• Lixliz

Hur är det att jobba som förskollärare?

Hej! Funderar att söka förskollärarutbildningen på LTU i vår. Men är så osäker!! Har egentligen ingen erfarenhet av små barn, jag känner mig bekväm och tycker de är roliga att vara runt de få tillfällen jag varit det men kan väl inte säga att jag har tillräcklig erfarenhet för att brinna för barn. Utbildningen lockar för tillgången på arbete, att det finns även på landet och sen har jag fått höra att jag nog skulle passa med det med min personlighet. 

Vet ju att det skriks efter pedagoger men är samtidigt rädd att det blir "för mycket" när man väl kommer ut i verkligheten. Vill inte leva för att jobba, utan jobba för att leva. Har läst en massa olika artiklar som inte direkt är lugnande. Bor själv i Norrbotten och inte i någon storstad (kommer i så fall söka mig till förskolor lite närmare landet och i byar) och hoppas någon som har erfarenhet från att jobba som förskollärare kan komma med lite information. Hur ser era dagar ut? Positivt/negativt och tips, råd? Skulle ni hoppat på utbildningen trots denna osäkerhet? Finns det även någon som gått utbildningen vid LTU som har info? :) 

• Svar på tråden Hur är det att jobba som förskollärare?
  • Mizzys

Det är underbart vissa dagar, barnen är fantastiska och det är gör dem hsg är där för.

Jobbet är otroligt roligt och givande.

Men visst det finns jobbiga dagar med. Trotsiga ungar, kiss, bajs,kräk, snor på kläder mm.

Men det är ett väkdigt fritt yrke, man styr själv vad msn vill göra och att man sommartid får vara ute är riktigt skönt. Hur kul är det att sitta på ett svettigt kontor?

• Mizzys
    linusvorg skrev 2017-03-09 19:52:54 följande:

Att jobba med barn är nog inte särskilt kul. Väldigt låg-status yrke.

Folk som väljer detta yrke tycker det är kul med barn och vi skiter fullständigt i "låg-status".
  • Madelenelisabeth

Hade ingen aning om jag skulle gilla att bli fsklärare. Kör och testa! Förstod att jag VILLE bli fsklärare efter att ha pluggat i 2 år

• Lixliz
    Myloveolivia skrev 2017-03-09 22:46:18 följande:

Det är underbart vissa dagar, barnen är fantastiska och det är gör dem hsg är där för.

Men visst det finns jobbiga dagar med. Trotsiga ungar, kiss, bajs,kräk, snor på kläder mm.

Men det är ett väkdigt fritt yrke, man styr själv vad msn vill göra och att man sommartid får vara ute är riktigt skönt. Hur kul är det att sitta på ett svettigt kontor?

Kul att höra! Hur är arbetsbelastningen, läser att det mycket planering, dokumentation och krav på verksamheten i övrigt som får många att bränna ut sig?
  • Lixliz
    Madelenelisabeth skrev 2017-03-09 22:49:57 följande:

Hade ingen aning om jag skulle gilla att bli fsklärare. Kör och testa! Förstod att jag VILLE bli fsklärare efter att ha pluggat i 2 år

Låter bra :) Har själv ingen aning heller, vill så gärna göra rätt val men man får väl prova ändå kanske! 
  • Studentpappa
    Myloveolivia skrev 2017-03-09 22:46:18 följande:

Som det låter på min sambo så verkar det vara rätt gött att "sitta" på kontor. Det är då ett jäkla gnällande när jag åker på diverse konferenser eller åker vasaloppet på arbetstid (hon är fskl).

Det är ett viktigt yrke som även börjar hamna mer rätt i lönebilden, men det är fortfarande slitsamt med höga sjukskrivningstal. Sambon jobbar inte heltid och har endast gjort det ett halvår för sin SGI, och hon menar att hon inte orkar det heller. Sen kanske hon inte orkar det på något annat jobb heller det vet jag inte, hon är väl ingen arbetsmyra. Men om jag ser till mig själv så påverkar inte jobbet alls min ork/mående. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Mizzys
    Lixliz skrev 2017-03-10 11:59:34 följande:

Kul att höra! Hur är arbetsbelastningen, läser att det mycket planering, dokumentation och krav på verksamheten i övrigt som får många att bränna ut sig?

Jag ska inte ljuga, det är ett tufft arbete samtidigt som det är kul. Ibland blir man riktigt less på det, men så känner väl alla om sitt jobb?

Många barn och tyvärr många sjuka kollegor, inga vikarier ibland och ja arbetsbelastingen är stor både psykiskt och fysiskt.

Men ibland är många sjuka/lediga barn och då kan man tex vara tre vuxna på åtta barn (lyxigt).

Planering, dokumentationer och aktiviteter med barnen är en stooor del av jobbet. Man har stora krav på en.

När man märker att man går framåt med temat med barnen, så blir man så glad, inspirerad och vill fortsätta och komma vidare.

Som idag promenerade vi till parken i det härliga vår vädret, fikade på frukt och drack varm te tillsammans. Tittade upp i träden och lyssnade på olika fågel ljud, helt underbart.

Vilket annat jobb kan man göra så??

Beroende på vilken åldersgrupp man jobbar med så har man olika förutsättningar.

Jag jobbar med små varn 1-3år, mycket omsorg och närhet och det är underbart men kräver mycket fysiskt jobb och närvarande pedagog.

