• Anonym (Vad är bäst?)

Välja uppskov på bostadsvinst eller inte?

Vi sålde vår lägenhet och gick i vinst med drygt 600.000 kr. Dock fick vi "bara" 67.000 över då vi hade mycket lån kvar pga renoveringar osv.

Istället köpte vi ett hus och funderar nu hur vi ska göra med vinstskatten. Den är på 98.000 så vi behöver spara ihop mer pengar tills det är dags att betala den nästa år. Men vi har även en hel del renoveringar att ta tag i här i villan.

Vad är smartast? Be om uppskov eller betala skatten på en gång? Vi får ju ingen större buffert över till renoveringar eller oväntade utgifter om vi betalar nu, men samtidigt undrar vi vad uppskov innebär? Vad gäller sen om/när vi säljer huset. Betalar man skatten för både lägenhet + hus då eller räknas det om och läggs ihop på något vis?

Vinner vi på uppskov eller sätter vi oss i skiten?

• Svar på tråden Välja uppskov på bostadsvinst eller inte?
  • Anonym (Jdbdbd)

Jag själv hade aldrig begärt uppskov på vinsten utan betalat det när pengarna ändå finns. Ni har ingen buffert att renovera för, då har ni heller inga pengar att betala när skatten väl ska in. Visst att ni kan spara ihop det men att ha en "skatteskuld" på de sättet hade varit en enorm stress för mig.

Betala de ni är skyldiga och börja sen om från 0.

• Kerubmamman

Jag håller med föregående talare, det är sannolikt lika jobbigt som att ha restskatt hängande över sig. Men jag får inte riktigt ihop siffrorna. Har ni räknat med alla avdrag ni får göra?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mäklare

Den här typen av frågor hjälper ju er mäklare med. Prata med hen, de brukar ha extrem koll.

• kvarnfot

Ni har väl inte glömt att dra av all renovering på huset ni sålde?

• Anonym (Vad är bäst?)
    kvarnfot skrev 2017-03-09 15:53:30 följande:

Ni har väl inte glömt att dra av all renovering på huset ni sålde?

Nej vi har inte kommit så långt ännu. Så det kommer ju bli mindre att betala såklart. (Om dom inte kräver kvitton på renoveringarna för det har vi rätt dåligt med.. japp, medger att vi är klantarslen -.-)

Men räknar utan avdrag så vet man vad man MAX ska in med. Vi har inte räknat ut vinstskatten själva, det gjorde banken. Så det är säkert möjligt att dom räknat fel så siffrorna inte går ihop. Hon sa 98.000.
  • Kerubmamman
    Anonym (Vad är bäst?) skrev 2017-03-09 19:34:33 följande:
    Nej vi har inte kommit så långt ännu. Så det kommer ju bli mindre att betala såklart. (Om dom inte kräver kvitton på renoveringarna för det har vi rätt dåligt med.. japp, medger att vi är klantarslen -.-)
    Men räknar utan avdrag så vet man vad man MAX ska in med. Vi har inte räknat ut vinstskatten själva, det gjorde banken. Så det är säkert möjligt att dom räknat fel så siffrorna inte går ihop. Hon sa 98.000.

Men om du kan höfta så blir det enklare att råda dig hur ni ska göra nu. 
    På ett ungefär:

Försäljningspris-inköpspris -mäklarkostnad-renoveringar( som ni har kvitto på). Vad kan det bli? 

• Kerubmamman

Jag har för mig att man inte behöver ha kvitton: att man utifrån före- och efterbilder kan göra schablonavdrag. Men det finns säkert andra medlemmar som har större koll på det.  

• Anonym (Uppskov)

Vi körde på uppskovsvarianten. Just för att ha extra nuffert under första året i huset, OM något totalt skulle haverera och dra iväg som bara den. Vi hade/har buffert men kände ändå att det var skönt att ha kvar dessa pengar på kontot tills vi hade mer koll på utgifterna som husägare.

Inbetalda pengar är ju liksom borta på samma sätt som en extra amortering är. Det är så klart bra att betala in extra och sånt man är skyldig, men KAN även vara bra att ha kvar...

• Anonym (Vad är bäst?)
    Kerubmamman skrev 2017-03-09 19:54:44 följande:

Men om du kan höfta så blir det enklare att råda dig hur ni ska göra nu. 

På ett ungefär:

Försäljningspris-inköpspris -mäklarkostnad-renoveringar( som ni har kvitto på). Vad kan det bli? 

Ca 460.000 hamnar det på då. Ungefär!
  • Anonym (Vad är bäst?)
    Anonym (Uppskov) skrev 2017-03-09 20:03:04 följande:

Vi körde på uppskovsvarianten. Just för att ha extra nuffert under första året i huset, OM något totalt skulle haverera och dra iväg som bara den. Vi hade/har buffert men kände ändå att det var skönt att ha kvar dessa pengar på kontot tills vi hade mer koll på utgifterna som husägare.

Inbetalda pengar är ju liksom borta på samma sätt som en extra amortering är. Det är så klart bra att betala in extra och sånt man är skyldig, men KAN även vara bra att ha kvar...

Kan man under åren man bor i huset pyttsa in lite då och då för att minska beloppet eller är det allt eller inget som gäller?
  • Kerubmamman
    Anonym (Vad är bäst?) skrev 2017-03-09 21:18:24 följande:
    Ca 460.000 hamnar det på då. Ungefär!
    Ok, då saknar ni en hel del dyra kvitton om försäljningspris-lån-mäklararvode = 67 kr. Rynkar på näsan
  • Anonym (Eden)

Jag tror att du kan välja att ta upp delar av ditt uppskov årligen. Säg att uppskovet som ni ska skatta för hamnar på 200 000kr.
    Då kan man ta upp 50 000kr nästa år och ytterligare 75 000kr året därpå osv tills man är av med allt. Så jag är ganska säker på att man inte behöver ta upp allt på ett bräde.

Jag själv har valt att lösa vinstskatten vid alla mina bostadsaffärer. Visst, det är ingen dyr kostnad för uppskovet jämfört med dagens ränta.
    Men man vet aldrig, hux flux får någon politiker för sig att göra något med uppskovsrätten eller höja räntan och då sitter man där. Istället har jag/vi valt att om vi tex fått 500 000kr i vinst och ska skatta bort 80 000kr säger vi, så har vi kanske lagt in 350 000kr i det nya boendet för att ha lite marginal. Så att vi redan innan tagit höjd för att vi faktiskt inte har 500 000kr utan att vi har lite skatt att betala också.

• lime1234

En fördel med uppskovet att du kan skatteplanera och ta upp andel av summan det året du känner för. Krävs dock lite planering och speciell situation.

Annars är det bara att jämföra räntan med din vanliga låneränta. Behöver du dock pengarna till annat kör på uppskovet, det räknas ju inte in i skuldkvot mm.

Svar på tråden Välja uppskov på bostadsvinst eller inte?