• baby nu

Gravid och ulcerös kolit

Hej! Jag är gravid i vecka 14, fick min UC diagnos i november. Åt då Asacol och kortison men slutade då jag plussade. Två månader gick utan problem, men nu på nytt diarré som ibland är blodig :( Tar Pentasa sedan fem dagar tillbaka men inte hjälpt..behövs kortison igen? Rädd att skada fostret :/ Blir såå ledsen på detta...är ju så nytt för mig så har inte koll på eventuell lämplig kost överlag heller...hoppas på erfarenheter därute som vill dela dom med mig!

• Svar på tråden Gravid och ulcerös kolit
  • Bruuno

Hej! Hur har det gått/går för dig? Jag kan dela med mig av lite erfarenheter om det fortfarande är aktuellt. Jag är dock man och ej gravid men kostråd kan jag tipsa om :)

• wa76

Jag fick Crohns diagnos nyss (troligtvis, läkaren var lite osäker men det ser ut mer som Crohns än UC). Gravid i v. 30 nu. Blöder en del men rädd att börja med kortison och Asacol. Är knte en sån som käkaf mediciner annars ju. Jag försöker ta en dag i taget och stå ut. Provat AIP utan resultat och det som hjälper liiite gran är att undvika alla olösliga fibrer så man kan reducera toabesök från 15 om dagen till 5-6 om dagen.

• Popastrid

Hej! Jag är i v.31 nu och min UC är ganska så stabil nu tack och lov! Har haft två skov som varat i ett halvår sammanlagt under denna graviditet. Blev inlagd tillslut. Äter både asacol och kortison, så nu börjar det ordna upp sig! Sa till läkaren att jag var orolg över medicinerna. Men dom skulle aldrig ge en någonting som kan vara skadligt för barnet. Hoppas att detta håller i sig nu bara så man inte får ett skov under förlossningen. ????

• Dreambabydream

Jag är i v 6 och har ett skov enligt avföringstester men blodprover ser bra ut än så länge. Äter Pentasa sedan innan och nu även Kortioson Perdinisol. Är inte så rädd att mediciner skall skada barnet, de uppger att skoven i sig ger mer skada. Samt finns lite alternativ forskning om att just Perdinisol används för dem med upprepade missfall där de tros att immunförsvar stöter bort barnet. 

Jag har 2 MA bakom mig och 1 MF. Är galet rädd och orolig att mitt skov skall göra så jag får ett nytt missfall. :( Kan knappt sova. Hade skov vid mitt senaste MA men går inte veta om det var skoven i sig som orsakade det. 

Men verkar som det går bra för många trots skov? Har ni några historier dela med er av? 

Ni som ätit Perdinisol, hur lång tid tig det innan dem verkade?. Känns som mina symptom blivit värre sedan jag började äta dem för 5 dagar sedan. Kanske är pga stress eller biverkning? FÅr ringa läkare igen på måndag. 

Har ni några råd kring vad jag ska äta eller inte äta. Står så olika. 

Hoppas det går bra för er! 

Svar på tråden Gravid och ulcerös kolit