• glasstoppen

BF okt 2017

Hallå!

Ligger hemma här och är genomförkyld, tänkte de kunde vara kul att komma i kontakt med lite nytt folk..

Är i dagsläget i vecka 7+5. Enligt appen är BF 20 oktober. Har första barnorskebesöket under nästa vecka. Har ont i brösten samt lite svårt att äta på kvällarna pga illamående. Annars känner jag typ ingenting, somnar tidigt på kvällarna (gjorde jag iofs innan med).. stackars min sambo, haha. Överväger ibland att ta nytt test för att se så jag verkligen inte fått för mig allt detta... haha

Hur går allt för er?

• Svar på tråden BF okt 2017
  • osofin

Hej.

Jag är beräknad till 14 oktober.

För tillfället sjukskriven för extremt illamående och kräkningar men det känns som om det håller på att vända.

Jag väntar mitt fjärde barn. Har en som är 5, en 2,5 och en som snart blir 1,5.

• Pyse

Hej! Jag har precis fått 9 hela graviditetdveckor. Fredagen den 3e var jag på Vul för datering. Läkaren sa att fostret var 6 veckor gammalt, vi blev osäkra på om det kunde stämma. En vecka senare gjorde jag nytt VUL med samma läkare, då sa han att fostret var 6+4 och därav fattades 2 millimeter, han kunde se hjärtat slå. Fick ny tid om två veckor. Är så orolig att jag inte vet vad jag ska göra. Tycker att illamåendet har avtagit, har dock fortfarande ömma bröst. Kan det vara så att fosret kan växa ikapp? Skulle vara så tacksam för lugnande ord.

• osofin
    Pyse skrev 2017-03-11 18:40:06 följande:

Hej! Jag har precis fått 9 hela graviditetdveckor. Fredagen den 3e var jag på Vul för datering. Läkaren sa att fostret var 6 veckor gammalt, vi blev osäkra på om det kunde stämma. En vecka senare gjorde jag nytt VUL med samma läkare, då sa han att fostret var 6+4 och därav fattades 2 millimeter, han kunde se hjärtat slå. Fick ny tid om två veckor. Är så orolig att jag inte vet vad jag ska göra. Tycker att illamåendet har avtagit, har dock fortfarande ömma bröst. Kan det vara så att fosret kan växa ikapp? Skulle vara så tacksam för lugnande ord.

Jag var på tidigt VUL i vecka 6. Då kunde man bara se en graviditet men knappt ett foster. Än mindre nåt hjärta som slog. En vecka senare såg man både bebis och hjärtat!

Jag förstår att du är jätterolig. Det skulle jag också vara. Och väntan är outhärdligt lång! Men det Är stor chans att allt är bra. Om bebis vuxit från ett VUL till ett annat så är det ett mycket bra tecken.

När jag väntade trean visade VUL att jag var typ 4 dagar kortare gången än jag trott. Nästa VUL blev jag framflyttad igen. Det är svärta aTT mäta rätt när bebis är så liten. 2 mm i detta stadie gör stor skillnad i tid. Men det är lätt att mäta fel beroende på hur bebis ligger.

Hoppas tiden går

Snabbt nu och att allt ser bra ut nästa gång!
  • osofin
    glasstoppen skrev 2017-03-08 10:00:49 följande:

Hallå!

Ligger hemma här och är genomförkyld, tänkte de kunde vara kul att komma i kontakt med lite nytt folk..

Är i dagsläget i vecka 7+5. Enligt appen är BF 20 oktober. Har första barnorskebesöket under nästa vecka. Har ont i brösten samt lite svårt att äta på kvällarna pga illamående. Annars känner jag typ ingenting, somnar tidigt på kvällarna (gjorde jag iofs innan med).. stackars min sambo, haha. Överväger ibland att ta nytt test för att se så jag verkligen inte fått för mig allt detta... haha

Hur går allt för er?

Hur går det med förkylningen Glasstoppen?
  • Pyse
    osofin skrev 2017-03-12 20:23:38 följande:

Jag var på tidigt VUL i vecka 6. Då kunde man bara se en graviditet men knappt ett foster. Än mindre nåt hjärta som slog. En vecka senare såg man både bebis och hjärtat!

