• Sol och Måne

Grundlärare, fritidshem eller förskollärare?

Snart är det dags att söka till högskolan och jag har sååå svårt att välja! Nu står det mellan förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem. Tycker att fritidslärare verkar jättekul men känner att chansen till arbete är allra störst som utbildad förskollärare. Vi funderar på att flytta utomlands om några år och då tror jag att förskollärarutbildningen kanske passar bäst..?

Har dock inte fått klarhet i om det går att komplettera fritidslärarutbildningen med flera ämnen, typ läsa svenska och engelska som fristående kurser och bli behörig att undervisa också i dessa ämnen utöver bild (som skulle ingå i min examen). Har läst igenom info på skolverkets hemsida om behörigheter men jag lyckas ändå inte klura ut hur det ligger till .

Kanske någon här vet hur det ligger till med utökad behörighet för fritidslärare? Eller kanske någon kan komma med lite pepp och tips om vilket program jag ska välja och varför?

• Svar på tråden Grundlärare, fritidshem eller förskollärare?
  • Anonym (En förskollärares tanke)

Hej! 

NU är det här min erfarenhet men inom förskolan råder det STOOOOR brist på personal, ofta får man som personal arbeta för två personer i en för stor barngrupp. Det är mycket stress och press. Så om du vill ha ork efter en arbetsdag och ha en fritid så välj fritidspedagog. 

• linani

Både fritidspedagog (obs, pedagog - inte ledare) är yrken med STOR efterfrågan, alltså lätt att få jobb.

Tänk dock på att det är stressiga yrken med tungt ansvar och ofta väldigt stora barngrupper. Som personal på fritidshemmet deltar du tex i elevernas skoldag, som resurs eller med egna lektioner (tex bildlektioner). När elevernas skoldag slutar och lärarna kan gå hem, fortsätter din egen arbetsdag bland barnen flera timmar till. Du får tidiga morgnar och sena kvällar med stängning, öppning och APT.

Både är yrken där det ofta saknas vikarier (pga besparingar eller personalbrist) så att man får jobba underbemannad.

Skulle rekommendera dig att istället läsa till lärare mot skolans tidigare år istället. Samma typ av yrke och stor efterfrågan, men högre lön och andra karriärmöjligheter (förstelärare, osv). Du får även fördelen med ledighet under loven och förtroendetid att disponera som du själv vill.

Såklart förekommer mycket kringarbete som lärare, men små barn har korta skoldagar, så det blir kortare tid för dig att vara själv med ~30 barn.

• Randig

Står också och väljer mellan de två utbildningarna! Tror jag vill bli fritidspedagog (grundlärare med inriktning mot fritidshem som det heter idag) eftersom det är lite äldre barn, men har haft för lite vikariejobb på det för att ha hunnit känna efter helt. 

• Emelie1984

Beror väl på om du är beredd med tidiga mornar / långa eftermiddagar . Sedan har man ju inte ferietjänst . En på mitt jobb ville läsa upp ämnen till lärare ... 2,5 år påbyggnad .... Så tänk noga före :) jag skulle aldrig byta bort mina lov och 35 h veckor på arbetsplatsen :)

• Sol och Måne

Tack för all input !

Jag hade nog kunnat tänka mig att läsa till lärare F-3 MEN jag har inte läst Ma B och är därför inte behörig. Jag har försökt mig på att läsa upp den kursen men jag tycker helt enkelt att det är så jäkla tråkigt att jag har svårt att motivera mig själv att läsa klart den när jag lika gärna kan tänka mig att jobba på fsk eller fritids :-P. Funderar på att läsa vidare till specialpedagog senare och då kanske det är "smartare" att läsa till fritidslärare för att kunna jobba i skolan (tänker att det är störst behov av specialpedagoger där?).

• cesso

Om du tänker jobba som specialpedagog i skolan senare så måste du naturligtvis ha lärar-examen i botten. Med ämnen sv/ma om ngn rektor ska vilja anställa dig.

• Sol och Måne
    cesso skrev 2017-03-02 09:10:20 följande:

Om du tänker jobba som specialpedagog i skolan senare så måste du naturligtvis ha lärar-examen i botten. Med ämnen sv/ma om ngn rektor ska vilja anställa dig.

