• Anonym (rådgivning)

Vilken bank bäst, ekonomisk rådgivning?

Det är så att jag och min man (plus barn) har haft SEB många år men sista tiden varit så missnöjd med deras service gällande privat rådgvining gällande sparande. Det har varit en ny bankman varje år som oftast verkat väldigt nya och inte särkilt insatta. oftast väldigt unga . De enda rekommendationer vi fått varje gång är att flytta över till deras fond i fond. Så det känns inte som vi fått något förtoende. Vi vill byta bank men vet inte till vad? Någon som har annan bank som Handelsbanken; nordea eller liknande och kan rekommendera dem? 

• Svar på tråden Vilken bank bäst, ekonomisk rådgivning?
  • Anonym (rådgivning)

Tofflans: brukar de kalla er på rådgivning en gång/år eller måste ni själva kontaka banken om/när ni vill ha det?

• Anonym (Kille)

All rådgivning på bank blir ju bara sälj. Och ju mer banken tjänar på en given produkt desto sämre produkt är det ju, som fond i fond. Så skippa det!

Har du mindre än ett par miljoner skulle jag rekommendera avanza. Robotrådgivning med hjälp att hitta fonder har de, så du får en rimlig riskspridning och prickar din risknivå. Har du mer pengar än så, så skulle jag försöka bli private banking kund på Swedbank eller handelsbanken. Då blir rådgivningen lite mer seriös.

• Anonym (jag vet)

S-E-B kallar sina sparare. Men inte småspararna. Men är du hyggligt tät och sparar i olika fonder etc så blir du oftast kallad.

• Anonym (rådgivning)
    Anonym (jag vet) skrev 2017-03-01 13:48:27 följande:

S-E-B kallar sina sparare. Men inte småspararna. Men är du hyggligt tät och sparar i olika fonder etc så blir du oftast kallad.

vad definieras som småsparare?
  • Anonym (rådgivning)
    Anonym (Kille) skrev 2017-03-01 13:43:26 följande:

All rådgivning på bank blir ju bara sälj. Och ju mer banken tjänar på en given produkt desto sämre produkt är det ju, som fond i fond. Så skippa det!

Har du mindre än ett par miljoner skulle jag rekommendera avanza. Robotrådgivning med hjälp att hitta fonder har de, så du får en rimlig riskspridning och prickar din risknivå. Har du mer pengar än så, så skulle jag försöka bli private banking kund på Swedbank eller handelsbanken. Då blir rådgivningen lite mer seriös.

Min man har annars också pratat om Nordnet , Verkar det vara som något bra eller är avanza att föredra?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (rådgivning) skrev 2017-03-01 14:41:00 följande:

Min man har annars också pratat om Nordnet , Verkar det vara som något bra eller är avanza att föredra?

Ingen större skillnad i pris och funktionalitet mellan avanza och nordnet. Jag har konto på båda sajterna, då det ger större tilldelning vid nyemissioner. Jag föredrar avanza för att jag tycker bättre om upplägget på sajten, funktionalitet på grafer med mera. Men båda är ett bra val jämfört med storbankerna om man tänker rent kostnadsmässigt.
  • Anonym (jag vet)
    Anonym (rådgivning) skrev 2017-03-01 14:39:55 följande:
    vad definieras som småsparare?
    Svårt att säga. MIG ringer de inte upp. Jag sitter väl på en 75 000 i fonder. Syrran däremot hör dom av sig till en gång om året för ett möte och för att se över placeringarna. Hon är god för ca 4 mille.
  • Anonym (rådgivning)
    Anonym (Kille) skrev 2017-03-01 15:08:46 följande:
    Ingen större skillnad i pris och funktionalitet mellan avanza och nordnet. Jag har konto på båda sajterna, då det ger större tilldelning vid nyemissioner. Jag föredrar avanza för att jag tycker bättre om upplägget på sajten, funktionalitet på grafer med mera. Men båda är ett bra val jämfört med storbankerna om man tänker rent kostnadsmässigt.
    Vet du om man kan få robotrådgivning på Nordnet också, eller är det bara på avanza? 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (rådgivning) skrev 2017-03-01 15:51:25 följande:

Vet du om man kan få robotrådgivning på Nordnet också, eller är det bara på avanza? 

Har faktiskt ingen aning. Men man kan skapa ett konto där på 5 min utan kostnad om man har bankid, så det är väl bara att prova
Svar på tråden Vilken bank bäst, ekonomisk rådgivning?