• Malin 845

Hälsosamtal hos barnmorskan + tidigt vul

Jag är gravid i vecka 5+2 och på tisdag ska jag på första mötet med barnmorskan, vilket då blir Hälsosamtalet :).
    Vad tar de upp på hälsosamtalet?
    Vad ställde ni för frågor? Vill veta allt om era upplevelser av detta!

Den 16/3 i vecka 7+2 har jag fått tidigt vul pga min stora oro, och undrar då vad jag kan förväntas se? Hjärtat borde synas på vul då enligt bm. Är så rädd att hjärtat inte kommer synas på vul :(

• Svar på tråden Hälsosamtal hos barnmorskan + tidigt vul
  • Carambolan

På hälsosamtalet berättar de att du inte ska röka och dricka, vilken mat du ska undvika och att du kan träna och ha sex som vanligt.

Vul i den veckan bör visa ett pickande hjärta ja. I övrigt ser det typ ut som en böna. Mer eller mindre antydan till mänsklig form beroende på hur långt gången du är (skiljer stort mellan olika dagar så tidigt).

• Snuttis2

Första samtalet är främst inskrivning o hälsa,vägning o vissa blodprover o blodtryck . Tror jag fick en bok om graviditet också . Kubtest v 14 o Hade sedan andra bm tiden runt v 16 . Då blev det mer detaljerad hälso info om min o makens sjukhistorik ser ut, familjen likaså. Ny vägning, tryck och urinprov. Gjorde plan för övriga bm tider utifrån bedömning som då gjorts på alla tester o den info vi lämnat! Fick info om profylax, föräldrakurs o föreläsningar!

Gjorde vul i v 7+5 då det var en ivf o såg bara en räka med hjärtslag. Ingen antydan till mänsklig form, den bilden kom först till kub!

• Malin 845
    Carambolan skrev 2017-03-02 20:58:48 följande:

På hälsosamtalet berättar de att du inte ska röka och dricka, vilken mat du ska undvika och att du kan träna och ha sex som vanligt.

Vul i den veckan bör visa ett pickande hjärta ja. I övrigt ser det typ ut som en böna. Mer eller mindre antydan till mänsklig form beroende på hur långt gången du är (skiljer stort mellan olika dagar så tidigt).

Jaha lite allmän info då :)
    Men vet du förresten om det är dumt att få
    massage i tidig graviditet? Har en inbokad tid på tisdag sen tidigare. Har läst att det är delade meningar om detta! Vet inte om jag vågar få massage.
    Ska bli härligt att få se den lilla bönan :) oj kan det variera så mycket?
  • Carambolan
    Malin 845 skrev 2017-03-02 22:04:06 följande:

Ja, eller det som kan variera är att du kanske inte är exakt så långt gången som du tror. Har du inte gjort ivf så finns det ju risk att det skiljer några dagar mot beräknat. Foster är väldigt lika stora varje dag så tidigt.
  • Malin 845
    Snuttis2 skrev 2017-03-02 21:22:38 följande:

Första samtalet är främst inskrivning o hälsa,vägning o vissa blodprover o blodtryck . Tror jag fick en bok om graviditet också . Kubtest v 14 o Hade sedan andra bm tiden runt v 16 . Då blev det mer detaljerad hälso info om min o makens sjukhistorik ser ut, familjen likaså. Ny vägning, tryck och urinprov. Gjorde plan för övriga bm tider utifrån bedömning som då gjorts på alla tester o den info vi lämnat! Fick info om profylax, föräldrakurs o föreläsningar!

Gjorde vul i v 7+5 då det var en ivf o såg bara en räka med hjärtslag. Ingen antydan till mänsklig form, den bilden kom först till kub!

Tack för utförligt svar! :) härligt att ni såg en liten räka :)
  • Malin 845
    Carambolan skrev 2017-03-02 22:06:43 följande:
    Ja, eller det som kan variera är att du kanske inte är exakt så långt gången som du tror. Har du inte gjort ivf så finns det ju risk att det skiljer några dagar mot beräknat. Foster är väldigt lika stora varje dag så tidigt.
    Tog ägglossningstester och tempade, så äl sattes ut på cd 14:). Men kan ju likaväl varit på cd 15 :) jag har en väldigt regelbunden cykel :).
  • Wooden
    Malin 845 skrev 2017-03-02 22:04:06 följande:

Jaha lite allmän info då :)

Men vet du förresten om det är dumt att få

massage i tidig graviditet? Har en inbokad tid på tisdag sen tidigare. Har läst att det är delade meningar om detta! Vet inte om jag vågar få massage.

De flesta seriösa massörer utför inte massage i första trimestern. Som du säger är det delade meningar om detta och det finns nog inte direkt belägg för att det skulle vara farligt men så länge missfallsrisken är större än senare i graviditeten vill inte massörererna riskera att det finns misstanke om att massagen orsakat missfall. Så har jag fått det förklarat för mig iallafall. Jag hade avbokat tiden.
  • happylife

Malin jag hade också avbokat tiden...de flesta seriösa massörer ger inte massage till gravid innan vecka 12. Som Wooden skriver finns inge belägg men man vet inte, det är samma med akupunktur innan v 12. Boka av för ditt samvetes skull

• Malin 845

Jag avbokade massagen, inte värt det om något skulle hända.
    Jag har en fråga till! Är det vanligt att det gör ont när man har sex under graviditeten? Var en ganska obehaglig känsla.
    Nu var det lite mer än 3 veckor sen sist, så kanske beror på det med?

