• Äldre 2 Mar 11:12
    17106 visningar
    21 svar
    21
    17106

    Hjälp mig! (Jag blev lurad)

    Hjälp mig! Jag är en arm idiot som har gjort bort mig och blivit lurad. Skäms över min dumhet och är villrådig hur jag ska hantera situationen. Undrar om någon vet hur jag kan ta mig ur situationen.

    Det som hänt är att jag satt och facebookade när det kom upp ett popupfönster från "microsoft"med ungefär texten "Du har vunnit en iphone! Det enda du behöver göra är att skriva i din adress så vi kan skicka den till dig. Men du måste vara snabb för du har bara X antal minuter på dig innan vinsten går till någon annan". 

    Jag tyckte det lät skumt men kollade på länken de hänvisade till och såg andra som kommenterat liknande vinster och var mycket nöjda. Jag gjorde misstaget att tro att inläggen var seriösa gjorda av "riktiga" människor och missade att länken inte hade nån koppling till microsoft. Sedan skulle jag fylla i mitt mobilnummer för att de skulle vara säkra på att facebookkontot verkligen var mitt och att jag var den rättmätiga vinnaren och därefter fylla i min e-mail adress för att kunna få en länk skickad till mig att bekräfta att jag verkligen var jag och lämna min postadress så de kunde skicka iphonen". Det gjorde jag.  Sedan lyckades jag hamna på nån konsumentundersökning med en massa frågor jag måste besvara för att kunna ta mig vidare och få min iphone. Så jävla dumt. Sedan fick jag länken mejlad till mig. Den kom från företaget Toluna. Nu skulle jag följa länken för att registrera mig. Det gick inte.

    Efter det här har jag blivit uppringd många gånger om dagen av olika telefonförsäljare samt från idioter som hävdar att jag vunnit en massa fantastiska priser (som kostar pengar att få hemskickade eller tillgång till) och dessa människor är minst sagt aggressiva och vissa talar till mig som en mindre vetande människa. Att avregistrera sig verkar omöjligt. Jag har slutat svara i telefon. Vad ska jag göra för att få ha mitt nummer ifred?

    Eftersom jag inte har några andra bevis än mejlet från Toluna (det avslöjar inte särskilt mycket) samt att jag inte blivit av med några pengar eller lämnat kortuppgifter känns det som det är svårt att hävda eller polisanmäla för bedrägeri även om det är precis det det är. Jag blir ofrivilligt utsatt för störningar per telefon trots att jag har Nixat mitt nummer och avskyr reklam och telefonförsäljare.
    Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Hjälp mig! (Jag blev lurad)
  • Winter­Dawn
    Äldre 2 Mar 11:57
    #1

    Byt telefonnummer?

  • Äldre 2 Mar 12:27
    #2

    Det känns väldigt omständigt att göra med tanke på hur många det berör...men kanske är det ända sättet?

    Jag skulle vilja sätta åt de jävlarna som ägnar sig åt bedrägeri så här

  • Äldre 2 Mar 12:29
    #3
    Morkullan skrev 2017-03-02 12:27:26 följande:

    Det känns väldigt omständigt att göra med tanke på hur många det berör...men kanske är det ända sättet?

    Jag skulle vilja sätta åt de jävlarna som ägnar sig åt bedrägeri så här


    Har du hotat med att anmäla?
  • Äldre 2 Mar 17:19
    #4

    Hej Morkullan!

    Jag arbetar på svenska Toluna och såg ditt inlägg. Det låter som att du tyvärr blivit utsatt för bedrägeri av sidor som utger sig för att vara Toluna. Detta är något som vi blivit uppmärksammade på och gjort ett blogginlägg om det, som jag bjuder in dig att läsa: seblog.toluna.com/2016/12/08/varning-for-bedragerimeddelanden/

    Några viktiga punkter i texten vill jag lyfta fram:


    Toluna frågar aldrig efter din personliga information utanför den säkra Toluna.com-domänen.
    Toluna kommer aldrig att kontakta dig via telefon för direktmarknadsföring eller för att sälja dig någonting

    Vi ber dig kontakta oss så ska vi se om det finns något vi kan göra, om inte så i alla fall utesluta att Toluna på något sätt är delaktiga i detta. Kontakta oss på denna sida: se.toluna.com/contactus

    Med vänliga hälsningar,
    Nicke Wallin
    Toluna
  • Äldre 3 Mar 07:12
    #5

    Kan du blockera numrena som ringer till dig?

  • Äldre 3 Mar 08:39
    #6
    FrökenDoktorn skrev 2017-03-03 07:12:40 följande:

    Kan du blockera numrena som ringer till dig?


    Det är nya nummer hela tiden. Från Stockholm, Kristianstad, Lund, Malmö... Jag tror de sålt mitt nummer 
  • Äldre 3 Mar 08:46
    #7
    Toluna skrev 2017-03-02 17:19:44 följande:

    Hej Morkullan!

    Jag arbetar på svenska Toluna och såg ditt inlägg. Det låter som att du tyvärr blivit utsatt för bedrägeri av sidor som utger sig för att vara Toluna. Detta är något som vi blivit uppmärksammade på och gjort ett blogginlägg om det, som jag bjuder in dig att läsa: seblog.toluna.com/2016/12/08/varning-for-bedragerimeddelanden/

    Några viktiga punkter i texten vill jag lyfta fram:


    Toluna frågar aldrig efter din personliga information utanför den säkra Toluna.com-domänen.
    Toluna kommer aldrig att kontakta dig via telefon för direktmarknadsföring eller för att sälja dig någonting

    Vi ber dig kontakta oss så ska vi se om det finns något vi kan göra, om inte så i alla fall utesluta att Toluna på något sätt är delaktiga i detta. Kontakta oss på denna sida: se.toluna.com/contactus

    Med vänliga hälsningar,
    Nicke Wallin
    Toluna
    Jodå mejlet jag fick gick till er. Jag har nu kontaktat er på ovan rekommenderade adress och hjälper inte det överväger jag att polisanmäla företaget för bedrägeri. 
  • Äldre 3 Mar 08:51
    #8
    Morkullan skrev 2017-03-03 08:39:07 följande:
    Det är nya nummer hela tiden. Från Stockholm, Kristianstad, Lund, Malmö... Jag tror de sålt mitt nummer 
    Det har de antagligen.

    När man läser recensioner om företaget på internet också verkar de inte så himla seriösa heller....  Många som känner sig missnöjda/lurade. 
  • Äldre 3 Mar 19:52
    #9

    Truecaller?

  • Äldre 4 Mar 00:45
    #10

    Tyvärr har du givit bort ditt nummer till telefonförsäljare. Att du är nixad hjälper inte när du givit ut ditt nummer. Det finns två saker att välja på. Ett. Svara inte när dom ringer. Du kommer att bli nerringd. Två. Byta nummer. Ditt nummer är sålt och utdelat till många nu.

Svar på tråden Hjälp mig! (Jag blev lurad)