Förstår jag dig rätt; som grundlärare mot fritidshem kan jag ju senare plugga vidare till specialpedagog men du menar att det inte är någon idé för att man efterfrågar specialpedagoger med grundlärarexamen F-3 eller 4-6 i botten?
  • cesso

Du kan läsa till specialpedagog- ja, om du är fritidspedagog. MEN du är ju trots det bara behörig i de Ämnen du har i din grund utbildning. Och i skolan vill rektorer ha en specialpedagog/ speciallärare som kan och har legitimation att UNDERVISA elever, och då är det oftast sv/ma man lägger mest fokus på. Visst finns det en del "övergripande" uppgifter i en specialpedagog tjänst, som handledning av andra lärare, men jag har mkt svårt att tro att du skulle vara eftertraktad som specialpedagog inom skolan utan en lärarutbildning (en vanlig lärarutbildning vill säga- med ämnen) vill säga. Du har då ingen rätt att bedriva undervisning (utan leg i de ämnen du ska ha med eleverna) och ska du handleda kollegor lär de ju vilja att du har yrket med dig så de får förtroende för det du säger. MEN du kan bli specialpedagog/ speciallärare ändå och kanske jobba mot förskola. Eller särskola, men samma gäller där- med fritidspedagog i botten och utan ämnen får du bara undervisa elever som läser enligt träningsskolans läroplan (som är på låg nivå). Detta gäller om du läser speciallärare med inriktning "utvecklingsstörning". Så då kanske det är mot förskolan som du skulle passa, men där finns otroligt färre tjänster som spec än i skolan. Jag vet en del för jag är lärare och blir färdig speciallärare till våren. För några år sen var det "inne" med att specialpedagoger skulle jobba övergripande MEN nu har speciallärareutbildningen också införts, igen, på grund av att rektorer och skolor behöver specialutbildade lärare som kan undervisa eleverna. Inte bara handleda. Så vill du bli specialpedagog sen så ska du definitivt bli lärare först. Sen måste du jobba tre år innan du får söka in. Jag tror det blir ganska osäkert om du går den väg du tänkt, kanske inte är omöjligt, men vad ska du göra som spec i skolan om du inte har ämnen i botten? Och behörighet i dessa? Ditt jobb i skolan är ju att få eleverna att uppnå kunskapskraven.

• cesso

Tänk så här; om du låter en matte B kurs stå i vägen, för att det är "tråkigt", hur ska du då orka ta dig igenom en lärarutbildning och sen eventuellt en treårig vidareutbildning (på halvfart) på avancerad nivå??? Välj klokt.

• Anonym (Fritidslärare)

Jag har läst grundlärarutb fritidshem, valde mellan "vanliga" lärar utbildningarna och förskolelärare med. Jag är jättenöjd med mitt val, jag har blivit erbjuden tjänst som lärare iförskoleklass både med och utan med fritids uppdrag, kombinationstjänst bildlärare+ fritidslärare och bara i bild eller fritids. Det är det som rektorerna ansett mig behörig i. Det går att läsa till kurser att bli behörig i sv ma osv men det är 60 hp per ämne, fick jag till svar av Skolverket och även universitetet när jag kollat. Dvs 1 år per ämne. Dock har jag en klasskompis som fick leg j både en och sv fast hon läst bara 30 hp av varje , då leg f-3. Så det verkar tolkas olika... Eller om skolan ger det genom lärarlyftet. Men om du vill undervisa i dessa ämnen kan det vara värt att kämpa med maB. fritidsläraryrket är ett annat uppdrag jämförelsevis med skolans lärare och jag personligen tycker det är toppen.

• Anonym (Fritidslärare)

Det är även stor brist på fritids lärare så det är nog det minsta problemet, att få jobb. Men om ni ska utomlands passar nog fsk lärare bättre eftersom det inte är många länder utanför norden som har det vi kallar fritidshem

• Bibbidi

Är ju en sådan brist på förskolelärare just nu så de får ofta mer i lön än vad grundskolelärare får just nu, så jag hade nog satsat på det av de alternativen ifall jag hade börjat pluggat nu.

• Sol och Måne
    cesso skrev 2017-03-02 22:31:46 följande:

Du kan läsa till specialpedagog- ja, om du är fritidspedagog. MEN du är ju trots det bara behörig i de Ämnen du har i din grund utbildning....

Tack för input, förstår vad du menar !
  • Sol och Måne
    Anonym (Fritidslärare) skrev 2017-03-02 23:01:56 följande:

Jag har läst grundlärarutb fritidshem, valde mellan "vanliga" lärar utbildningarna och förskolelärare med...

Tack snälla för ditt svar, precis vad jag behövde !

