• Anonym (?)

Vårdbidrag och merkostnader till barn med autism?

Finns det någon förälder här som har barn med autism och får vårdbidrag och ev. merkostnader? Hur allvarlig är barnets autism och hur mycket får ni? 

• Svar på tråden Vårdbidrag och merkostnader till barn med autism?
  • Anonym (Assburger)

Mina föräldrar fick helt(?) vårdbidrag för mig f.r.o.m året jag fick diagnosen Asperger. Jag var lite stökig men inte handikappad på något vis, således sker bedömning på diagnos om jag förstått det rätt.

• Anonym (Mamman)

Fick helt mellan 4-7 års ålder då han gick på vanlig fsk med resurs i gruppen. Får 75% nu när han går på träningsskola (är 10 år nu).

Svårt att säga hur allvarlig men jag gissar mkt allvarlig. Har språk som en 2åring men mkt social/är med/har humor. Normalintelligent.

Blöjor. Mkt selektiv i maten. Tågångare.

Har även rätt till avlösarservice i hemmet ca 30h/mån.

Får så gott som inga merkostnader.

• Garderoben

Har helt sen sonen var 10 år tom juni då han blir 19 år. Även merkostnader, 18%.

Kräver full tillsyn.

Hade då vi sökte 80 timmars merarbete i veckan, nu vet jag inte (några år senare) då jag inte räknat på det.

• Loriyana

Får ett halvt vårdbidrag för min dotter som är 10 år. Hon har svår OCD och högfungerande autism. Det är OCD'n som är det jobbigaste för både henne och mig, men det är autismen hon får vårdbidrag för.

• Sommarfjäril
    Anonym (Assburger) skrev 2017-03-03 21:40:55 följande:

Mina föräldrar fick helt(?) vårdbidrag för mig f.r.o.m året jag fick diagnosen Asperger. Jag var lite stökig men inte handikappad på något vis, således sker bedömning på diagnos om jag förstått det rätt.

Nej, det har du fått om bakfoten! FK gör inte sin bedömning "på diagnos", utan de utreder hur mycket merarbete man som förälder har jämfört med om man haft ett normalstört barn i samma ålder.

Läkarutlåtandet väger också tungt så det är en fördel om läkaren kunnat uttrycka sig tydligt och bra.
  • Anonym (Syster)

Mina föräldrar fick vårdbidrag för min bror, jag vet inte hur mycket det var på, men någon tusenlapp i månaden tror jag. Han kostade inte en krona extra och krävde inget merjobb alls.

• Anonym (Syster)
    Sommarfjäril skrev 2017-03-04 08:01:56 följande:

Nej, det har du fått om bakfoten! FK gör inte sin bedömning "på diagnos", utan de utreder hur mycket merarbete man som förälder har jämfört med om man haft ett normalstört barn i samma ålder.

Läkarutlåtandet väger också tungt så det är en fördel om läkaren kunnat uttrycka sig tydligt och bra.

Det heter neurotypisk (NT) inte normalstörd. Det kan hända att de har ändrat reglerna, min bror fick vårdbidrag automatiskt han fick sin autism diagnos och han krävde inget merjobb eller extra utgifter.
Svar på tråden Vårdbidrag och merkostnader till barn med autism?