• Carambolan
    Malin 845 skrev 2017-03-03 18:02:36 följande:

Jag har en fråga till! Är det vanligt att det gör ont när man har sex under graviditeten? Var en ganska obehaglig känsla.

Vanligt att få torra slemhinnor i alla fall. Prova med glidmedel.
  • Malin 845
    Carambolan skrev 2017-03-03 18:27:08 följande:
    Vanligt att få torra slemhinnor i alla fall. Prova med glidmedel.
    Får bli det nästa gång. Var ju inte särskilt behagligt när det gjorde så ont.
    Kan man bli mer trång av graviditeten?
  • Carambolan
    Malin 845 skrev 2017-03-03 20:12:19 följande:

Får bli det nästa gång. Var ju inte särskilt behagligt när det gjorde så ont.

Kan man bli mer trång av graviditeten?

Framåt slutet av graviditeten är det vanligt att bli svullen och då antar jag att man kan kännas trängre också. I tidig graviditet tror jag att torrhet är mer sannolikt.
  • happylife

Bra de du får boka på sen igen lite längre fram

Jag tyckte de va obehagligt så har avstått från de under graviditeten, försökt ett par gånger men nä =\
  • Snuttis2

Kroppen är ju i konstant förändring o hormonerna far runt så det kan ju påverka både kropp/lust positivt eller negativt! Gör inget som inte känns bra gällande sex. Är själv i v 19 o lusten har gått berg o dalbana under graviditeten! Har haft veckor runt v 6-9 o v 12-15 med noll lust då kroppen känts totalt avstängd o inte tillgänglig alls! Som att den inte är avsatt till det längre ?

Medan nu runt v 17-18 då de lite jobbiga symtomen som illamående försvunnit o blodmängden ökat i kroppen är alla slemhinnor i kroppen svullna, lusten är tillbaka och detta i kombi gett en ökad känslighet vid beröring vilket gjort att sex o närhet varit fantastiskt : ) !

Detta skede/upplevelse lär säkert ändras igen så just nu passar vi på att vara nära o stärka det bandet.

Ta hand om dig o ta en dag i taget, var beredd på skiftningar o nya upptäckter : ) viktigast tycker jag är att vara lyhörd för kroppen så att allt känns bra !

• Malin 845
    Carambolan skrev 2017-03-03 21:56:50 följande:
    Framåt slutet av graviditeten är det vanligt att bli svullen och då antar jag att man kan kännas trängre också. I tidig graviditet tror jag att torrhet är mer sannolikt.
    Aha kanske beror på det då..
  • Malin 845
    happylife skrev 2017-03-03 23:22:46 följande:
    Bra de du får boka på sen igen lite längre fram

Jag tyckte de va obehagligt så har avstått från de under graviditeten, försökt ett par gånger men nä =\
    Ja jag får göra det :).
    Det var väldigt obehaglig för mig, och kändes inte bra alls.. vi får försöka igen nån annan gång :)
  • Malin 845
    Snuttis2 skrev 2017-03-04 06:52:49 följande:

Kroppen är ju i konstant förändring o hormonerna far runt så det kan ju påverka både kropp/lust positivt eller negativt! Gör inget som inte känns bra gällande sex. Är själv i v 19 o lusten har gått berg o dalbana under graviditeten! Har haft veckor runt v 6-9 o v 12-15 med noll lust då kroppen känts totalt avstängd o inte tillgänglig alls! Som att den inte är avsatt till det längre ?

Medan nu runt v 17-18 då de lite jobbiga symtomen som illamående försvunnit o blodmängden ökat i kroppen är alla slemhinnor i kroppen svullna, lusten är tillbaka och detta i kombi gett en ökad känslighet vid beröring vilket gjort att sex o närhet varit fantastiskt : ) !

Detta skede/upplevelse lär säkert ändras igen så just nu passar vi på att vara nära o stärka det bandet.

Ta hand om dig o ta en dag i taget, var beredd på skiftningar o nya upptäckter : ) viktigast tycker jag är att vara lyhörd för kroppen så att allt känns bra !

Ja det är ju mycket som händer i kroppen, den är inte alls sig lik!
    Kanske blir bättre längre fram då :) har märkt att brösten blivit större, är svullen om magen och har fått avsmak för vissa saker.
    Tusen tack för svar! :)
  • Busi88

Man kan massera vid graviditet men massören behöver veta om det, finns områden man undviker och vissa oljor som kan påverka graviditeten. Jag avråder oroliga mammor att ta massage just för stressen och oron men annars behandlar jag även gravida. ???? / certifierad massageterapeut

• sobrio88

Mitt första symtom vid första graviditeten var att jag blev öm i äggstockarna vid sex.
Svar på tråden Hälsosamtal hos barnmorskan + tidigt vul