• Anonym (TS)

Är det ens möjligt att få så tidigt vul

Hej allesammans!

Jag har precis plussat 1 år efter mitt ma. Jättekul, fast ändå inte. Jag är nu fylld med oro. Jag är bara i v.4 (3+5 om jag räknat rätt). MEN jag åker på semester om två veckor och ska vara iväg lika länge. Jag är inte rädd att få missfall för det går att lösa trots solsemester. Däremot är jag rädd för utomkveds (varning för stavfel). Jag kanske är helt paranoid, men det enda symtomet jag har är molvärk/växtvärk, men enbart på vänster sida. Och det gör mig orolig, speciellt nu när jag har googlat rundor. Så min fråga är väll egentligen om man kan få ett så pass tidigt ultraljud. Jag vet att det är för tidigt att se något hjärta. Det jag vill se är att det ligger där det ska. Är livrädd att en äggledare ska spricka på semestern och kanske vara tvungen att stanna kvar i landet.

Fler frågor jag har:

Kan man ens känna av det så här tidigt ifall det skulle vara så?

I vilken vecka spricker vanligtvis äggledaren?

Kan tillägga att jag tycker mig känna ilningar på väster sida väldigt ofta, och när växtvärken känns så är det inte smärtsamt på det sättet, väldigt dov värk.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är det ens möjligt att få så tidigt vul
  • Anonym (P)

Jag hade kunnat skriva precis samma fråga som du! Haft ett MA, plussade igen och var LIVRÄDD för utomkveds. I mitt fall satt graviditeten där den skulle, konstaterades i v 7+5.

För det första tror jag inte man kan bekräfta med VUL om man har ett utomkvedes eller inte - man kan bara se om det finns något i livmodern och så tidigt som vecka 3-4 tror jag inte det går heller. Men kanske om du kollar precis innan du åker, då borde du väl vara i vecka 6 iaf...? Kanske kan du be att få ta hcg med några dagars mellanrum? Om ökningen ser normal ut borde det ju vara en vanlig graviditet. Vet inte om de gör sånt men går ju att fråga iaf...

Tror man märker utomkvedes rätt tidigt, jag googlade en del och de flesta kände av det vecka 6-8 som jag förstod det... Men det är ju väldigt ovanligt, bara 1-2 % av graviditeterna, och i hälften av alla utomkvedes tar kroppen hand om det själv, som ett vanligt missfall, så risken är nog väldigt liten.

Vet inte vart du ska resa men ta med dig ditt europeiska sjukförsäkringskort (går att beställa via försäkringskassan) ifall du skulle behöva sjukvård inom EU. Då betalar du samma som om du bor i landet. Inte för att jag tror att du kommer att behöva det, men som en trygghet :) Lycka till med graviditeten!

• Anonym (TS)
    Anonym (P) skrev 2017-03-04 00:06:18 följande:

Jag hade kunnat skriva precis samma fråga som du! Haft ett MA, plussade igen och var LIVRÄDD för utomkveds. I mitt fall satt graviditeten där den skulle, konstaterades i v 7+5.

För det första tror jag inte man kan bekräfta med VUL om man har ett utomkvedes eller inte - man kan bara se om det finns något i livmodern och så tidigt som vecka 3-4 tror jag inte det går heller. Men kanske om du kollar precis innan du åker, då borde du väl vara i vecka 6 iaf...? Kanske kan du be att få ta hcg med några dagars mellanrum? Om ökningen ser normal ut borde det ju vara en vanlig graviditet. Vet inte om de gör sånt men går ju att fråga iaf...

Tror man märker utomkvedes rätt tidigt, jag googlade en del och de flesta kände av det vecka 6-8 som jag förstod det... Men det är ju väldigt ovanligt, bara 1-2 % av graviditeterna, och i hälften av alla utomkvedes tar kroppen hand om det själv, som ett vanligt missfall, så risken är nog väldigt liten.

Vet inte vart du ska resa men ta med dig ditt europeiska sjukförsäkringskort (går att beställa via försäkringskassan) ifall du skulle behöva sjukvård inom EU. Då betalar du samma som om du bor i landet. Inte för att jag tror att du kommer att behöva det, men som en trygghet :) Lycka till med graviditeten!