Större barn klarar dig själva och nan kan jobba på ett annat sätt, men det ör nycket intensivare ich väldigt högljutt.
  • Lixliz
    Myloveolivia skrev 2017-03-10 23:39:18 följande:
    Jag ska inte ljuga, det är ett tufft arbete samtidigt som det är kul. Ibland blir man riktigt less på det, men så känner väl alla om sitt jobb?

Många barn och tyvärr många sjuka kollegor, inga vikarier ibland och ja arbetsbelastingen är stor både psykiskt och fysiskt.

Men ibland är många sjuka/lediga barn och då kan man tex vara tre vuxna på åtta barn (lyxigt).

Planering, dokumentationer och aktiviteter med barnen är en stooor del av jobbet. Man har stora krav på en.

När man märker att man går framåt med temat med barnen, så blir man så glad, inspirerad och vill fortsätta och komma vidare.

Som idag promenerade vi till parken i det härliga vår vädret, fikade på frukt och drack varm te tillsammans. Tittade upp i träden och lyssnade på olika fågel ljud, helt underbart.

Vilket annat jobb kan man göra så??

Beroende på vilken åldersgrupp man jobbar med så har man olika förutsättningar.

Jag jobbar med små varn 1-3år, mycket omsorg och närhet och det är underbart men kräver mycket fysiskt jobb och närvarande pedagog.

Större barn klarar dig själva och nan kan jobba på ett annat sätt, men det ör nycket intensivare ich väldigt högljutt.
    Tack för utförligt svar! Känner du att du kan lämna jobbet när du kommer hem och till exempel på helger? Får nog lov att göra någon praktik eller liknande innan jag ger mig in på förskollärarlinjen :)
  • Guapa
    linusvorg skrev 2017-03-09 19:52:54 följande:

Att jobba med barn är nog inte särskilt kul. Väldigt låg-status yrke.

Jag skulle definitivt inte kalla det lågstatusyrke. Däremot är det nog rätt tufft tidvis och enormt ansvarsfullt.

Jag beundrar förskolelärarna på vår förskola. Att de orkar handskas med så många barn samtidigt som de håller en hög nivå på verksamheten. Min 2-åring har utvecklats enormt inom flera områden. Här i stockholm får de också ok lön, minst 30 000 i ingångslön, vilket jag tycker är helt rätt med tanke på ansvaret.
  • Anonym (Förskollärare)

Jag har arbetat som fskllärare i över 10 år nu. Yrket innehåller många delar. Delen med Barnen är den roliga å det är rätt uppenbart vad som ingår. Kortfattat ser arbetet i barngruppen ut så här. Vi studerar barnens lekar å aktiviteter hittar det som stimulerar å intresserar dem. Sedan planerar jag våra aktiviteter utefter detta. Jag har vår läroplan som grund för allt vi gör å andra styrdokument som tex skollagen mm. Allt det här vävs samman å bildar vår vardag. När vi tex går till parken å matar fåglarna som ngn tidigare nämnde vävs vårt uppdrag in i barnens intressen. Vi samtalar om allt möjligt å barnens kunskaper växer å vävs samman med gammal kunskap. Deras upplevelser av världen å samhället vi lever i förstärks å blir en del av dem själva å deras person. De skapar sig egna nya erfarenheter...

Men för mig som lärare tar det inte slut här. Jag måste hela tiden dokumentera barnens lärande. Både det enskilda barnets å gruppens. Jag måste utvärdera vår verksamhet ha koll på våra mål å om vi mår upp till dem. När barnen lär något nytt skapar jag en ny plan för hur jag bygger vidare på barnets kunskaper i förhållande till intressen, mål utveckling osv.... ibland finns det bara några få förskollärare på en hel förskola. Så är det för mig nu. Då har jag som ansvar att stötta på andra avdelningar. Jag finns då som bollplank åt vikarier å barnskötare å hjälper till att planera upp även deras verksamhet jag har då ett pedagogiskt ansvar som är stort. Det måste man Veta å vara beredd på att ta. Som förskollärare har du ett pedagogiskt ansvar för alla delar i verksamheten. Du arbetar tätt med specialpedagoger, logopeder, soc ibland, BVC osv. Du ingår i arbetsgrupper å föreläser för dina kollegor på studiedagar, jobbar med genusfrågor, planer för att förhindra mobbning å kränkningar, sitter med enkäter från föräldrar för att analysera dessa osv... Du samverkar med föräldrar/målsmän kring barn i behov av stöd, oroliga föräldrar etc.

Det här är en liten del av mitt jobb har du fler frågor är det bara att fråga!

• Mizzys
    Lixliz skrev 2017-03-12 09:30:10 följande:

Tack för utförligt svar! Känner du att du kan lämna jobbet när du kommer hem och till exempel på helger? Får nog lov att göra någon praktik eller liknande innan jag ger mig in på förskollärarlinjen :)

I början tig jag med mig jobbet hem, men har lärt mig att släppa allt som har ned jobb att göra.

Men visst har det varit en tuff dag på jobb med många bråkiga barn och senen kommer hem till sitt eget bråkiga barn, ja då är man riktigt less.

Men tack och lov ör det inte så ofta.

Det krävs mycket tålamod.

Att praktisera eller vikariera på förskola är nog viktigt innan du söker in. Detta yrket passar inte alla.
Svar på tråden Hur är det att jobba som förskollärare?