• FrökenMp

Snygg skötväska

Hej!

Jag får mitt första barn i början av juli och börjar nu inse att det finns inga snygga skötväskor?! Det är svårare att välja skötväska än vagn...

Har funderat på att köpa en vanlig väska som är stor och praktisk nog att användas som skötväska men som jag sen kan ha själv till vardags.

De jag kollat på är Louis Vuitton neverfull GM (någon som har och kan berätta?), Malene Birger grinolas men sen har jag en Michael kors jet set men den har inga bra spännen som man kan hänga på vagnen. Det kanske inte är så nödvändigt att behöva hänga upp den? Isåfall kan jag ju bara slänga ner den i varukorgen...

Vad har ni för skötväskor? Vad ska man tänka på när man köper skötväska?

• Svar på tråden Snygg skötväska
  • Anonym (Roxi)

Jag tycker bara att det är jobbigt att ha en väska som hänger och slänger i handtaget. Har alltid använt en vanlig väska och haft den i varukorgen. Viktigast för mig är att den är lagom stor och har praktiska fack. Sen är jag en sån som brukar packa lätt så ett större fack och två eller tre små duger bra för mig :) "Riktiga" skötväskor tycker jag är onödigt stora. Brukar bara ha med mig några blöjor, våtservetter, ett ombyte eller två till bebisen, en liten handduk, några amningsinlägg och kanske nån salva eller liknande.

• FrökenMp
    Anonym (Roxi) skrev 2017-03-07 14:36:10 följande:

Jag tycker bara att det är jobbigt att ha en väska som hänger och slänger i handtaget. Har alltid använt en vanlig väska och haft den i varukorgen. Viktigast för mig är att den är lagom stor och har praktiska fack. Sen är jag en sån som brukar packa lätt så ett större fack och två eller tre små duger bra för mig :) "Riktiga" skötväskor tycker jag är onödigt stora. Brukar bara ha med mig några blöjor, våtservetter, ett ombyte eller två till bebisen, en liten handduk, några amningsinlägg och kanske nån salva eller liknande.

Åh, så skönt att höra!

Jag tycker själv att vanliga skötväskor ser så himla stora ut. Men packar du även ner skötbädd i din väska? Funderar på om det är nödvändigt?:)
  • Anonym (Roxi)
    FrökenMp skrev 2017-03-07 14:57:43 följande:

Åh, så skönt att höra!

Jag tycker själv att vanliga skötväskor ser så himla stora ut. Men packar du även ner skötbädd i din väska? Funderar på om det är nödvändigt?:)

Nej, skötbädd brukar jag aldrig ha. Jag tycker att en handduk räcker bra. Det är dessutom lätt att slänga i tvätten om man antingen behövt byta på nåt sunkigt ställe eller om det råkar komma lite bajs på.
  • thecoc

Jag höll på att göra tabben att köpa en "snygg" skötväska, sedan insåg jag att det faktiskt inte bara är jag som kommer använda den utan min man också! Så jag köpte en svart unisex skötväska som vi båda kan vara bekväma att släpa runt på...

• Anonym (Elin)
    thecoc skrev 2017-03-07 15:14:46 följande:

Jag höll på att göra tabben att köpa en "snygg" skötväska, sedan insåg jag att det faktiskt inte bara är jag som kommer använda den utan min man också! Så jag köpte en svart unisex skötväska som vi båda kan vara bekväma att släpa runt på...

Samma här! Vi valde en svart Skip Hop duo, den står till och med maken ut med att bära över axeln
  • The one in Blue

Tycker visst det finns snygga. Storksak Elizabeth i Quilted Black har jag suktat efter länge men inte riktigt kunnat rättfärdiga för mig själv rent ekonomiskt. Dessutom verkar den vara svår att få tag på i Sverige just nu. Hittar den bara i andra färger och vanlig svart på nätet.

Jag har en Elodie Details i Black Edition som jag tycker är fin. Betydligt billigare än den nämnda ovan också. Använder den ofta som handväska och har fått många komplimanger för den. Snyggare i verkligheten än på fabriksbilderna tycker jag.

