• alesig

Hjälp! Vad använda i spjälsäng? Ikeas produkter?

Hej!

Väntar mina första barn och blir helt snurrig av allt som tillhör en spjälsäng. Eftersom vi väntar tvillingar så känns Ikeas produkter som ett bra alternativ då de är snäppet billigare, då vi behöver dubbelt av allt. Det vi funderar på är SUNDVIK spjälsäng, VYSSA VACKERT bäddmadrass, LEN madrassydd, HIMMELSK spjälskydd, LEN stjärna täcke, HIMMELSK bäddset, ÄLSKAD bäddset. Har förstått att täcke ska man inte använda första tiden men eftersom vi har 13 mil till Ikea köper vi allt komplett så vi har hemma då det är dags att börja använda täcke. Eller är jag helt fel ute där ang täcke? ;) Det jag även är fundersam över är kudde?! Ska man ha en plattare kudde i spjälsängen samt vagnen direkt från start eller ska man vänta med kudde tills de blivit lite större? Vad rekomderas för kudde? Samt filt, vad rekomenderar ni att man ha för filt då de ska sova? Ska dom ha en extra filt var? Som sagt så kommer dom i sommar. Tycker det är det är jätte svårt att veta just det här med kudde och filt så ni får mer än gärna hjälpa mig och komma med era åsikter och erfarenheter. Har ni erfarenheter av Ikeas produkter enligt ovan är jag även där nyfiken på höra era synpunkter :)

• Svar på tråden Hjälp! Vad använda i spjälsäng? Ikeas produkter?
  • Linnis92

Tycker Ikeas grejer är toppen!

Själv har jag kört utan kudde helt och hållet och gör fortfarande när barnet är 9 månader. Täcke har inte heller varit någon idé då hon sparkar av sig. Med sonen började vi med täcke och kudde när han var 2. Täcket sparkar han dock alltid av sig och ligger i bara pyjamas.

• Fröken W

Funderade också mycket över detta när jag väntade dottern.

Vi använde täcke från start i spjälsängen. Vi såg dock till att vika "in" det i fotändan så hon inte skulle riskera att få täcket över ansiktet. I vagnen hade vi en filt. Vet inte vilket material som är bäst men vi tänkte att i vagnen har man ju koll på bebisen nästan hela tiden så det kändes mindre viktigt.

Kudde verkar vara olika rekommendationer, men på bvc sa de att det var bra med kudde så inte huvudet blev så platt...att kudden hjälpte till att avlasta. I sängen har hon haft kudde från att hon var ca två veckor. Funderade inte särskilt mycket över valet av kudde, köpte bara en bebiskudde från Ikea. I vagnen har hon inte kudde. Dock är ett tips att bädda med örngott i vagnen ändå så man slipper byta lakan ifall det kommer kräks.

Så här i efterhand så är mitt råd; lita på din egen instinkt och ditt sunda förnuft så blir det bra.

(Men jag vet att man lätt försvårar saker; vilket material ska det vara, hur tunnt/tjockt, ska man ha eller inte ha osv.)

Grattis och lycka till!

• Anonym (Linda)

Hej! Har flera barn, bl a tvillingar.

Många använder visserligen bara filt i början men vi har alltid haft täcke. Till tvillingarna som var prematurer (vilket de ju ofta blir tyvärr) så behövdes både filt och täcke över för att de skulle hålla värmen. Jag hade inte köpt ikeas, för de är inte godkända för spädbarn (om det inte ändrats senaste året. Har med andningsförmåga och kvävningsrisk att göra. På tex babykoncept.se kan du köpa godkända täcken, kuddar osv. Nan ska heller inte ha plastad frotté så att det kommer under barnets huvud, så det bästa är att satsa på bättre grejer direkt, för med tiden snurrar många barn runt i sängen. Kolla på b-sensible överdragslakan, de läcker inte igenom på madrassen men är godkända. (Finns på tex babyproffsen). De är rätt dyra men du behöver inget mer lakan över och du slipper kiss, kräks och ev annat som förstör madrassen. Madrasser och spjälsängar kan ni absolut köpa på ikea. Föreslår ändå att ni även skaffar babynest. Antingen två enkla eller ett dubbelt till tvillingar. (Vi använde både och men hade ju även kvar från äldre syskon)

• Annelie 76

Det bästa från Ikea är sovpåsarna. Då behövs varken filt eller täcke förrän efter 1-årsåldern. De är superbra och värda varenda krona.

• Anonym (Jossan)

Vill man ha sovpåse (vilket är väldigt praktiskt, särskilt på vintern) så finns det dock snyggare på tex h&m :)

Är det sommar när de föds räcker förmodligen filt och pyjamas. Det finns speciella kuddar som är gjorda för spädbarn, de är platta i mitten och lite upphöjda på kanterna. De ska motvärka platt huvud.

Men jag säger som tidigare skribenter - lite på din magkänsla. Alla barn är olika, de trivs med olika saker, är olika varma, sover olika osv. Plus att vad de behöver när de sover även beror på hur varmt sovrummet är. Testa er fram. Det går att köpa grejer efter deras födelse. Och det går att beställa hem grejer grån IKEA om man inte har tid att åka dit :)

Lycka till!

• DevilsDaughter

Hej! nu vet inte jag vilken madrass det är som du tänker köpa men tänk på att inte ta den tunnaste då den kanske blir för tunn sedan om barnet sover i spjälsäng länge. Våra barn har haft spjälsäng tills de är ca 3 år och då behöver de en rejäl madrass. Vi har inte haft kudde eller täcke i början pga kvävningsrisken. En vanlig filt som oftast finns att köpa var som helst där de säljer bebiskläder inklusive på ikea tycker jag har funkat bra, särskilt på sommaren så är ju inte behovet av täcke så stort. 

Svar på tråden Hjälp! Vad använda i spjälsäng? Ikeas produkter?