Åh vad skönt att det gick bra för dig!

Förlåt om jag är lite trög såhär mitt i natten, men om man skulle få chansen att göra ett vul och man ser att det är i livmodern kan man inte utesluta utomkveds då? Jag menar det sitter ju inte i livmodern, så finns det något där så är väll det bra? Jag kanske har jättefel, jag är nämligen inte så påläst om just detta..

Och jag ska dessvärre resa till Thailand, dock vet jag att de har superbra sjukvård där. Men tanken att i värsta fall bli opererad i ett annat land skrämmer livet ur mig!
  • Anonym (P)

Jag kan bara spekulera men jag tror att det är såhär:

Ser man en graviditet i livmodern så kan man vara säker på att den sitter där den ska.
    Ser man INTE en graviditet i livmodern så vet man inte ifall det beror på att det är för tidigt att se något, eller om något är fel... Risken är nog ganska stor att man inte ser något, just för att det är så tidigt och då kanske du bara oroar dig i onödan.... Men varför inte ringa någon gynekolog och fråga? I vecka 6 borde man ju se något, alltså om du bokar en tid dagen innan du åker typ. Vid mitt MA hade graviditeten avstannat i v 6+0 och det såg man tydligt på VUL.

• Anonym (J)

Så tidigt i graviditeten syns oftast bara en hinnsäck, och dessvärre kan det bildas en hinnsäck i livmodern även vid utomkveds.

Akta dig för myggor i Thailand, zikaviruset finns där

• Anonym (Tjej)

Jag fick utomkvedes och äggledare hade inte hunnit spricka vid operation (gick ändå sönder vid op) men de såg ett hjärta så jag antar att den kan hålla iaf tills man börjar se det, vet inte vilken vecka det är.

Jag började ha smärtor där jag -visste- att det var utomkvedes kanske 3 dagar innan jag åkte in så i mitt fall hade jag hunnit boka in mig på ett flyg hem först om du inte ska jättelångt.

När det började göra riktigt ont för mig (dvs ligga och kvida på soffan-ont) så gjorde det bara ont i 2-3h sedan paus till nästa dag typ och sedan ont så igen. Det var inte konstant ont. Fick förklarat att när äggledare utvidgas blöder man lite och det är blodet som gör ont. Sedan absorberas det av kroppen och då slutar det göra ont.

• EpicNurse

Okej, så här är det :)

Det finns inget specifik vecka det spricker i. Det beror helt på var i äggledaren/äggstocken det sitter. Sitter det i mitten så spricker det troligtvis tidigare än om det sitter ute i sidorna för där är mer plats. Sen beror det också på hur tillväxthämmat det blir pga att det sitter på fel ställe. Det växer oftast inte normalt om det sitter fel, men det nan göra det!

Att man ser en graviditet i livmodern utesluter inte att det inte finns en utanför också. Man kan har båda. Och så tidigt kan minsta lilla vätska/blodkaogel på nån millimeter se ut som en hinnsäck. Man måste se en gulesäck i hinnsäcken för att garantera att det är en hinnsäck och inte något annat.

Smärtan du känner på ena sidan är till 99% pga att du hade ägglossning från den sidan och nu har kvar corpus luteum-blåsan där, vilket man har fram till v 10-12 när moderkakan tar över hormonproduktionen och näringstillförseln. De allra flesta gravida har stickningar på båda sidorna mer mer på en sida, just av den anledningen! Du kan inte känna av ett utomkvedshavandeskap så här tidigt för än så länge finns varken hinnsäck eller foster! Så det behöver du inte oroa dig för nu!

Man brukar aldrig göra tidiga ultraljud på privatkliniker innan v 7+0. Just för att det inte är förrän då man kan förvänta sig hjärtaktivitet. Och på sjukhus blir man ju inte undersökt om det inte är något som är fel och farligt för dig. Och i nuläget har du ju en helt normal graviditet med helt normala symtom. :)

( Däremot, om du haft ett utomkveds innan så har du rätt till ett tidigt ultraljud för att se att allt sitter det det ska. Det görs absolut tidigaste i v 6+0. )

Allt låter helt normalt TS! Du kan vara lugn! :)

Svar på tråden Är det ens möjligt att få så tidigt vul