• Anonym (bebis)

Någon vars barn har gått i Tyska skolan?

Jag har ställt mina barn i kö till Tyska skolans förskola och funderar på att ställa dem även i kö till skolan. Vi är svensktalande och kan inte tyska. Skulle detta var ett problem? (med tanke på att vi inte kan hjälpa med läxor, pratar med lärare som ev. inte kan svenska osv.) Någon som har barn som gått där eller själv har läst där och kan berätta om sin erfarenhet? Från vilken ålder kan man ställa sig i kö till skolan? Hittade ingen information på deras hemsida. 

• Svar på tråden Någon vars barn har gått i Tyska skolan?
  • 361

Hej,

Jag gick på Tyska skolan Stockholm (DSS) från 1998-2011 där jag först började på dagiset (förskolan) tills jag tog mitt svenska slutbetyg och det tyska (Abitur) år 2011. Det var en tuff skola redan ifrån början där eleverna har stor respekt för lärarna. I grundskolan (klass 1-4) gick jag i klassen som avkortades med bokstaven (d -deutsch) eftersom jag kom in i den då jag kunde tala tillräckligt bra tyska. Andra elever som inte kunde tillräckligt bra muntlig tyska gick i klassen som avkortades med (s-svenska). Dessa skulle under de fyra första åren skolas in i det tyska språket så att de sen fram till klass 5 skulle klara sig tillräckligt bra för att kunna fortsätta vidare. Från och med klass 5 var då all undervisning på tyska förutom den svenska och engelska undervisningen. Jag minns att det fanns en hel del elever på den tiden jag gick i tyska skolan de fyra första åren vars föräldrar inte hade ngn anknytning till ett tysktalande land och själva då inte kunde tyska men som ville att deras barn skulle gå på tyska skolan för den hade ett bra rykte om sig. Jag måste faktiskt lovorda de barnen som parallellt med mig gick i den svenska klassen då de av egen vilja (antar jag) klarade sig så pass bra att de senare kunde fortsätta i de högre klasserna. Som barn på den tiden tänkte jag ju inte så mkt på detta som jag gör idag ifall man skulle skicka sina egna barn till samma skola som man själv gick på men skulle ge dig tippset om att lyssna in dina barn och deras inlärningsbehov då tyska skolan är krävande och kommer bli jobbigt ifall man redan från början har svårt att hänga med på olika sätt. Indirekt förväntas det att föräldrarna lägger ner tid för sina barn att hjälpa dem hemma med läxor ifall de själva inte kommer vidare. Men visar dina barn eget stort intresse för tyska skolan de första åren och har lätt för att hänga med i undervisningen så är det ju bara att fortsätta anser jag. De kan ju alltid börja där för att se hur det är till att sen byta skola ifall de skulle tycka det vore bättre för dem. Det finna alltid möjligheter. Tror de lärarna som skickas till Sverige på kontrakt från ett tyskspråkigt land även kan engelska om det skulle vara så att ni behöver prata med en specifik lärare men i första taget är det väl tyska och svenska som gäller på denna skola. Jag minns inte själv hur det var att stå i kö till att få börja i första klassen i denna skola men jag minns att man fick gå igenom diverse tester i skolan för de ville väl se hur man reagerar och pratar. Nån form av mogenhetstest.

Hoppas jag kunnat vara till ngn hjälp. Hör av dig om du undrar fler saker.

Svar på tråden Någon vars barn har gått i Tyska skolan?