• moaguuun

Besikta bilen?

Jag ska besikta min bil på onsdag och det är första gången, så undrar om någon kan berätta hur det går till? Alltså är det bara att åka dit med den, ska man ta med sig något papper eller något? Lämnar man in den eller stannar man medan en person besiktar den? Jag förstår ju att man väntar eftersom det inte ska ta så lång tid men är man med och behöver man göra något? 

• Svar på tråden Besikta bilen?
  • elyse

Har du alltså beställt tid på bilbesiktningen? Man väntar, antingen kan man titta på eller i ett slags väntrum. Du ska inte ha med några papper. När det är färdigt får du ett besiktningsprotokoll och där står det om du behöver åtgärda något. De berättar om du behöver komma tillbaka.

• cb66

Det är enkelt, du åker dit, en besiktningsman tar hand om bilen och gör allt.

Kolla några enkla saker först: Du måste ha en varningstriangel i bilen, kolla att alla lampor funkar. Så enkjelt att fixa och helt onödigt att få fel på. kolla också att däcken är ok.

• moaguuun

Ja jag har beställt en tid. Okej det låter ju smidigt. Det är en gammal bil så är lite nervös men förhoppningsvis är inget fel. Måste dock införskaffa en varningstriangel. 

• gahadas

Kolla alla ljus innan, ha med varningstriangeln och knäpp säkerhetsbältena i baksätet

• Grande Rock

Nu när det är avreglerat kan det säkert skilja sig åt, men jag beskriver det som det fungerar på stationen där jag besiktigar min bil.

- Kontrollera att alla lampor fungerar (gör detta även några dagar innan så du hinner åtgärda om någon skulle vara trasig)
     - Dra ut och spänn fast alla säkerhetsbälten
     - Lägg fram varningstriangel i bagaget
     - Åk till besiktningsstation.
     - Anmäl ankomst (hos oss är det en liten maskin där man knappar in sitt regnummer)
     - Vänta på att ditt regnummer kommer upp på skylten
     - Åk fram till angiven port
     - Kör in tills besikningspersonal signalerar stopp
     - Kliv ur och hälsa på personen som ska genomföra besiktningen
     - Gå bort till kaffeautomaten och ta en kopp
     - Sätt dig ner och läs tidningen tills besiktningen är klar
     - Ta emot resultatet, betala (om du inte gjort det i samband med tidsbokning)
     - Tacka för väl utfört arbete
     - Åk hem och åtgärda eventuella brister

Att tro är att inte veta
Svar på tråden Besikta bilen?