• FrökenMp
    thecoc skrev 2017-03-07 15:14:46 följande:

Det är faktiskt sant det du säger... nämnde för sambon att jag vill ha en Louis Vuitton som skötväska men han sa att han vägrar gå runt med den, haha.
  • FrökenMp
    Anonym (Elin) skrev 2017-03-07 15:37:43 följande:

Samma här! Vi valde en svart Skip Hop duo, den står till och med maken ut med att bära över axeln

Har kollat på Chelsea från skip hop och den är jättesnygg. Men jag kan inte sluta tänka på att om jag ändå ska lägga lite mer pengar på en skötväska kan jag lika gärna köpa en jag kan använda senare också. Men kanske blir den här modellen ändå om sambon får vara med och bestämma:)
  • Anonym (Minna)
    FrökenMp skrev 2017-03-07 19:40:19 följande:
    Har kollat på Chelsea från skip hop och den är jättesnygg. Men jag kan inte sluta tänka på att om jag ändå ska lägga lite mer pengar på en skötväska kan jag lika gärna köpa en jag kan använda senare också. Men kanske blir den här modellen ändå om sambon får vara med och bestämma:)
    Du kanske har nån väska redan nu du kan använda? Så gjorde jag, och senare köpte vi en barnrygga (Mini-Kånken) , när mannen fick på fl, att ha som skötväska och som barnet sen kunde ha på fsk som utflykts-rygga. 
  • vadelma

På Babyshop hade de väldigt bra erbjudande på Storksak Noa Black leather i helgen. Den kostade under 1300kr då. Den ser inte så mycket ut som en skötväska och tyckte det var riktigt bra pris med tanke på att det är skinn. Fick hem min igår och är väldigt nöjd!

• Fröken W

Bara en liten kommentar.

Lås dig inte vid att väskan ska kunna hänga på vagnen. Man ser ju detta hela tiden men jag tyckte att vagnen blev "baktung" efter ett tag och framhjulen ligger liksom inte mot marken lika tungt. Detta säger vagnåterförsäljaren att det beror på att vi haft skötväskan på handtaget och att vagnarna inte klarar den vikten. Så, hittar du en väska som passar men saknar spännen; låt inte det styra ditt val.

• Anonym (Ro)

Kan rekommendera Littlephants skötväskor, som även är en "vanlig" väska. Finns i flera olika mönster med snyggt läderhandtag, två olika storlekar och det finns ett ganska stort skötunderlägg som följer med. Hänger bra på vagnen, jag har en Britax Go Next. Bra fack. Tycker inte att de ser ut som typiska skötväskor.

• vikkey

Beror lite på vilken vagn man har, om väskan passar att hänga över handtagen. Jag har en stadig Emmaljunga o hänger den utan problem över o upplever aldrig att det blir baktungt. Däremot vid resa har jag inte kunnat ha skötväska, då min resevagn är sååååå mkt lättare o det upplevs ostadigt (och rekommenderas heller inte på den modellen).

Annars valde jag en väska jag hade hemma. En snygg typ weekendbag i congacsfärgat skinn. Den tycker även mannen är snygg! Lite för lite fack i den, men löste det genom att tex sy ett fodral för wipes and diapers..

• Fröken W
    vikkey skrev 2017-03-09 10:50:00 följande:

Beror lite på vilken vagn man har, om väskan passar att hänga över handtagen. Jag har en stadig Emmaljunga o hänger den utan problem över o upplever aldrig att det blir baktungt. Däremot vid resa har jag inte kunnat ha skötväska, då min resevagn är sååååå mkt lättare o det upplevs ostadigt (och rekommenderas heller inte på den modellen).

Annars valde jag en väska jag hade hemma. En snygg typ weekendbag i congacsfärgat skinn. Den tycker även mannen är snygg! Lite för lite fack i den, men löste det genom att tex sy ett fodral för wipes and diapers..

Jag har också en Emmaljunga, köpte den ny. Men den har ändå blivit baktung och lite "glapp" i handtaget. Inte så att den är ostabil eller är på väg att vicka men den svänger inte lika bra pga att framhjulen inte ligger mot marken lika stadigt.
  • FrökenMp

Tack snälla allihopa för era svar!

Blev faktiskt en skip hop Chelsea till slut för sambon tyckte inte att den såg lika tjejig ut som alla andra väskor haha!:)

Svar på tråden Snygg skötväska