• ise04

    redo igen via privat org

    hejsan nu har jag en massa frågor till er alla kloka familjehems föräldrar.

    det är nämligen så att vi har varit familjehem innan åt kommun och bestämde oss efter det att aldrig mer kommunen.
    så nu är vi redo igen efter tre års paus och har valt att vara via ett privat företag, frösunda.

    så ni som har erfarenhet av privata, dela gärna med er.
    och nån som har erfarenhet av umeå kommun ?
    vill ni inte svara i tråden så skicka pm.

  • Svar på tråden redo igen via privat org
  • Anonym (x)

    Vi har just börjat, åt ett privat företag. Så jag har inget att jämföra med. Än så länge är jag mer än nöjd. Täta kontakter, vi hämtade vår placering en fredag och vi fick med oss en personal vid hämtningen, möte med soc osv. Blev sedan uppringda på kvällen och både lö och söndag, de var verkligen angelägna om att kolla att vi hade det bra. Även sedan har det varit täta kontakter, vår konsulent kommer var annan vecka och veckan däremellan ringer hon. Täta sms eller mail däremellan. I början frågade hon hela tiden om det fanns något hon kunde göra för oss, något som skulle underlätta eller som vi ville ha hjälp med. Känns verkligen tryggt.
    Dessutom håller hon ihop alla trådar, sköter kontakterna med soc, ringer samtal som behöver ringas, försöker ordna allt så smidigt som möjligt för oss.

    Vår placering är från Umeå. Jag har ju som sagt inget att jämföra med. Men tycker att det verkar gå ganska trögt med kontakterna med soc. Nu är det ju vår konsulent som sköter det där, men jag är förvånad över hur segt det verkar vara att få till träffar osv. Vår konsulent säger att de är helt överhopade av jobb på soc, de gör säkert sitt allra bästa. Och måste naturligtvis prioritera det mest akuta.

  • ise04

    åh tack så mycket för svar.

    verkar som toppen det härmed att vara åt privat org.
    sj väntar vi och väntar.
     
    dom har mailat kommunen redan förra veckan på onsdag att dom har ett familjehem som är redo att ta emot. men pratade med org i dag och dom hade inte fått nå svar av kommunen än.

  • Anonym (x)

    Vi kanske skulle matcha ihop oss? Jag har en jour som ska härifrån, men det heter att det inte finns något familjehem i Umeå ledigt? Har ni husdjur? Vilken ålder hade ni tänkt er?

  • ise04

    alltså vi har två hundar shih tzus och en devon rex katt.

    vi är väldigt öppna vad gäller ålder. men givetvis så ska jag ju inte sticka under stolen att det hade vart kul med en liten då våra egna barn börjar åh bli stora, fyller 7 & 10 år.

    men skicka ett meddelande så kan vi prata mer där.

    vi bor ju stort 270 kvd så plats finns ju.

    en fråga, har ni valt att vara jourhem istället för familjehem eller är ni både och ?

  • Anonym (x)

    Hm, det var väl för bra för att vara sant. Får inte finnas pälsdjur. Äsch då.

    Jo, vi har valt att vara jour, inte kontrakterade. Vi vill prova på, framför allt maken vill absolut inte binda upp oss i flera år. Det känns tryggt att kunna hoppa av när som helst, vi kör på så länge det känns rätt.
    Än är allt så nytt, vi får väl se hur det känns så småningom. Jag är tjänstledig till efter sommaren, så får vi se vad som händer sedan. Fortsätter vi får jag nog säga upp mig.

  • ise04

    attans ocksåRynkar på näsan

    okej, men det kan ju vara klokt att pröva sig fram vad som känns rätt.
    sj så har vi bara varit familjehem, men dom frågade faktiskt om vi kan tänka oss jourplacering, vilket vi också kan tänka oss.

    är väll öppen för det mesta förutom ensamkommande pojkar i ålder 13-18

    av ren nyfikenhet vilken org jobbar ni åt ?
    behöver inte svara om det känns för privat-

  • Anonym (x)

    Försökte skicka ett meddelande till dig, men det verkar som att din sida är privat? Visst är det så man gör för att skicka meddelanden, eller hur gör jag? Tror vi fortsätter prata så med varandra, om det är ok?

  • ise04

    och det är inte så för att du är privat?

    för mitt användar namn är ju ise04
    har lite noll koll på denna sida

  • pigglet

    Jag gissar att din sida är spärrad för folk. För att ändra detta tror jag att du klickar högst upp på den här sidan, bredvid ditt namn finns en knapp som heter "Hem". Där kommer du till "Mina inställningar". Där väljer du vilka som ska komma åt din sida - alla, bara registrerade medlemmar eller bara du själv.

Svar på tråden redo igen via privat org