Någon som valt att strunta i uppsägningstid, vad händer/hände?
Hejsan!
Är anställd ett telefonbolag och sitter och tar emot samtal från kunder som behöver hjälp med allmänna frågor.
Sitter tillsammans med ca 50 kollegor i varje arbetsskift (ett dagpass och ett kvällspass).
Jag kommer flytta och sade upp mig. Valde då att sätta slutdatum för min anställning 3 månader framåt i tiden.
Nu har jag bliven erbjuden ett jobb där dom vill att jag börjar när 2 av dessa månader gått. Frågade nuvarande arbetsgivare om dom kunde släppa mig 1 månad tidigare som råvägrade pga att ledningen beräknar att många ska ringa. Sa då åt de nya jobbet de inte gick och då kunde dom kompromissa så jag kunde börja lite senare.
Detta innebär att jag behöver sluta 10 dagar tidigare från nuvarande arbetsgivare och dom säger ändå nej. Vill egentligen inte gå på dagen men ser nästan inget val.
Kommer flytta 20 mil bort och nya jobbet finns där. Har nu två boenden men det "gamla" lämnas tillbaka till ägare i samma veva som nya jobbet börjar.
Så vad kan hända om kan bara går? Har enligt kollektivavtal 2 månaders uppsägningstid.
Det är ett välkänt och stort företag som bla sysslar med telefonidelen där jag sitter. Ett par hundra anställda. Dom skulle inte ta in någon vikarie för mig utan konsekvensen KAN bli att kunderna får vänta längre i telefonkö.
Inser ju att jag själv skapat situationen men skulle ändå behöva råd.