• kma

Tjäna in poäng för att få csn?

Hej

Jag studerade år 2013 på en kurs som omfattade 100 poäng. En termin 20 veckor. Men efter ett kort tag avslutade jag studierna för jag märkte att det inte var något för mig.

Nu har jag börjat en annan utbildning och har inte fått csn nu första terminen för att jag inte fullföljde den senaste kursen. Jag kommer få csn igen när jag tjänat in 100 poäng på min nuvarande utbildning och det har jag gjort nu i mitten av maj. Enligt csn kan man få csn tidigast en vecka efter att man har klarat dessa poäng som man ska tjäna in. Så min fråga är nu, kan jag få csn samma månad som terminen slutar? Alltså att jag kan få csn för den månaden (maj) när jag blir klar eller måste jag vänta på nästa termin när jag börjar igen i höst för att få pengar? Någon som vet och som har vart med om detta? När fick ni pengar igen efter ha tjänat in poängen?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Tjäna in poäng för att få csn?
  • Anonym (CSN)

Jag hade samma dilemma i höstas med att jag hade hoppat av en kurs och de då sa att jag inte skulle få CSN. Jag hade dock gått en kurs på komvux som jag skickade in betyg på och då godkändes det och jag fick ut pengarna på några dagar.

Men så här säger CSN på sin hemsida;

Om du däremot inte klarar tillräckliga poäng senast fyra veckor in på terminen, kan du få avslag på din ansökan om studiemedel. När du uppnått resultatkravet kan du få studiemedel igen, men tidigast från och med veckan efter du klarade poängen.

Vi tar även hänsyn till om du läst in nya högskolepoäng (hp) fyra veckor in på terminen. Tänk på att du inte kan räkna med de poängen nästa gång du söker studiemedel.

Frågan är om du räknar betyget för den här terminen så kanske du ligger back nästa ändå?

• kma
    Anonym (CSN) skrev 2017-03-10 19:49:42 följande:

Jag hade samma dilemma i höstas med att jag hade hoppat av en kurs och de då sa att jag inte skulle få CSN. Jag hade dock gått en kurs på komvux som jag skickade in betyg på och då godkändes det och jag fick ut pengarna på några dagar.

Men så här säger CSN på sin hemsida;

Om du däremot inte klarar tillräckliga poäng senast fyra veckor in på terminen, kan du få avslag på din ansökan om studiemedel. När du uppnått resultatkravet kan du få studiemedel igen, men tidigast från och med veckan efter du klarade poängen.

Vi tar även hänsyn till om du läst in nya högskolepoäng (hp) fyra veckor in på terminen. Tänk på att du inte kan räkna med de poängen nästa gång du söker studiemedel.

Frågan är om du räknar betyget för den här terminen så kanske du ligger back nästa ändå?

Tack för svar! Så att om jag har klarat poäng fyra veckor in på den här terminen så kan dom ta hänsyn till det? Fattade jag rätt då?
  • Anonym (CSN)

Ja precis. Men då får du inte räkna dom poängen nästa termin. Så du måste ha poäng tillgodo då, så du inte hamnar under igen.

• kma
    Anonym (CSN) skrev 2017-03-10 20:03:09 följande:

Ja precis. Men då får du inte räkna dom poängen nästa termin. Så du måste ha poäng tillgodo då, så du inte hamnar under igen.

Aha. Då kommer det inte att gå för jag har inga ytterligare poäng :( jag har ju gått en utbildning innan den kursen jag hoppade av. Räknas dom?
  • Anonym (CSN)

Det tror jag inte tyvärr. Jag gick min kurs efteråt.

Men hur många år ska du plugga och hur många poäng per termin? Är det högskola

• kma
    Anonym (CSN) skrev 2017-03-10 20:12:17 följande:

Det tror jag inte tyvärr. Jag gick min kurs efteråt.

Men hur många år ska du plugga och hur många poäng per termin? Är det högskola

Nej det är yrkeshögskola. 1;5 år så det blir totalt 300 poäng. Och vad jag förstod så fick jag csn först efter 100 poäng. Så därför undrade jag om man kunde få direkt efter att första terminen är slut eller om jag måste vänta till i höst:)
  • Anonym (CSN)

På yrkeshögskola måste man ha 100% godkänt för att få CSN. Du får alltså inte ha IG i något som du kan ha på högskola. Så om du räknar poängen du tar nu för att få ut pengar NU så kommer du antagligen inte få nästa termin

Svar på tråden Tjäna in poäng för att få csn?