• Anonym (Ts)

Resa med barn till varmt land, tips?

Hej!

Nu är det ett tag kvar men tänkte planera nästa års semester och fick då några funderingar.

Vi vill nästa år åka utomlands ca juli-augusti med dottern som då kommer vara precis 2 år.

Sommaren där varierar men brukar vara ca 40-50 grader. Vissa fall runt 60.

Vi kommer isåfall mest vara inomhus där det finns fläkt osv så det lär vara ganska lugnt, men vi kommer ju gå ut en del också.

Eftersom jag har noll erfarenhet av att åka utomlands med barn, speciellt när det kommer vara så varmt så undrar jag om ni har några bra tips?

Hur har ni andra som rest med barn till varma länder löst det iom att barn är extra känsliga mot värme? Något viktigt att tänka på?

• Svar på tråden Resa med barn till varmt land, tips?
  • Anonym (Sara)

Så mycket heltäckande tunna kläder som möjligt, var i skuggan så mycket som möjligt, solskyddskräm på ansiktet och händer och andra kroppsdelar där det inte går att täcka med kläder, solglasögon med ordentligt uv-skydd, solhatt. Det finns små fläktar som går på batteri tror jag och lätta att ta med överallt. Kan vara värt att införskaffa kanske. Vet ej hur effektiva de är dock.

Vätskeersättning eftersom risken för uttorkning är hög. När man svettas förlorar man salt i kroppen. Därför bra att ta med på resan.

Personligen skulle jag aldrig stå ut i sån värme! Hur, vad hemskt!

• Anonym (Sara)

Det finns även speciella kläder som ska skydda mot uv-strålning. Vet dock inte hur pass bra de är.

• Anonym (Z)

Köp två uppsättningar uv-kläder, de är kanon. Glöm inte mängder med solkräm och solhatt. Mycket dricka och väskeersättning. Saltade chips brukar vara gott och bra att småäta av så man håller balansen. Va mycket i skuggan och bada mycket, bada svalkar. Min yngsta va två när vi åkte till så varmt och vi lämnade knappt poolen, var behaglig temperatur där i.

• Anonym (A)

Vi har rest till Asien 1-2ggr år med vårt barn sedan hon va knappt ett.
    Måste vid flyget. Nässpray( precis innan man går på planet) något att äta när ni lyfter tex kakor. Underlättar för öronen. Något att underhålla barnet med. Gärna nattflyg om man ska resa långt.
    Vi körde vättskeersättning morgon och kväll första två åren om jag minns rätt.Förebyggande syfte.
    Det mesta i mediciner, blöjor, mat mm brukar finnas. Men alltid väldigt bra att ha febernedsättande mm med i resväskan.
    Vårt barn sov mycket mer och åt inte lika mycket som vanligt pga värmen tills hon blev ca4år. Vi släppte allt som har med nyttig mat/godis och glass. Blev glass 2ggr dag och en del salta chips mm. Pommes korv mm. Uppskattades. Att äta efter man badat och är lite svalare brukar vara lättare.

Vi hade uv dräkt och solhatt. Smörjde mycket med solkräm. Tänk på att det kan finnas sandloppor. Och att det kan bli väldigt svettigt med soldränkt. Bada mycket.
    Mycket mycket naket i tex vagn med handduk under. Använde mycket pudertalk för att svalka och minska på all svett.
    Lätt för de små att få värmeutslag. Bra att ha med något för det.
    Bedövningssalva har varit ett måste för oss. Allt från värmeutslag till myggbett/sår.
    Ac kan ha en tendens att få de små att bli förkylda.
    Så tunna /lite kläder som möjligt. Liten fläkt.
    Sover barnet i vagnen så ha absolut inget annat än myggnät över. Blir extremt varmt annars.
    Vi har alltid haft med iPad. Kan lätt bli långtråkigt att tex sitta ute och äta mm för de små.

• Anonym (Ts)

Tack för svar!

Vi har absolut inte tänkt bada eller vara på stranden, utan som sagt mest vara hemma (bo hos svärföräldrarna) och gå ut ibland på t.ex köpcenter, restaurang och tivoli. Kan man verkligen klä barnet med Uv-dräkt då? Känns mer som något man har på stranden.

Men återigen, tackar för tipsen.

• Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2017-03-07 17:04:47 följande:

Tack för svar!

Vi har absolut inte tänkt bada eller vara på stranden, utan som sagt mest vara hemma (bo hos svärföräldrarna) och gå ut ibland på t.ex köpcenter, restaurang och tivoli. Kan man verkligen klä barnet med Uv-dräkt då? Känns mer som något man har på stranden.

Men återigen, tackar för tipsen.

Haha nä uvdräkt är till för stranden ;) tunna kläder funkar fint!
Svar på tråden Resa med barn till varmt land, tips?