• fysikregn

Små kliande prickar i tatuering

Hej hörni!

Min tatuering är idag 3 veckor gammal och har läkt fint fram tills nu. Igår började det blossa upp små prickar i färgen som idag har blivit ännu fler. De kliar lite från och till men inget som inte går att stå ut med. Vad gör jag för fel? Tvivlar på allergi eftersom det gått smärtfritt fram tills nu. Ska jag smörja mer/mindre? Tvätta mer/mindre? Alla tips mottages!

• Svar på tråden Små kliande prickar i tatuering
  • vikkey

Jag brukar få finnar/plitor av den feta krämen jag smörjer med. Kan det vara något sånt?

• Anonym (Anna)

Sådär fick jag på min med då jag hade vit tatueringsfärg. Aldrig reagerat så innan på tatueringar. Ver man kan va allergisk mot färgen. Hur länge sen gjorde du den? Jag fick allergitabletter av läkarn sen försvann dom men kommer tillbaka igen men inte lika illa :)

• Anonym (Anna)

Så såg min ut (se bild)

• fysikregn
    vikkey skrev 2017-03-03 21:40:14 följande:

Jag brukar få finnar/plitor av den feta krämen jag smörjer med. Kan det vara något sånt?

Alltså det var min första tanke, jag har smörjt den väldigt mycket väldigt ofta så nu har jag inte gjort det på över ett dygn. Ingen framgång dock, fortfarande prickig och kliar.
  • fysikregn
    Anonym (Anna) skrev 2017-03-03 22:30:03 följande:
    Jag tycker det är så konstigt om det vore allergi eftersom jag inte är röd eller svullen alls. Men tack snälla! Jag tror jag får trycka i mig några antihistaminer och smörja med kortison. Har även hört av mig till tatueraren på mail, så vi får se vad hon skriver!
  • gamlapappan

Jag tycker det verkar handla om en allergi. Pröva att använd Ceterizin någon vecka som är en receptfri allergi-medicin som du kan köpa på apoteket eller kanske på Coop.

Om din tatuerare kört med orena nålar (vilket är väldigt ovanligt nu för tiden) kan det ju också vara svinkoppor, Hepatit C eller TBC eller någon annan läskig infektion.

https://indianmedtrip.com/treatments/hepatitis-c-treatment-in-india/

Så om inte prickarna försvinner efter någon vecka tycker jag att du bör söka läkare.

• cii

Smörjer du med helosan så sluta med den och köp bepanthen istället.

Vet att många får liknande finnar av helosan.

• fysikregn
    gamlapappan skrev 2017-03-04 13:31:10 följande:

Jag tycker det verkar handla om en allergi. Pröva att använd Ceterizin någon vecka som är en receptfri allergi-medicin som du kan köpa på apoteket eller kanske på Coop.

Om din tatuerare kört med orena nålar (vilket är väldigt ovanligt nu för tiden) kan det ju också vara svinkoppor, Hepatit C eller TBC eller någon annan läskig infektion.

indianmedtrip.com/treatments/hepatitis-c-treatment-in-india/

Så om inte prickarna försvinner efter någon vecka tycker jag att du bör söka läkare.

Jag såg när hon plockade fram nålen ut plomberingen, så den var helt ny. Tatueringsfärgen är vegansk och hon trodde därför inte att det var allergi.
  • fysikregn
    cii skrev 2017-03-04 17:05:11 följande:

Smörjer du med helosan så sluta med den och köp bepanthen istället.

Vet att många får liknande finnar av helosan.

Jag har under hela tiden smörjt med Bepanthen. Även tvättat med Lactacyd och det gör någon skillnad men den ska ju vara så bra och skonsam.
  • bara gäst

Jag fick också såna prickar med min första tatuering, och smorde med bepanthen. Inget farligt s min taterare. Låt bli att klia bara så du inte kliar bort någon färg, det läker ut sig själv. Lycka till!

• Poppy75
    fysikregn skrev 2017-03-04 22:09:43 följande:

Jag såg när hon plockade fram nålen ut plomberingen, så den var helt ny. Tatueringsfärgen är vegansk och hon trodde därför inte att det var allergi.

Att färgen är vegansk gör den väl inte mindre allergiframkallande eller har jag missat något ? Pollen och jordnötter är ju också veganska....
  • fysikregn

Uppdatering efter en vecka: Efter att jag publicerade inlägget blev prickarna fler och det kliade intensivt i några dagar. Tatueringen har sakta men säkert repat sig och är knappt prickig längre. Misstänker att det var eksem, dock osäker på vad som orsakat det. Receptfri kortisonkräm är det enda jag smort med morgon och kväll i en vecka, så nu kliar den inte längre och prickarna är så gott som borta. Nu är den dock torr så tänker att jag smörjer den med bepanthen (och hoppas att det inte varit den som orsakat eksemet). Återkommer om läget förändras ifall någon annan nytatuerad skulle hitta denna tråden och ha användning för den! Tack för all respons!

• Flisan79
    Poppy75 skrev 2017-03-08 14:09:09 följande:
    Att färgen är vegansk gör den väl inte mindre allergiframkallande eller har jag missat något ? Pollen och jordnötter är ju också veganska....
    Helt rätt! Vilken konstig sak att säga som tatuerare.
    Dessutom är nästan all tatueringsfärg veganisk. Många tatuerare använder dock okunskapen och säger att deras bläck är veganisk för att de vet att många kunder är ute efter det. Det framförs på ett sätt som får folk att tro att många färger inte är veganiska fast så är inte fallet. Har ännu inte stött på någon färg som är godkänd i Sverige och innehåller animaliska produkter.
    //tatueraren
Svar på tråden Små kliande prickar i tatuering