• Anonym (blä)

Varför har man smör på bröd?

Som rubriken säger så undrar jag alltså varför folk vanligen har smör eller margarin på bröd.

Har flera gånger varit med om att folk tycker att det är jätte konstigt att jag inte tycker om smör, ofta frågar de förvånat vad jag har på mitt bröd då. Får intrycket av att det för dem är otänkbart att man kan lägga ost på en brödskiva och äta utan att det är smör emellan, eller ännu värre... äta bröd utan något alls på.

Så nu vill jag veta vad det är som är så viktigt med det där smöret egentligen.

Undrar också hur jag ska göra med min bebis när han börjar äta. Generellt skulle jag aldrig servera något jag inte tycker om till någon annan om personen i fråga inte uttryckligen sagt att den tyckte om det. Samtidigt så verkar ju de flesta tycka om smör så egentligen kanske det är mer rätt att utgå från att min bebis "vill" ha smör än att han inte "vill" ha det. Hur tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Varför har man smör på bröd?
  • Duckan

Det är ju en smaksak och jag gillar smör samt att brödet kan kännas lite torrt utan.
    Kan du tänka dig att servera ditt barn en smörgås med bredbar pastej eller mjukost?

• Carambolan

För att det gör mackan saftigare. Jag har bara smör under "torra" pålägg, inte i kombination med tex. färskost eller jordnötssmör. När det gäller din bebis så brukar småbarn må bra av lagom mycket fett i maten så för den sakens skull kan smör vara bra.

• taquine

Beror ju på pålägget, är det leverpastej , mjukostar  tex. har jag inget margarin/smör. Sen också vad det är för bröd.
    Är det nybakat så räcker det med margarin med havssalt , ren delikatess;)

Goodness me
  • Lena

Låt bebisen prova även saker du inte gillar men gör på smör inte margarin.

• sextiotalist

Jag har det för att jag tycker det är gott, själva brödet brukar jag sällan tycka är sådär jättegott, men med smör på blir det, tycker jag, jättegott.

Jag gillar smörsmaken

• Anonym (???)

Klart du ska låta ditt barn smaka!! Du ska väl inte tvinga på dina egna 'konstigheter' på dina barn.

Jag tycker t.ex. inte om gröt. Men givetvis har jag serverat mina barn och låtit de bilda sig en egen uppfattning.

• Maddi

Man får ju testa sig fram i livet. Jag själv äter inte fiskbullar, men mina barn har ändå fått det när dom inte kunde förmedla om dom ville ha det eller inte.

Då kan du ju resonera lika när de gäller mat du tycker om, hur kan du ge de till din bäbis när barnet inte själv kan säga vad dom tycker?

Personligen tycker jag brödet blir torrt utan smör, men som andra skriver så har jag inte smör om jag tar mjukost eller bredbar leverpastej.

• Gryntroll

Jag gillar smör på bröd för jag tycker att det förhöjder smaken och har det under både bredbart och "torrt" pålägg men hoppar hellre över om det inte finns just smör eller bregott.

När det kommer till din bebis så skulle jag serverat smörgås med smör på, just för att låta bebisen få smaka. Precis som flera ovan redan skrivit så lät jag mina barn prova saker som jag själv inte är vidare förtjust i för att låta dem avgöra själva.

• Anonym (:))

Om du låter barnet prova allt (även om du inte gillar just den maten) så får du ett barn som gillar det mesta och klarar många olika konsistenser. Under uppväxten kan ett barn få för sig att den inte gillar något som den tyckte om dagen innan. När barnet blir ännu större så kommer den välja bort vissa saker.

Troligen har du själv valt bort smör TS. Tror inte att din mamma valde bort smöret, på mackan, åt dig.

Minns jag rätt så använde man smör till smörgåsen i äldre tider därför att det var väldigt billigt. Annat pålägg var mycket dyrare. Sen kom pålägget. Och då var det många som skippade smör, eftersom det då blev ett dubbelt pålägg, vilket ansågs som slöseri.

Lite kuriosa ur mitt minne.:)

Svar på tråden Varför har man smör på bröd?