• Monstermamman

Barn fram i bil

Hej,

Vad är säkrast när man är 140 cm, sitta fram med el utan kudde samt ska airbagen vara på el av?

Han vill gärna ha sin kudde men jag är osäker på om längden då gör att han kan skada sig mer om airbagen är avstängd då han då kan slå i instrumentpanelen fram vid en ev olycka.

Hur ska vi tänka?

• Svar på tråden Barn fram i bil
  • Monstermamman

Men det står ju även att airbagen ska vara avstängd om barnet är under 140 cm,

Om barnet är 140 cm, vill sitta på kudde( dvs blir relativt lång i bilen) Ska då airbagen vara på el av?

• Sisisisi

Vidare bör barnet sitta på kudde tills det är 10-12 år, ca 150 cm. Så aldrig airbag tidigare än så.

Det finns ett flertal studier som behandlar ämnet. Jag har inte läst någon i dess helhet, men enligt slutsatserna skyddas barnet av airbagen först vid 13-14 års ålder. Innan dess riskerar airbagen att skada mer än skydda.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Brumma

"Sluta med barnstol och sitta som en vuxen

Barnets längd avgör främst vilket skydd som är lämpligt, men vid cirka 10 år brukar de flesta barn klara att åka som vuxna.

Vid 135 cm får barnet sitta utan bältesstol/bälteskudde, fast inte på en plats med krockkudde.

Vid 140 cm får barnet sitta precis som en vuxen, det vill säga även på en plats med krockkudde."

korkortonline.se/teori/bilbarnstolar/

Åldern verkar påverka om det ska sittastå utan kudde. Inte bara längden.

Men svårt att hitta vilket som är bäst - med kudde och utan airbag eller utan kudde och med airbag :/

• Brumma
    Sisisisi skrev 2017-03-04 07:29:47 följande:

Vidare bör barnet sitta på kudde tills det är 10-12 år, ca 150 cm. Så aldrig airbag tidigare än så.

Det finns ett flertal studier som behandlar ämnet. Jag har inte läst någon i dess helhet, men enligt slutsatserna skyddas barnet av airbagen först vid 13-14 års ålder. Innan dess riskerar airbagen att skada mer än skydda.

Hej

Har du någon länk till det här? Jag letar o letar men hittar inte mer än 140cm och 10-12 år. Hade varit bra nu när sonen blir längre o längre.. :)
  • Brumma
    Monstermamman skrev 2017-03-04 07:27:26 följande:

Men det står ju även att airbagen ska vara avstängd om barnet är under 140 cm,

Om barnet är 140 cm, vill sitta på kudde( dvs blir relativt lång i bilen) Ska då airbagen vara på el av?

Det står att airbag ALDRIG ska vara på med kudde.
  • Brumma
    Sisisisi skrev 2017-03-04 07:29:47 följande:

Hittade :)

familjen.trygghansa.se/vara-foralder/forebygg-olycka/lite-storre-barn-i-bil/

"Tills dess att barnet är 135 cm långt är det lag på att hen ska sitta på en särskild skyddsanordning.

Men läkare och forskare rekommenderar att barn ska fortsätta använda bältesstol eller bälteskudde ännu något längre ? upp till 10-12 års ålder, eller tills barnet är ungefär 150 cm."
Svar på tråden Barn fram i bil