Känner mig ensam som singel, 30+
Jag är 30+, har haft ett par förhållanden, men aldrig varit sambo, förlovad eller ens i närheten av att bilda familj på allvar. Det har varit olika anledningar till att relationerna har tagit slut. Ibland har jag varit den som blivit dumpad, ibland har det varit jag som gjort slut, ibland har det skett i samförstånd.
Mina förhållanden har inte varit särskilt långa och under långa perioder har jag varit singel.
Ganska nyligen tog mitt senaste förhållande slut, det skedde i samförstånd. Saken är den att jag känner mig så otroligt ensam. Vi bodde inte i samma stad och sågs inte så ofta, så i mitt dagliga liv är jag inte så mkt mer ensam jämfört med innan. Men den känslomässiga skillnaden är stor. Jag är helt okej med att vara singel, försöker ha en avslappnad inställning till familjebildande och tänka att det sker om det sker. Jag lever ett härligt liv med ett jobb jag gillar och åker på semester till spännande platser flera gånger om året. Men jag är väldigt ensam. Har alltid varit, kommer kanske alltid att vara?
Jag har vänner, men de bor på olika håll i landet. Och i takt med att vi blir äldre blir fler och fler gifta och skaffar barn. Och även om de här personerna fortfarande är lika viktiga i mitt liv så är jag inte lika viktig i deras. De har fullt upp med att hinna få familjelivet att gå ihop. Helgerna är jag oftast ensam. Det känns som att helgerna är helig tid för alla med sambo/familj. Vissa vänner träffar jag bara när deras partner är bortrest eller jobbar. Vänskapen känns inte längre på lika villkor. Jag förstår att det blir såhär när man skaffar familj. Men om jag inte träffar någon, måste jag alltid vara ensam då?
I mitt umgänge i den stad jag bor i finns ingen annan som är singel. Jag känner mig "ensam kvar" och jag är så trött på att inte ha nära relationer i mitt liv. Vad kan man göra åt saken?