• Anonym (Afraid)

Vit slemhinna i halsen - cancer??

Har länge haft en klumpkänsla i halsen. Och varit öm på ena sidan och känt öronvärk på samma sida. Studerade min hals invändigt och nedanför vänster halsmandel, liksom nedåt i halsen och bakom gommen. Lite typ bredvid där tungan slutar. Inte i munnen utan i svalget. Där har jag vit slemhinna. Ser ut som det blänker, är vitt med blodådror i sig. Det har suttit där i minst en månad. Troligen mer. Området ärsvårt att se, jag ser inte hela men det jag ser är ca 2 cm brett och kanske 3 cm långt.

Cancer???

Kan man ha vita partier i halsen av annan orsak?

Har såklart kontaktat läkare men har tid först 21/3 och känner mig rädd.

Varken röker eller dricker alkohol. Är 45 år gammal.

• Svar på tråden Vit slemhinna i halsen - cancer??
  • Påven Johanna II

Klumpkänsla i halsen kommer oftast av ångest och oro.

Cancer i svalget, munnen, näsan eller strupen är extremt ovanliga cancerformer i Sverige som därtill mest drabbar män (65 år och uppåt). Utöver det redan nämnda så kontrollerar tandläkare avvikelser i munhåla och svalg, så den som varit på någon sådant besök utan att ha fått höra att något förefaller vara för normalbilden ovanligt kan ta det med ro.

Det tycker jag att du ska göra också. Det du beskriver låter inte oroande alls. 

• Anonym (Afraid)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-02 09:58:00 följande:

Klumpkänsla i halsen kommer oftast av ångest och oro.

Cancer i svalget, munnen, näsan eller strupen är extremt ovanliga cancerformer i Sverige som därtill mest drabbar män (65 år och uppåt). Utöver det redan nämnda så kontrollerar tandläkare avvikelser i munhåla och svalg, så den som varit på någon sådant besök utan att ha fått höra att något förefaller vara för normalbilden ovanligt kan ta det med ro.

Det tycker jag att du ska göra också. Det du beskriver låter inte oroande alls. 

Var ett år sedan jag var till tandläkaren. Ska dit i april. Men tittar de i svalget? Trodde de bara fokusera på tänderna och tandköttet
  • Påven Johanna II
    Anonym (Afraid) skrev 2017-03-02 10:11:59 följande:
    Var ett år sedan jag var till tandläkaren. Ska dit i april. Men tittar de i svalget? Trodde de bara fokusera på tänderna och tandköttet
    Ja, de tittar i munhåla och svalg. 
  • Anonym (Afraid)

Tror inte tandläkaren kan ha sett detta. För om jag gapar, som man gör hos tandläkaren, syns inte detta då tungan täcker. Om jag lipar och gapar stort ser man det däremot. Och jag har aldrig fått lipa hos tandläkaren.

• Påven Johanna II
    Anonym (Afraid) skrev 2017-03-03 12:22:33 följande:

Tror inte tandläkaren kan ha sett detta. För om jag gapar, som man gör hos tandläkaren, syns inte detta då tungan täcker. Om jag lipar och gapar stort ser man det däremot. Och jag har aldrig fått lipa hos tandläkaren.

Hos tandläkaren ligger du ner medan en stark lampa riktas ned i ditt svalg. Hur som helst så tycker jag inte på din beskrivning att det låter som cancer. 
  • Anonym (Afraid)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-03 12:36:52 följande:

Hos tandläkaren ligger du ner medan en stark lampa riktas ned i ditt svalg. Hur som helst så tycker jag inte på din beskrivning att det låter som cancer. 

Jag hoppas innerligt att du har rätt.
  • Anonym (Afraid)

Men jag tog nyligen infektionsprover som såg bra ut. Om detta var långt framskriden cancer då borde det synts på proverna. Eller kan man ha toppenfina resultat och ändå ha långt framskriden cancer? Någon som vet?

• Anonym (Afraid)

Någon som har eller har haft något liknande?

• Anonym (Afraid)

Bild där man tydligt ser hur ojämn ena sidan är och det vita syns dör bakom. Vad kan detta vara?
  • Påven Johanna II

Tonsillstenar (tonsillolit). 

Svar på tråden Vit slemhinna i halsen - cancer??