• Anonym (Fiff)

Hur stor buffert bör man ha?

Hur stor buffert har ni?

Hur mycket sparpengar tycker ni man bör ha som 26-åring?

• Svar på tråden Hur stor buffert bör man ha?
  • Anonym (Kille)

Beror på din situation. Har du hus, bil o barn så betydligt mer, än om du bor i hyresrätt o åker kollektivt.

En årslön är väl aldrig fel att ha, även om många kommer sägs 30 - 40 kkr

• Anonym (Kille)

Jag har ett par miljoner i "buffert". Men jag separerar liksom inte buffert från pensionssparande osv. Är 33.

• Anonym (Ingen aning!)

Är 29, gift och har tre små.. har ca 200 000.. börjat pensionsspara. Bor i bostadsrätt..
    Buffert är ju svårt.... är det pengar du "aldrig" ska röra..? För att ett träd, träffat av blixten kanske välter över din bostad och bränner ner skiten? Då behöver du massor!

Bra att ha om bilen pajar eller kanske bara kylen? Då räcker det ju kanske med ett par hundra. En oförutsedd utgift på kanske
    50 000 välter då inte omkull dig

• Carambolan

Tre månadslöner är en bra minimitumregel tycker jag. Blir du arbetslös eller sjukskriven kan den marginalen behövas innan minsta lilla krona rullar in.

• mammalovis

Just nu mindre än jag önskar, då jag haft extra utgifter med bilreparation och glasögon som gick sönder så jag behövde dessutom fixa linser som nödlösning och inte kunde köpa glasögon på ett billigare ställe.

När jag bodde ensam utan barn eller bil efter studier ville jag alltid ha motsvarande 2 månaders a-kassa. Jag hade då oftast terminsvik och kunde bli arbetslös någon månad emellan om det ville sig illa. Då kunde a-kassan dröja uppåt 2 månader, men jag klarade mig ändå. Jag har alltid gjort en budget månad för månad på årsbasis. Direkt när lönen kommit har jag sparat undan det som inte borde konsumeras upp efter räkningarna är betalda. Så jag har ett lönekonto med bankkortet kopplat till, ett räkningskonto dit jag varje månad för över 1/12 av årets räkningar, ett matkonto och ett buffertkonto. Det har funkat bra i sisådär 20 år.

Nu med bil (och barn) behöver bufferten vara något högre för att jag ska känna mig trygg. Sparpengar i fonder/aktier som aldrig rörs är inte inräknade.

• Anonym (Erik)

Det beror på.

Har man små marginaler, dvs inte kan klara sig på A-kassa, så  bör man se över sin ekonomi ordentligt. Då räcker det ju inte med några månadslöner.

Saker som spelar in:
    Boende, möjlighet att låna på huset, hyra/äga
    Föräldrar, möjlighet att låna/få hjälp
    Bil
    Barn
    Fasta kostnader
    Bransch man jobbar i

Jag håller med (kille), om man har ett stort sparande till pensionen, så  behöver man särskilja bufferten från de pengarna. 

• Anonym (?)
    mammalovis skrev 2017-03-03 21:09:19 följande:

Just nu mindre än jag önskar, då jag haft extra utgifter med bilreparation och glasögon som gick sönder så jag behövde dessutom fixa linser som nödlösning och inte kunde köpa glasögon på ett billigare ställe.

När jag bodde ensam utan barn eller bil efter studier ville jag alltid ha motsvarande 2 månaders a-kassa. Jag hade då oftast terminsvik och kunde bli arbetslös någon månad emellan om det ville sig illa. Då kunde a-kassan dröja uppåt 2 månader, men jag klarade mig ändå. Jag har alltid gjort en budget månad för månad på årsbasis. Direkt när lönen kommit har jag sparat undan det som inte borde konsumeras upp efter räkningarna är betalda. Så jag har ett lönekonto med bankkortet kopplat till, ett räkningskonto dit jag varje månad för över 1/12 av årets räkningar, ett matkonto och ett buffertkonto. Det har funkat bra i sisådär 20 år.

Nu med bil (och barn) behöver bufferten vara något högre för att jag ska känna mig trygg. Sparpengar i fonder/aktier som aldrig rörs är inte inräknade.

Har du olika kort då eller? Vadå för över 1/12 av årets räkningar? Hur då? Man betalar väl månadens räkning när den kommer i slutet av månaden.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (?) skrev 2017-03-05 12:10:31 följande:
    Har du olika kort då eller? Vadå för över 1/12 av årets räkningar? Hur då? Man betalar väl månadens räkning när den kommer i slutet av månaden.
    Man behöver inte ha olika kort för att man har olika konton på banken. 

Om man inte har lika mkt räkningar varje månad så kan man föra över mer de månader när man har mindre räkningar. Vi gör så, och på så sätt ser vår ekonomi likadan ut varje månad. Samma summa till räkningar, samma summa till mat och sparande och samma summa till övrigt.

Nu svarade jag på (mammalovis) fråga, så det kan hända att hon svarar annorlunda.
  • Anonym (Mina)

Jag bor i hyresrätt och har en obelånad bil. Jag vill ha minst två månadslöner (efter skatt). Detta ifall oturen är framme och jag blir sjuk/skadad och det tar ett tag innan sjukpenningen kommer igång. Jag ser min bil som en del av min buffert också; uppstår akut behov av en kvarts miljon så säljer jag bilen.

• Mrs Moneybags

Man brukar väl säga 2-3 månadslöner.

Sedan kan det väl vara bra att ha pengar undanstoppat till annat än bara leverne för 2-3 månader, t ex reparationer hemma, bilen, resor, kommande utgifter av andra slag. 

När du har sparat ihop till en rimlig buffert är det dags att satsa på pensionsspar och att betala av bolån och annat. 

• kvarnfot
    Anonym (?) skrev 2017-03-05 12:10:31 följande:
    Man brukar ha en massa olika konton för olika ändamål. Vi har säkert 7-8st.
    Matkonto, husbuffert, resekonto tex.

Har man hyresrätt kanske en dryg månadslön räcker långt. Ha man villa behöver man ha minst 100 000 extra-
  • Kosmos

En årslön enligt Ann Wibble men det fick hon kritik för men det var 25 år sen.. Man ska ha så man kan betala oförutsedda utgifter på låt säg upp mot 30 000 utan att bli luspank.  .

• Anonym (Swosh)
    Kosmos skrev 2017-03-06 23:24:39 följande:

En årslön enligt Ann Wibble men det fick hon kritik för men det var 25 år sen.. Man ska ha så man kan betala oförutsedda utgifter på låt säg upp mot 30 000 utan att bli luspank.  .

Jag har en årslön i buffert. Det var faktiskt det hon sa som påverkade mig att börja spara och nu är jag där.
Svar på tråden Hur stor buffert bör man ha?