Jag förstår att du är jätterolig. Det skulle jag också vara. Och väntan är outhärdligt lång! Men det Är stor chans att allt är bra. Om bebis vuxit från ett VUL till ett annat så är det ett mycket bra tecken.

När jag väntade trean visade VUL att jag var typ 4 dagar kortare gången än jag trott. Nästa VUL blev jag framflyttad igen. Det är svärta aTT mäta rätt när bebis är så liten. 2 mm i detta stadie gör stor skillnad i tid. Men det är lätt att mäta fel beroende på hur bebis ligger.

Hoppas tiden går

Snabbt nu och att allt ser bra ut nästa gång!

Tack för orden! Ja det är outhärdligt. 2 millimeter var lika med två dagar. Men har ju läst en del på forum och det verkar som att det kan skilja på fostets längd fastän den är i samma vecka, vissa skriver att deras var 15 mm och vissa 18 mm och då är fosret i samma vecka. Det måste väl innebära att fostet inte växer helt regelbundet?

Grattis till graviditeten! Hoppas det går bra för oss nu!
  • Lany

Hej!

Är gravid med hjälp av IVF i vecka 13. BF 7 Oktober.

Det här är mitt första, och troligen blir det mitt enda barn pga min ålder. (Fyller snart 40)

Gjorde Kub-test igår och allt såg fint ut och nu när jag dessutom passerat v12 så känns det lite säkrare att det går vägen den här gången. Fick ett missfall i höstast så jag har varit ganska orolig för att det inte skulle gå bra.  

Hur har det gått för er Glasstoppen, osofin och Pyse? 

• osofin

Hej Lany.

Mitt första barn är också IVF (haft totalt 11 missfall). Nu kommer det sannolikt gå bra för dig. Grattis!

Min man och min son (!) är födda 7 oktober. Det är ett bra datum ;)

Jag är nu i vecka 14. Ultraljud på måndag. Men känner bebisen flaxa till ibland vilket är sagolikt mysigt.

Har dock så svår foglossning att jag nu ska jobba min sista vecka. Kommer troligen få rullstol denna gång. Det förtar lite av det mysiga kring graviditeten. Dock förtar det inger av glädjen som väntar när bebisen kommit ut. Jag försöker påminna mig om det :)

• Lany

Åh, va jobbigt att ha sån foglossning redan! Förstår att det känns tungt och att det förtar lite av det mysiga med graviditeten. Men det är ju värt det i slutändan så klart! 

Jag har nu gått in i vecka 15 och illamåendet har gett med sig nästan helt. Mår illa sent på kvällarna bara och det är fortfarande svårt att borsta tänderna utan att hulka.
    Är så himla nervös att det ska hända något så på ett sätt är illamåendet en garanti för att bebis fortfarande finns där inne och mår bra.
    Förra missfallet var ofullbordat så jag gick runt i nästan fyra veckor och trodde att jag var gravid och det spökar fortfarande. Alla graviditetstecken försvann den gången efter vecka 6 men i och med att jag aldrig varit gravid tidigare och att det inte kom något blod så tänkte jag att allt var ok. Det spökar lite för mig nu och jag är livrädd för att det ska hända igen. Så det är dubbla känslor att jag inte mår illa precis hela tiden som jag gjort fram tills för en vecka sen. 

Har rutinultraljudet 10:e Maj och det känns som en hel evighet fram tills dess. Skulle vilja göra ett nu bara för att se att bebis är där och lever men det var ju bara 10 dagar sen Kuben så det känns ju överdrivet. 

Häftigt att du redan känner din bebis röra sig! Tror inte att jag har känt något än (vet ju inte hur det ska kännas) men det är tydligen vanligast att man inte känner något förrän vid v 18 som förstföderska.
    Enligt kuben så ligger min bebis också väldigt långt in mot ryggraden så det kanske gör det ännu svårare att känna, vad vet jag.

Svar på tråden BF okt 2017