• naggie

Mjölkfri kost!

Tänkte att vi som måste utesluta mjölkprodukter för att våra små ska må bra kunde hjälpas åt på den här tråden och ge tips och stöd till varandra.

• Svar på tråden Mjölkfri kost!
  • Humlebo

När jag skulle äta mjölkfri kost för att utesluta att det var mjölken som gav min dotter ont i magen upptäcke jag Oatlys produkter och de mjölkfria margarin som finns. Nu var det inte mjölken som var problemet för min dotter men jag kan fortfarande använda havrebaserade produkter istället för "de vanliga" i maten och det blir lika bra för det.

• mammatilldig

läs på ALLT ! många *tror* att de äter mjölkfritt då men missar ganska mycket.
    det gömmer sig överallt. i marränger, godis, ströbröd/bröd, kor, grillat, kryddor, och det mesta färdiglagat, tex potatiskrocketer.......och mycket mera. det räcker inte med att leta efter "mjölk" i innehållsförteckningen utan allt detta.

Animaliskt fett
    Bifilus
    Crème fraiche
    Dofilus
    Fetaost (ofta laktosfri, men inte alla sorter)
    Fårmjölk
    Färskost
    Getmjölk
    Grädde
    Gräddfil
    Gräddpulver
    Kaffegrädde
    Kefir
    Kesella
    Keso
    Kvarg
    Kärnmjölkspulver
    Laktos (laktos i medicin är fri från mjölkprotein)
    Margarin
    Margarinost
    Mesost
    Mjukost
    Mjölk (H-, Kärn-, Lätt-, Mellan-, Rå-, Skum-, Standard-, Steril-, Torr-)
    Mjölkpulver
    Mjölksocker
    Ost (lagrad hårdost är laktosfri)
    Skummjölkspulver
    Smältost
    Smör
    Torrmjölkspulver
    Vassle
    Yoghurt

Fårost
    Getost
    Kasein
    Kaseinat
    Lagrad hårdost
    Laktosfri mjölk
    Mjölkalbumin
    Mjölkprotein(er)
    Mjölkäggvita

Ord som KAN innebära mjölkprotein och laktos:
    Choklad
    Maräng
    Nougat
    Parfait
    Sorbet
    Ströbröd
    Skorpmjöl

• mammatilldig
    KORV ska det vara inte kor.....ffast de innheåller ju garanterat komjölk
  • Amorella

Det finns också en "mjölkallergitråd" om någon är intresserad:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m7468675.html

Själv vill jag - gottegrisen! - gärna tipsa om att Oatleys glass är jättegod (har testat både jordgubb och vanilj) och att Delicato-bollar faktiskt är mjölkfria!

• mammatilldig

amorella- bananglassen är underbar

• flygplan

hej!
    jag holler mjölkfri diet för min pojkes skull..så jag hoppar in i denna tråd..
    Har varit jätte duktig och kollat innehållsförtäckning på allt och han har blivit mycket bättre, kräks inte sprutande längre och bajsar vanligt och har gått upp i vikt..så i fredags köpte jag och min sambo paj på mc donalds jag köpte två äppelkanel som inte inneholler mjölk och han köpte två vanilj paj, mina låg i grön förpackning först åt jag en och sen tog jag en tugga av den andra och tyckte den smakade konstigt så kolla jag och då var det vanilj paj i fel förpackning..och jag råkade svälja och nu är lill killen dålig igen.. dj*vla mc donalds!
    hoppas det går över fortare nu..det verkar lite bättre i dag faktist..
    hur länge har ni hållt er diet? jag har hålltpå i ca 3veckor..först efter två veckor blev han bättre, då bara vände det över en natt..fast det är inte säkert fortfarande att det är mjölk allergi men efter incidenten med pajen verkar det ju verkligen så..

• naggie

Jag har ätit mjölkfritt i drygt en vecka nu (han är 4V och började bli dålig först vid 2V). Jag är livrädd för att få i mig nåt så STORT TACK till mammatillmig för den långa listen

Hur länge håller man på? Är det så länge man ammar?

• betsla

flygplan

Alltså allvarligt... kan du inte påtala det för McDonalds? Nu vet jag ju inte hur dålig lillpojken blev, men tänk om det hade hänt nån som är ännu känsligare?! Kan ju bli riktigt tokigt ju...

Elisabet, mamma till Tova (född 050104)
  • mammatilldig

naggie- ni kan prova lite om några månader. runt sex mpnader är deras små magar lite mer mogna.

Svar på tråden Mjölkfri kost!