt illamående och jag kunde börja äta det mesta, men fortfarande nu i vecka 22 är det viss mat jag äcklas av, som ris tex.

• Jag är bara jag

Hade illamående och migrän varje dag från v.9. Sen ökades besvären bara på så på slutet kunde jag med nöd och näppe gå och klara mig själv.

• Mellamella

Jag mådde likadant och var sjukskriven i sex veckor. Började må lite bättre i vecka 12 ungefär men kräktes dagligen till vecka 30.

Det är skitjobbigt men fullt normalt. Kämpa på, det finns ett ljus i tunneln. Och grattis till graviditeten!

Iris 160903
  • eviz08

Jag vet exakt hur du känner, den här graviditeten har varit hemsk! Mitt bästa tips är att vara snäll mot dig själv och bara lyssna på kroppen, orkar du inte så orkar du inte. Sluta pressa dig och sluta tycka att du är larvig, inse att du mår dåligt och tillåt dig att inte göra något. Det kommer gå över, även om det inte alltid känns så. Styrkekramar till dig!

• Pentra

Hej TS! Jag mådde också ordentligt illa, och det under alla graviditeterna. Speciellt i början. Jag började nog spy redan från v 3. Första graviditeten spydde jag bort 5 kg i början, de andra 9 kg. Ingen medicinering hjälpte något vidare. Jag var ständigt hungrig, men nästan inget smakade mig för att jag mådde så illa. Jag blev yr och fruktansvärt urlakad och trött. Upptäckte att det ofta gick att somna ifrån illamåendet och kräkningarna, men när jag vaknade var jag tvungen att ha en hink nära till hands för då var det akut kört direkt igen. Tillslut spydde jag grönt på tom mage och jag började lukta aceton. Ett dåligt tecken. Alla gånger har det slutat med diagnosticeringen hyperemesis gravidarum och att jag blivit inlagd på sjukhus och fått dropp ett antal dagar för att häva den onda spycirkeln. Men det vänder tillslut och är mödan värt. Du skall INTE känna dig fjantig. Sköt om dig och barnet. Lycka till! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Påven Johanna II
    Pentra skrev 2017-03-08 20:39:45 följande:

Hej TS! Jag mådde också ordentligt illa, och det under alla graviditeterna. Speciellt i början. Jag började nog spy redan från v 3. Första graviditeten spydde jag bort 5 kg i början, de andra 9 kg. Ingen medicinering hjälpte något vidare. Jag var ständigt hungrig, men nästan inget smakade mig för att jag mådde så illa. Jag blev yr och fruktansvärt urlakad och trött. Upptäckte att det ofta gick att somna ifrån illamåendet och kräkningarna, men när jag vaknade var jag tvungen att ha en hink nära till hands för då var det akut kört direkt igen. Tillslut spydde jag grönt på tom mage och jag började lukta aceton. Ett dåligt tecken. Alla gånger har det slutat med diagnosticeringen hyperemesis gravidarum och att jag blivit inlagd på sjukhus och fått dropp ett antal dagar för att häva den onda spycirkeln. Men det vänder tillslut och är mödan värt. Du skall INTE känna dig fjantig. Sköt om dig och barnet. Lycka till! ... Med vänlig hälsning, Pentra

Du fick ingen lindring av andevärlden eller generaliseringsgudarna som du annars förlitar dig på?
  • Preet90

Jag kände mig extremt trött fram till v 12, kunde jobba heltid men åkte hem vid lunch och sov varje dag (bor nära jobbet). Samma dag som jag gjorde KUB började jag få migrän och hade flera anfall i veckan. Försökte jobba men gick ej och blev sjukskriven hela jan och feb. Jobbar nu deltid och tänker fortsätta med det. Du är inte ensam, ta det lugnt och tänk positivt, detta kommer inte vara för evigt. :)

• Pentra
    Påven Johanna II skrev 2017-03-08 22:58:35 följande:
    Du fick ingen lindring av andevärlden eller generaliseringsgudarna som du annars förlitar dig på?

Eh, va??? Och vad är en "generaliseringsgud? (Jag har inte kommit så långt i min utveckling hittills så jag har ännu inte lärt känna det begreppet.) ... Ber om ursäkt ifall det störde dig att jag skrev till TS; jag ville bara att hon inte skulle känna sig ensam i sin jobbiga situation och att hon inte skulle känna någon skuld i/till sitt mående, samt, avslutningsvis, att det finns en ljusning och en skatt bortom horisonten. ... Salome, Pentra
  • Påven Johanna II
    Pentra skrev 2017-03-09 01:21:11 följande:

Eh, va??? Och vad är en "generaliseringsgud? (Jag har inte kommit så långt i min utveckling hittills så jag har ännu inte lärt känna det begreppet.) ... Ber om ursäkt ifall det störde dig att jag skrev till TS; jag ville bara att hon inte skulle känna sig ensam i sin jobbiga situation och att hon inte skulle känna någon skuld i/till sitt mående, samt, avslutningsvis, att det finns en ljusning och en skatt bortom horisonten. ... Salome, Pentra
    Förlåt. Jag menade amuletter och drömfångare. 
  • Pentra
    Påven Johanna II skrev 2017-03-09 11:02:51 följande:
    Förlåt. Jag menade amuletter och drömfångare. 

Jag äger inga amuletter. Och vad gällande sk. drömfångare så vet jag inget nämnvärt om dem; utan har mer sett dem som typ pynt från en annan kultur. ... Men nu är vi OT. ... /Pentra
  • Sosssen

Hade samma problematik. Trött, illamående etc. Fördelen är att det sägs gå över snabbare också när man kommer in i v12. Så det är ju snart för dig.

Hang in there!

• 8295

Jag hade liknande från v 3 till ca 13-14. Konstant illamående, huvudvärk, migrän och mådde psykiskt dåligt ett tag. Hade med mig ett paket smörgåsrån som jag knaprade på var 10onde minut för att underlätta. Din kropp skapar en människa, det är jobbigt och tungt. Grattis till barnet!

Svar på tråden Hur dåligt kan man må i början av graviditeten