Eftersom jag är så jäkla rådvill så har jag faktiskt frågat några av mina nära och kära vad de tror skulle passa mig bäst och de flesta tror skolan. Någon frågade också varför jag som tycker det är så kul med språk inte blir typ sv/eng lärare. Jaa, det hade ju faktiskt också kunnat varit nåt . Ska kolla upp ämneslärare mot 7-9 lite mer tror jag!
  • Anonym (mi)

Jag är gymnasielärare. Just då jag pluggade var det små årskullar som sökte till gymnasiet, men stora till förskolan, och då delar av utbildningarna var gemensamma då (tack och lov inte längre) försökte de ibland rekommendera oss att byta till förskollärare (för det vill man ju säkert när man valt att bli gymnasielärare). Jag tyckte det var larvigt, stora kullar till förskolan betyder stora kullar till gymnasiet 10-15 år senare, vilket också ligger inom min arbetstid, jag kommer inte gå i pension direkt liksom. Just när jag gick ut var det svårt att få jobb, två år senare var det skriande brist och den fortsätter öka.

Stirra dig inte blind på var bristen är störst. Förskolan har haft stor brist inte bara pga pensionsavgångar och legkrav, utan också pga stora årskullar. De årskullarna är på väg upp i skolan nu.

• Anonym (Förskollärare)

Jobb inom skola kommer du säkert få, finns personalbrist i nästan alla skolformerna :) jag är utbildad förskollärare och trivs så bra med det, älskar att arbeta med de yngre barnen. Tänk på vad du skulle trivas bäst med, på så sätt kommer du orka med jobbet. Efter förskollärarutbildningen kan du också läsa vidare om du så vill till specialpedagog eller handledare etc. Visst är det stressigt ibland men det finns även lugna och goa stunder med barnen också som väger upp. I skolan har jag fått uppfattningen av att man ofta arbetar själv, medan i förskolan är man oftast minst 3 i arbetslaget vilket hjälper mycket, då man växlar mellan arbetsuppgifter och avlastar varandra. 

• Sol och Måne

Ni har verkligen hjälpt till massor och nu har jag resonerat klart (kanske )! Jag har 4 barn, 3-11 år gamla. Jag älskar verkligen småbarnsåren; att få se en liten människa utvecklas, samtalen när de börjar kunna behärska språket, skratten och glädjen, alla nya upptäckter. Gud vad jag kommer sakna det när alla barnen är stora! Tänker att jag får välja med hjärtat helt enkelt och inte tänka så mycket på allt runtomkring och då får det bli förskollärare . Skulle jag sen känna att skolan hade varit roligare så finns ju alltid möjligheten att jobba i förskoleklass också men jag tror ändå att förskolan är rätta platsen för mig.

• linani
    Sol och Måne skrev 2017-03-05 20:43:32 följande:

Ni har verkligen hjälpt till massor och nu har jag resonerat klart (kanske )! Jag har 4 barn, 3-11 år gamla. Jag älskar verkligen småbarnsåren; att få se en liten människa utvecklas, samtalen när de börjar kunna behärska språket, skratten och glädjen, alla nya upptäckter. Gud vad jag kommer sakna det när alla barnen är stora! Tänker att jag får välja med hjärtat helt enkelt och inte tänka så mycket på allt runtomkring och då får det bli förskollärare . Skulle jag sen känna att skolan hade varit roligare så finns ju alltid möjligheten att jobba i förskoleklass också men jag tror ändå att förskolan är rätta platsen för mig.

Skönt att du kommit fram till ett beslut! Lycka till
  • Anonym (Fritidspedagog)

Jag är fritidspedagog. Känner mig ofta mer som en projektledare än en pedagog. Jobbar i en F-1:a där vi i arbetslaget är en förskolelärare, en lärare, två fritidspedagoger och en resurs. Alla barn är allas barn, men när skoldagen är slut är de lite som att mina kollegors dag är slut, trots att de också jobbar på fritids vissa dagar. De tänker inte längre än "sin" dag medan jag och min fritidspedagogkollega som är involverade i och har ansvar för ämnen även på skoltid ju även har ansvar för att barnen ska ha en meningsfull tid efter skolan på fritids också. Samtidigt har vi en handfull barn barn som kräver någon viss typ av medicinering varje dag pga allergier och sjukdomar, så vi är inte bara fritidspedagoger utan vårdpersonal också. Vår grupp är inte jättestor, 37 barn varav 32 inskrivna på fritids. Jag tycker trots detta att det är ett roligt jobb. Har jobbat i 8 år och gått från 19600:- i ingångslön till lite drygt 27000:- som jag har nu. Räknar med en löneförhöjning på minst 1000:- i år med.

Och ja, man kan ju välja till ämnen om man vill. Jag skulle dock aldrig välja att vara lärare utan trivs bra som fritidspedagog. Det är lite mer fritt och varierande.

Svar på tråden Grundlärare, fritidshem eller förskollärare?