• svamparna

Höggravid, UVI eller?

Jag är gravid i v 39+2 och har dom senaste tre dygnen haft så jäkla ont i mitt underliv. Mest på vänstersida och det liksom strålar upp i (vad det känns som) urinröret. Har svårt att placera smärtan exakt. Känner mig mer kissnödig och det ilar upp på framsidan av bäckenet och inte inuti (tänkte först att bebis klämde på nerver). Har tagit alvedon nu i två dygn och hoppas på bättre tider men det hjälper ej. Börjar misstänka UVI och googlat mig fram till massa oroligheter. Ni som haft UVI eller liknande smärtor i slutet av graviditeten kanske kan lugna mig? Kan även tillägga att jag har haft stora problem med foglossning under graviditeten.

• Svar på tråden Höggravid, UVI eller?
  • elyse

Jag skulle ringa MVC och få kollat angående UVI. Det går ju jättefort att kolla och är dumt att gå omkring med obehandlat.

• svamparna
    elyse skrev 2017-03-04 23:00:32 följande:

Jag skulle ringa MVC och få kollat angående UVI. Det går ju jättefort att kolla och är dumt att gå omkring med obehandlat.

Ja precis, synd jag måste vänta tills imorgon bara då dom inte har öppet idag. Känner mig fjantig så vill inte ringa förlossningen i onödan heller.
  • elyse

Du kan iaf ringa 1177 och få råd.

• 2Deville

Det kan vara urinvägsinfektion.
    Men det kan även vara bebisen som sjunker ner ännu mer. Jag har haft det liknande i omgångar. Då oftast när min bebis sjunkit längre ner. Är i v 39 nu också och har även jag ilande känsla som även gör ont i underlivet. Och väldigt kissnödig. Har ej uvi utan Bebis ligger tydligen extremt långt ner på mig just nu.

Kan lugna dig med att uvi inte är farligt för barnet utan mest jobbigt för dig.
    Haft 2uvi under min graviditet. Då har jag haft väldiga trängningar och massa sammandragningar och ont i magen.
    Drick mycket, gärna surt, te-vätskedrivande, tranbärsjuice.
    Ta morgon urinen till barnmorskan imorgon.
    Sammandragningar, även de milda kan man bli väldigt kissnödig av;)

• EpicNurse
    2Deville skrev 2017-03-05 15:29:14 följande:

Det kan vara urinvägsinfektion.

Men det kan även vara bebisen som sjunker ner ännu mer. Jag har haft det liknande i omgångar. Då oftast när min bebis sjunkit längre ner. Är i v 39 nu också och har även jag ilande känsla som även gör ont i underlivet. Och väldigt kissnödig. Har ej uvi utan Bebis ligger tydligen extremt långt ner på mig just nu.

Kan lugna dig med att uvi inte är farligt för barnet utan mest jobbigt för dig.

Haft 2uvi under min graviditet. Då har jag haft väldiga trängningar och massa sammandragningar och ont i magen.

Drick mycket, gärna surt, te-vätskedrivande, tranbärsjuice.

Ta morgon urinen till barnmorskan imorgon.

Sammandragningar, även de milda kan man bli väldigt kissnödig av;)

Fast va? En obehandlad uvi kan orsaka missfall om man är gravid innan v22, och sätta igång en förlossning om man är längre gången.
  • 2Deville
    EpicNurse skrev 2017-03-05 16:09:07 följande:
    Fast va? En obehandlad uvi kan orsaka missfall om man är gravid innan v22, och sätta igång en förlossning om man är längre gången.
    Obehandlad-ja!
    Då har du gått väldigt länge och uvi gått typ upp i njurarna om det ska hända.
    Har man ingen feber eller massa sammandragningar. Allmäntillståndet är ok så är det ingen fara att vänta en dag el två med att gå till läkaren.

Har haft uvi 2ggr som sagt under denna graviditeten och likadant med förra.
    Jag har även haft väldiga problem med uvi innan graviditet och även när det gått upp i njurarna.
    Både läkare och barnmorska har förklarat att i första stadiet av en uvi så är det helt ofarligt.
    Men självklart kan en uvi sätta igång en förlossning om den är väldigt elak. Men som sagt då känner man av det. Allmäntillståndet är inte helt 100 och man brukar ha mycket sammandragningar.
    Och är man väldigt orolig eller känner sig dålig så ska man självklart gå till läkaren direkt.
    Jag har inte haft ont när jag kissar när jag har uvi och gravid. Dock hade det gått upp innjurarna för mig nu sist. Och det va ingen fara med mig eller bebis. Märkte det som sagt på mitt allmäntillstånd.
Svar på tråden Höggravid, UVI eller?