• Envis som en mulåsna

Östra sjukhuset i Göteborg-Hur är personalen där på förlossningsklinike?

En fråga till er som fött på Östra sjukhuset i Göteborg.

Hur var eran upplevelse? Hur var/är personalen? lyssnar de på ens önskemål eller får man vara på sin vakt och se till att man får eller inte får det man vill ha?

Frågar eftersom jag är lite nervös inför förlossningen (precis som många andra givetvis) och vill känna att om man vill ha det ena eller andra eller inte ha det ena o det andra så är det inga problem.

Med det ena o andra menar jag ex. ryggmärgsbedövning, att själv få välja den ställning man vill föda i, att få eller inte få lavemang m.m.

Tack på förhand!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-05 09:01:37:
    Ps. När vi var på UL på östra så var det näst intill omöjlig att få parkering, hur är det när man kommer o skall föda? finns det ngt bilpass man kan få eller speciella parkeringa för de som skall till förlossningen? Tack!

• Svar på tråden Östra sjukhuset i Göteborg-Hur är personalen där på förlossningsklinike?
  • pattisza

Jag har fött på Östra.
    Personalen, lite olika vem man får. Hade 4 olika varav en var praktikant och gjorde fel hela tiden. 2 av dem var helt underbara, erfarna lugna goa toppen verkligen. En var väldigt neutral, varken bra eller dålig.
    Fick välja helt själv vad jag ville, de lyssnade jättebra och gav helst inga råd om vad jag skulle göra men informerade om vad man kunde göra. Min BM som förlöste mig tog eget initiativ och skar mig lite grann i slutet utan att säga till för att bebisen låg med näsan upp och det var svårt att krysta, då kom hon ut med en gång.
    De kände av ganska bra hur vi var jag och min man och behandlade oss efter det.

Jag var väldigt nöjd med min förlossning. BB däremot var en enda röra tyckte jag.
    Har ingen erfarenhet av andra sjukhus. Även min arbetskamrat tyckte Östra var jättebra. Man kan besöka sjukhusen och få info om förlossning om man vill. På Mölndal tror jag man får titta på förlosssningen om man vill men på östra bara föreläsning har jag för mig. jag var inte på något av det.

• pattisza

Han får släppa av dig vid akutintaget KK och parkera bilen på närmaste parkering, gick väldigt fort och smidigt tyckte jag. Inga bilpass eller liknande.

Förstår att man tänker mycket på just denna del det gjorde även jag, men det blir bra ska du se.

• pattisza

Jag igen, inte parkeringsbiten menade jag utan förlossningen.

• Realmilla

hur är de med praktikanterna? vad gör dem? tittar de bara eller ja vad gör dem?

• pattisza

Vet inte om de kallas just praktikanter men hon skulle läras upp i alla fall. Jag förstår absolut att de måste läras upp på något sett och tycker det är bra att de skall vara med, kanske får man önska att de inte ska vara med om man verkligen inte vill.

Hon gjorde det som BM gjorde, undersökte mig när jag kom in och sa att jag var öppen 7 cm, men jag var bara öppen 3 cm när BM undersökte. Hon kopplade på grejerna för att kolla min värkkurva och hjärtljuden på bebben. Det blev ingen kurva för att hon hade inte satt fast grejerna ordentligt. Hon kom in och lyssnade på hjärtljuden en gång i kvarten. Sen gick hon hem som tur var för de bytte skift.

Jag tror många praktikanter är jätteduktiga, jag fick en ovanligt dålig praktikant tror jag.

Hade en väldigt bra förlossningsupplevelse på Östra

• pattisza

Denna fråga ligger självklart under förlossning där den passar in, men vi mammor håller oftast till i kategorin förälder, det är nog därför du inte får så många svar. Det måste ju finnas någon mer än jag som fött på Östra.

• Realmilla

man kan neka "praktikanter" om man vill o det ska nog jag göra om de gör fel så som du säger

• Summerlover

Min syster har fött på Östra två gånger. Senast den 25 januari!
    Hon säger att de är jätte goa där. Men hon fick också en praktikant nu på den senaste förlossningen som skulle göra allt som bm gjorde. Så det var lite jobbigt tyckte hon!

Kram

• jessikapersika

jag hade bf den 27 feb.. e alltså på bf+6 idag.. vi var å tittade utanför östra igår för just parkeringens skull.. å de fanns en jätte stor parkering som kostade 4 kr i timmen å där stod endast 4 st bilar.. men killen får släppa av dig vid förlossningen för tror inte du vill gå den biten .. så får han åka å parkera medans du skriver in dig..

jag har hört mkt possitivt om östra.. så har själv valt å föda där.. känns även tryggast eftersom de har specielförlossningen där..

• Envis som en mulåsna

Pattiza...det tänkte jag inte på...det har du nog rätt i får la slänga in frågan under föräldrara oxå

men du har i o för sig redan gett en massa bra info...men det är alltid så skönt o få höra andras upplevelser.

tack föresten. o tack ni andra oxå.

• Tytsi

Jag födde min son på Östra för 7 år sen och kan bara berömma personalen. Visst förstår jag att många kan känna det blir för mycket om de här barnmorskestudenterna är inne på rummen, men jag tyckte bara det var bra. Man får ju själv mycket klarare bild av allt när de ska förklara så mycket till studenterna.

• Ronja80

"praktikanterna" är barnmorskestudenter :)

• Envis som en mulåsna

För min del får det vara hur många "praktikanter" som helst så länge de vet vad de sysslar med o inte håller på gör fel o stör för mkt.

Svar på tråden Östra sjukhuset i Göteborg-Hur är personalen där på förlossningsklinike?