• Diamanten91

Är det inte onormalt att vänta?

Hej

Har nyligen plussat är typ någonstans vecka 17-18? Vet inte exakt men vad jag förstått gör man inget ultraljud innan vecka 18-19? Är det inte konstigt ?jag menar hur vet man vilken vecka man är i exakt ?om allting är som det ska ?tänk om barnet inte är "friskt" lättare ju tidigare att göra abort tycker det låter helt onormalt att man gör bara en endaste gång på hela 9 mån.

Har hört av en vän som är utomlands där gör man en gång varje månad. Jag bor i liten Stad så det finns inte privat ,närmaste är 150 kilometer det är långt,dyrt med ultlqjud och betala tåg biljet då ingen bil finns....

hur gör man om något inte är okej vecka 18-19? Är det inte sen olagligt att göra abort

• Svar på tråden Är det inte onormalt att vänta?
  • Linnis92

Man väntar för att många defekter ser man längre fram i graviditet än tex vecka 14-15. Så rutinultraljudet sker mellan 18-20. Skulle det vara något som är fel och man väljer att abortera så finns det tid för det.

• Linnis92

Du får göra abort till vecka 18 på eget bevåg, mellan vecka 18-22 så måste man ha Socialstyrelsens tillstånd att få göra abort. Så skulle det visa sig att barnet är sjukt så godkänns det.

• sobrio88

Det beror på vilket landsting man har. Här så erbjuder man alla kub och om man inte vill ha det så får man ändå göra ul i v14(?) + rul då. Detta är nyligen ändrat för att kunna upptäcka ev problem eller tvillinggraviditeter tidigare än rul. Förra graviditeten (barnet är nu 2 år) erbjöds kub men då var det endast det ul innan rul.

Jag vet att vissa landsting har bara möjlighet till kub för kvinnor över 35 tror jag så det är olika.

• syntharen

Är man ung och inte haft många missfall innan så brukar rutinultraljudet var det första, och ibland den enda, ultraljudet man gör. Det görs vanligtvis runt vecka 20, plus minus några veckor. Om det hittas några allvarliga fel där barnet t.ex inte skulle överleva efter förlossningen så kan man ansöka hos socialstyrelsen att få avbryta graviditeten trots att man gått längre än den fria aborten.

Men många gör ju ultraljud tidigare, t.ex får man göra kub om man är över en viss ålder (även om man kan göra det även som yngre), det gör man runt v 12-14. Där kollar man efter kromosomfel som t.ex downs syndrom.

Förstår jag dig rätt att du nyligen fått reda på att du är gravid och är i v 17-18? I så fall vore det nog bra att göra ett ultraljud snarast just för att kolla att du verkligen är så långt gången så att rutinultraljudet blir på rätt tid.

• Diamanten91
    syntharen skrev 2017-03-09 16:04:53 följande:

Är man ung och inte haft många missfall innan så brukar rutinultraljudet var det första, och ibland den enda, ultraljudet man gör. Det görs vanligtvis runt vecka 20, plus minus några veckor. Om det hittas några allvarliga fel där barnet t.ex inte skulle överleva efter förlossningen så kan man ansöka hos socialstyrelsen att få avbryta graviditeten trots att man gått längre än den fria aborten.

Men många gör ju ultraljud tidigare, t.ex får man göra kub om man är över en viss ålder (även om man kan göra det även som yngre), det gör man runt v 12-14. Där kollar man efter kromosomfel som t.ex downs syndrom.

Förstår jag dig rätt att du nyligen fått reda på att du är gravid och är i v 17-18? I så fall vore det nog bra att göra ett ultraljud snarast just för att kolla att du verkligen är så långt gången så att rutinultraljudet blir på rätt tid.

Nej nej ja har plussat nyligen ,så är antingen vecka 7 el 8 så tänkte kan man inte göra ultraljud för att veta exakt för nu bet jag ju inte utan gissar
  • viseversa

Mam väntar för att man inte kan se så bra tidigare. Är det något fel på barnet som gör att barnet inte kan överleva utanför livmodern eller leva ett liv men vara allvarligt sjuk eller rörelsehindrad så får du välja om du vill avbryta graviditeten och då får du godkänt pga omständigheterna. Ibland får man ett tillväxt ul runt v 31-32 men det är om barnet misstänks vara större eller mindre än "normalt" annars får man nöja sig med ett ul.

• elyse

Om man inte vet när man hade sista mensen kan man göra ett ultraljud hos gynekolog. Privat.

• viseversa
    Diamanten91 skrev 2017-03-09 16:17:32 följande:
    Nej nej ja har plussat nyligen ,så är antingen vecka 7 el 8 så tänkte kan man inte göra ultraljud för att veta exakt för nu bet jag ju inte utan gissar
    Fast det står v 17 eller 18 i din trådstart.
  • Diamanten91
    viseversa skrev 2017-03-09 16:21:15 följande:

Fast det står v 17 eller 18 i din trådstart.

Blev fel var inne på detta med Rul 17-19
Svar på tråden Är det inte onormalt att vänta?