• Anonym (Student)

Om man är tjänstledig, får man ta jobb hos annan arbetsgivare?

Så här är läget:
    Jag är tjänstledig för studier på deltid hos min arbetsgivare. SÅ jag jobbar alltså viss, schemalagd tid medans jag studerar.

Nu har jag blivit erbjuden extrajobb hos en arbetsgivare som är i den bransch som jag hoppas få jobba i efter utbildningen. (så det vore ju en fantastisk erfarenhet)

Så min fråga är, är man enligt lag och avtal bunden till den arbetsgivare man är anställd hos/tjänstledig från.
    Eller kan man få jobba lite hos någon annan också?

• Svar på tråden Om man är tjänstledig, får man ta jobb hos annan arbetsgivare?
  • Anonym (Lena)

Om du skall arbeta på annan arbetsplats under studier måste du ha avtalat om det med arbetsgivaren, annars kan det vara skäl för uppsägning.

Tjänstledighet för studier betyder att du beviljats ledighet för att studera -inte för att arbeta hos annan arbetsgivare.

• CinnamonGirl

Lena har  rätt, men ta upp det med din nuvarande arbetsgivare, hur de ställer sig till det.

Jag studerar just nu och jobbar extra 2-3 pass i månaden på en arbetsplats inom det område jag utbildar mig till. Mitt ordinarie jobb är i en helt annan bransch, och kan inte erbjuda ströpass. Det är okej för min arbetsgivare, men inte alla är så schyssta.

Lycka till!

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Anonym (Student)

Ja det var väl lite som jag trodde...

Jag har en arbetsgivare som har svårt att få tag på folk så jag är tveksam till att dom skulle tycka det vore ok att jag jobbade extra någon annanstans och inte bara hos dom...

Jag har dock bekanta som under sin studieledighet jobbar hos andra inom utbildningens område och inte sin arbetsgivare, med argumentet "dom ska väl skita i vad jag gör under min studieledighet". Det verkar ju gå bra för dom...

• Anonym (C)

Du är tjänstledig för studier, inte för annat arbete. Prata med din nuvarande arbetsgivare om det.

Svar på tråden Om man är tjänstledig, får man ta jobb hos annan arbetsgivare?